تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

«ترغیب روس‌ها، میانجی‌گری انگلیسی‌ها»

تماس ایران و ناتو پس از سی سال جدایی، حضور ایران در کنفرانس افغانستان در لاهه هلند، اخراج علی دایی از سرمربی‌گری تیم ملی، و پیدا شدن جسد یک دختر هلندی در باغچه یک ایرانی مقیم هلند، از عنوان‌های خبری هفته گذشته در رسانه‌های هلند بود.

با هم نگاهی داریم به دیگر خبرها در این پیوند در رسانه‌های کشور هلند:

«ترغیب روس‌ها، میانجی‌گری انگلیسی‌ها»

روزنامه دپرس در شماره ۲۹ مارس خود نوشت: در آستانه کنفرانس بزرگ افغانستان در لاهه، مقامات آمریکایی و ایرانی در مورد رویکرد نسبت به این مسأله با یکدیگر رایزنی داشته‌اند. این دو دشمن بالفطره سابق در صحبت‌های خود در مورد امکان مهار خشونت در کشور همسایه ایران نیز گفت‌ و گو کردند.

روزنامه بریتانیی ساندی تایمز نوشته ‌است که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی امروز در مسکو دیدار کرده‌اند. دیدار این مقامات به ترغیب روسیه صورت گرفته ‌است. یکی از دیپلمات‌های غربی حاضر در این دیدار گفت: «این نخستین بار در دو سال اخیر است که من نسبت به مسأله افغانستان خوش‌بین هستم.»

این خبر ادامه داد: رهبری هیأت آمریکایی را پاتریک مون، یکی از مقامات ارشد آمریکا در امور آسیای جنوبی و میانه بر عهده داشت. ایران، مهدی آخوندزاده، معاون وزیر خارجه خود را به مسکو فرستاده بود. یک فرستاده بریتانیایی نیز به عنوان میانجی در این دیدار حضور داشت.


یان پتر بالکِن‌اِنده، نخست‌وزیر هلند / عکس: AFP

دیداری جالب توجه

روزنامه دپرس روز ۲۷ مارس نوشت: یان پتر بالکِن‌اِنده، نخست‌وزیر هلند، دیدار میان ایران و ایالات متحده که قرار است هفته آینده در خاک هلند روی دهد را «جالب توجه» توصیف کرد. هر دو کشور اعلام کرده‌اند که هفته آینده به کنفرانس افغانستان در لاهه خواهند آمد.

بالکن‌انده روز جمعه پس از نشست وزراء به خبرنگاران گفت: «باید دید که این دیدار چه حالتی به خود خواهد گرفت. ولی هر طور که باشد دیداری جالب توجه است.» بالکن‌انده، معتقد است در کنفرانس افغانستان که روز سه‌شنبه در «همایشگاه جهانی» در لاهه برگزار می‌شود چشم‌انداز آینده مد نظر همه خواهد بود.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل نیز این هفته به وسیله نامه از شرکت‌کنندگان در همایش خواسته است تا تمرکز خود را متوجه آینده کنند و از خطاهای گذشته همدیگر چشم‌پوشی کنند.

نخست‌ وزیر هلند در صحبت‌های خود افزود: «امسال در افغانستان انتخابات ریاست‌ جمهوری برگزار می‌شود و این یک لحظه حساس است.» وی افزود: «ما فصل جدیدی را آغاز می‌کنیم و باید برای آینده تصمیمات جدید گرفته بشود.»


ماکسیم فرهاخن، وزیر خارجه هلند

«به خاطر هلند شد که ایران آمد»

روزنامه تراؤ، در شماره ۲۹ مارس خود نوشت: ماکسیم فرهاخن، وزیر خارجه هلند روز یک‌شنبه در برنامه تلویزیونی بایتن‌هوف اظهار داشت: «تصمیم ایران برای شرکت در همایش افغانستان تنها زمانی قطعی شد که معلوم شد هلند کشور دعوت‌کننده است.» وی افزود: ایران اول تصمیم نداشت به کنفرانس بیاید و نقش هلند در تغییر این تصمیم نقشی اساسی بود.»

هلند همیشه طرفدار و مشتاق رویکردی موسوم به «رویکرد دو خطه» نسبت به ایران بوده‌است: از یک طرف باید با مقامات ایران وارد گفت ‌و گو شد و از سوی دیگر باید علیه برنامه هسته‌ای ایران دست به تحریم زد.

هنوز آشکار نیست ایران چه کسی را به لاهه خواهد فرستاد. به نظر آقای فرهاخن ممکن است در کنار همتای ایرانی‌اش، منوچهر متکی، یک معاون وزیر یا یک سفیر نیز به این همایش بیاید. به گفته آقای فراخن نمی‌شود ارزشی که این همایش برای ایران دارد را با سطح فرستادگان ایرانی به کنفرانس ارزشیابی کرد. به باور او، این مسأله به انجام یک عدد گفت‌ و گو بستگی ندارد بلکه به سرعتی که ایران از این پس آستین‌ها را بالا می‌زند وابسته است.

