تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی درباره اعتصاب غذای تعدادی از ایرانیان هلند در اعتراض به دستگیری‌های روز جهانی کارگر

«برای آزادی کارگران دستگیر شده تلاش می‌کنیم»

در ادامه‌ی واکنش‌هایی که دستگیری‌های امسال روز جهانی کارگر در ایران برانگیخته است، گروه کوچکی از ایرانیان مقیم هلند به نشانه‌ی اعتراض مقابل پارلمان هلند در لاهه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
این اعتصاب غذا از روز ۲۲ ماه می آغاز شده است و تا روز پنجشنبه ۲۸ ماه می، هفتم خرداد ادامه داشته است.

در همین رابطه روز پنجشنبه به محل اعتصاب رفتم و با یکی از اعتصاب کنندگان گفت‌وگویی کردم.

چطور و چگونه شد که تصمیم به سازماندهی چنین اعتصابی در جلوی پارلمان گرفته‌اید و روند شکل‌گیری این ایده چگونه و از کجا آغاز شده است؟

پس از دستگیری کارگران در ایران و بقیه‌ی شهرستان‌ها جلسه‌ی پالتاکی برگزار شد که فراخوان آن را کمیته‌ی همبستگی برلین داده بود. در آن جلسه بیش از ۲۰۰ نفر شرکت کردند و نظرات مختلفی داده شد و ۳- ۴ ساعت در مورد آن بحث شد.

در ادامه قرار شد که بروند ببینند در محیط پیرامون‌شان چه کاری می‌توانند انجام بدهند و سپس برای هماهنگی مجددا جلسه تشکیل داده شود.


در جلسه‌ی بعدی که با تعداد کمتری و با حدود ۱۶۰ نفر برگزار شده به نتیجه‌ی واحدی برای هماهنگی نرسیدیم. ایمیل لیست گروهی درست شد که هر کس توانایی‌های خود را به آن ایمیل لیست منتقل کند. اما آن‌طور که انتظار داشتیم آن ایمیل لیست فعال نشد.

بیان این موضوع از نظر تشریح هماهنگی ماجرا بود. چون گروه‌هایی که هستند گرایشات و دریافت‌های مختلف دارند.

ظاهرا یکی از اعتراض کنندگان در طی روند اعتصاب دچار مشکل جسمانی شده که با صلاحدید کادر پزشکی، ایشان این اعتصاب غذا را در روز چهارشنبه شکستند. همین‌زور است؟

دوست ما بیماری سختی داشتند و به هیچ وجه هم نباید اعتصاب می‌کرد. اما به خاطر عرق دوستانه‌اش در همبستگی با ما خواست که در دوره‌ی محدودی اعتصاب غذا کند که متاسفانه دچار عارضه‌ و بی‌هوشی شد و به بیمارستان منتقل گردید.


واکنش مقامات هلندی چگونه بوده است؟

طبق آخرین خبری که نیم ساعت پیش به یکی از وابستگان ما ایمیل کردند فورزیتر حزب سوسیالیست اسپی پنج سوال را به وزیر امور خارجه داده که باید جواب بدهد. البته هنوز جواب این سوالات را نداده است.

با وجود این که تاکنون ما از دو کانال تلاش کرده‌ایم؛ اما نتوانسته‌ایم با حزب اسپی تماس بگیریم.
یکی از دوستان ما که در میدلبور است با او تماس گرفته‌ و ایمیلی ردو بدل شده و از او حمایت کرده‌اند. روز چهارشنبه هم فردی به نام گادیو فان هونت با ما ملاقات داشت. که بیانیه‌ی ما را امضا و تایید کرد و قول داد که امروز این را به یک بحث پارلمانی تبدیل بکند.


این سه نفر اعتصاب کننده‌ی ایرانی مقیم هلند قرار است تا چند روز آینده همچنان در کنار پارلمان هلند از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعداظهر و تا زمان دریافت پاسخ یا واکنشی از سوی مقامات هلندی به اعتصاب غذای خود ادامه بدهند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)