ماکسیم فرهاخن با کنجکاوی منتظر نحوه برخورد ایران در کنفرانس افغانستان است. به نظر او، جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، رویکرد دو خطه اروپا را تحمل می‌کرد ولی خودش در این زمینه فعال نبود. ولی باراک اوباما نشان داده که می‌خواهد از روش اروپایی استفاده کند. بر این اساس، وزیر خارجه هلند معتقد است که ایران باید در لاهه نشان بدهد که دیگر به جهان پشت نمی‌کند.

منبع خبری «نو دات ان‌ال» در خبری در این پیوند چنین نوشت: وزیر خارجه هلند روز یک‌شنبه در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: حضور ایران در همایش افغانستان در لاهه برای ثبات منطقه بااهمیت است. اکنون پرسش این‌جاست که آیا ایران به فعالیت خود در جهت جلوگیری از فروش اسلحه از خاک ایران به طالبان خواهد افزود یا خیر.

ایران همچنین باید برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر تلاش کند. فرهاخن اظهار داشت که تنها وقتی معلوم شد هلند میزبان این کنفرانس است ایران با حضور در این همایش موافقت کرد.

«پیامی برای ایران و سودان»

روزنامه تراؤ روز ۲۸ مارس چنین نوشت: گفته می‌شود که اسرائیل در ماه ژانویه یک کاروان تسلیحاتی را در سودان بمباران کرده‌ است. این تریلی‌ها ظاهراً برای نوار غزه موشک حمل می‌کردند. رسانه‌های اسرائیل می‌نویسند که این کاروان تریلی‌ها، موشک‌های ساخت ایران و حماس را برای غزه می‌بردند. موشک‌هایی با برد هفتاد کیلومتر که می‌تواند از نوار غزه تل‌آویو را هدف قرار دهد.

این جنگ‌افزار از قطعات ویژه و کوچک قابل سرهم‌بندی دوباره تشکیل شده‌ بود تا بتوان آن‌ها را به راحتی از تونل‌های قاچاق به نوار غزه رساند. انجام حمله هوایی از سوی اسرائیل به این خاطر بوده که این سلاح‌ها خطری واقعی برای آن کشور به شمار می‌آمدند.

این حملات، علامتی است خطاب به ایران و سودان. اول این‌که (در صورتی که اطلاعات اسرائیل درست باشد) این حمله‌ها نشان می‌دهد اسرائیل به اطلاعات خیلی دقیقی دسترسی دارد. و دوم این‌که اسرائیل از هیچ حمله‌ای در هر مکان دور از خانه خود ابایی ندارد.

سودان سال‌ها است که به عنوان بندر آزاد برای سازمان‌هایی که با کمک ایران آموزش می‌بینند عمل می‌کند. سرویس‌های اطلاعاتی غربی حتی سودان را به عنوان «زادگاه جهاد بین‌المللی» به شمار می‌آورند.

سودان همچنین سال‌ها است که به عنوان «مسیر جنوبی» قاچاق ایران که از راه «پورت‌سودان» و مصر به نوار غزه می‌رسد عمل می‌کند. این مسیر از منطقه‌ای دورافتاده می‌گذرد که کنترل کمی روی آن اعمال می‌شود ولی مصر اکنون می‌کوشد تا کنترل مرز خود با سودان را بیشتر کند.

مصر با تردید به روابط میان سودان و ایران می‌نگرد و قاهره نمی‌خواهد که نوار غزه به یک جبهه ایرانی تبدیل بشود. ولی از سوی دیگر، مصر وابسته با آب رودخانه نیل است که از سودان می‌آید و نمی‌تواند این منبع حیاتی خود را به خطر بیندازد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در مورد حمله موشک‌های اسرائیل به سودان نوشت: «این حمله چیزی در مورد توان اسرائیل برای هدف قرار دادن تأسیسات موشکی ایران بیان نمی‌کند. برای تخریب تأسیسات ایران به موج‌های پیوسته‌ای از بمب‌افکن‌ها نیاز است که مواضع بسیار متعددی را هدف قرار بدهند، مواضعی که بیشترشان در اعماق زمین قرار گرفته‌‌اند.»


«دانشمندان ایرانی در کره شمالی»

روزنامه دست راستی اِلسِفیر در شماره ۲۹ مارس خود نوشت: یک گروه پانزده ‌نفره از دانشمندان هسته‌ای ایران در کره شمالی به ‌سر می‌برند تا به این رژیم کمونیستی برای پرتاب موشک کمک کنند. این مطلب را روزنامه ژاپنی یانکئی شیمبون بر پایه منابعی در درون حکومت ژاپن اعلام کرده ‌است.

بنا‌بر‌این خبر، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران نامه‌ای را همراه این کارشناسان اتمی برای کیم جونگ‌ایل، دیکتاتور کره شمالی فرستاده و در آن بر اهمیت همکاری فضایی میان دو کشور تأکید کرده ‌است.

این روزنامه ژاپنی همچنین از پرتاب دومین موشک توسط کره شمالی خبر می‌دهد. این موشک میان‌برد می‌تواند خاک ژاپن را نیز هدف بگیرد. کره شمالی پیش از این اعلام کرده‌ است که یک ماهواره مخابراتی پرتاب خواهد کرد ولی بنگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و ژاپن معتقدند که این‌ها آزمایش‌هایی مخفی برای ساخت موشک‌هایی است که برد آن‌ها به ایالات متحده نیز برسد.


توماس پی.ام. بارنت، کارشناس ژئوپولیتیک نظامی آمریکا

«‌پرسترویکا در ایران»

روزنامه دپرس در شماره ۲۵ مارس خود نوشتاری داشت زیر این عنوان. در این نوشتار می‌خوانیم: توماس پی.ام. بارنِت (Thomas P.M. Barnett) کارشناس ژئوپولیتیک نظامی آمریکا معتقد است که در ایران یک پرسترویکا (بازسازی سیاسی) در جریان است. وی می‌گوید:

«لحن آخوندمنشانه محمود احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که حکومت ایران خطرناک‌تر از پیش است ولی در اواخر عمر خود نیز به ‌سر می‌برد. انقلاب، شکست خورده، و هر وقت که یک انقلاب به زور بخواهد خود را بازسازی کند این نشانه پایان عمر آن است.»

بارنت معتقد است: «تغییر از سر و روی ایران پیداست. به باور من ایران هم راه اتحاد شوروی را خواهد رفت. بین ده تا بیست سال آینده یک پرسترویکا به سبک گورباچف در ایران روی خواهد داد. هفتاد درصد مردم ایران زیر سی سال سن دارد. این نوجوانان زمان انقلاب ۱۹۷۹ و جنگ با عراق را به یاد نمی‌آورند بلکه ساله‌های نود در خاطرشان است یعنی زمانی که آزادی بیشتر بود. و الان عرصه بر همین نوجوانان تنگ شده ‌است.»

وی ادامه می دهد: «افزون بر این حکومت ایران فرصت‌های اقتصادی برای مردم ایجاد نمی‌کند. وضعیت تندرستی همگانی خراب است. نرخ رشد جمعیت به شدت رو به کاهش است و فرار مغزها بسیار شدید است. همه این‌ها نشانه‌های بیماری رژیم است. در ایران، هم محافظه‌کاران درجه یک وجود دارند و هم محافظه‌کاران فن‌سالار سبک گورباچف. محافظه‌کاران فن‌سالار، به علاوه میانه‌روها به اضافه اصلاح‌طلبان گروه بسیار بزرگ‌تری را نسبت به تندروها تشکیل می‌دهند.»

دانشجوی ایرانی، ‌دانشجوی برتر خارجی

امید مجیدپور، دانشجوی ایرانی دانشگاه آزاد آمستردام، برنده جایزه ای‌سی‌اچ‌او (ECHO Award 2009) شد. این جایزه هر ساله به دانشجویان غیر غربی دانشگاه‌های هلند که دارای استعدادهای درخشان باشند اعطا می‌شود.

امید مجیدپور که دانشجوی مدیریت بازرگانی بین‌المللی است همچنین به عنوان یکی از اعضا هیأت «هلند متحد» برگزیده شده ‌است. این هیأت در سال ۲۰۰۹ از سوی سازمان ملل به عنوان «بهترین هیأت دانشجویی بین‌المللی» در دانشگاه هاروارد ایالات متحده انتخاب شد و قرار است اعضاء آن به مدت شش ماه از سوی سازمان ملل در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصاد جهانی آموزش ببینند.

امید مجیدپور به خاطر «درخشیدن در تحصیل و فعالیت‌های خارج از تحصیل خود در جهت ارائه تصویر مثبت از دانشجویان خارجی» به این جایزه دست یافته ‌است. آقای پلاسترک، وزیر آموزش، فرهنگ و علوم هلند قرار است روز یکم آوریل امسال در شهر روتردام جایزه ای‌سی‌اچ‌او را به این دانشجوی ایرانی اعطا کند.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با احترام،

شایسته یک منبع ادبی، تحقیقی و نگارشی پر کیفیت همچون رادیو زمانه نیست که اغلاط فاحش از نظر دستور زبان فارسی (و عربی) در آن دیده شود.

مثال:

سلاح خود جمع اسلحه است و به این ترتیب، کلمه "سلاحها" نادرست است هر چند غلطی است مصطلح.

به همین ترتیب، کلمات "عملیاتها" یا "تبلیغاتها" نیز جمع های غلط (هر چند مصطلح) هستند چرا که عملیات و تبلیغات هر دو کلماتی جمع به زبان عربی هستند و نیازی به جمع بسته شدن دوباره با "ها" در زبان فارسی ندارند.

-- ادیب ، Mar 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)