تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

عصبانیت ایران از دست هالیوود

فراخوان عربستان سعودی علیه ایران، قطع رابطه مراکش با ایران، درخواست ایران از اینترپل برای دستگیری اولمرت، پیشنهاد معامله سپر موشکی اوباما در برابر همکاری روسیه علیه ایران، و آزمایش موشک جدید در ایران از عنوان‌های خبری این هفته رسانه‌های هلند بود.

با هم نگاهی داریم به دیگر خبرهای مرتبط در این رسانه‌ها:

«هویچ بزرگ‌تر، چماق بزرگ‌تر»

روزنامه تراؤ در شماره هفتم مارس خود چنین نوشت: راهبرد باراک اوباما در قبال ایران با جرج بوش فرق می‌کند. اوباما هم هویچ بزرگ‌تری در دست گرفته و هم چماق تهدیدآمیزتری.

دستی که اوباما در آغاز کارش قول داده بود به سوی دشمنان ایالات متحده دراز کند بالاخره دراز شد: هیلاری کلینتون پنج‌شنبه این هفته در دیدارش از بروکسل پیشنهاد کرد که ایران هم اجازه شرکت در کنفرانس بزرگی که اواخر این ماه در مورد افغانستان برگزار می‌شود داشته باشد.

این نخستین باری است که یک دولت جدید آمریکا به همگرایی با تهران اقدام کرده. در مدت اخیر تنها از واشینگتن همان صداهای خصمانه و «آشنا» شنیده می‌شد.

کلینتون البته روز چهارشنبه همچنان ایران را متهم کرد که سعی دارد در جهان عرب دودستگی بیندازد، از ترور حمایت می‌کند و اسرائیل و اروپا را تهدید می‌کند.

این خبر روزنامه تراؤ در ادامه آورده است: این‌که اوباما احتمال مذاکرات مستقیم با ایران را باز گذاشته، بزرگ‌ترین هویجی است که اوباما در دستش گرفته. ولی از سوی دیگر در همین هفته در بیانیه مشترک شش قدرت بزرگ که در آن به طور دوستانه از ایران خواسته شده تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند چماق بزرگی هم دیده می‌شود.

این بیانیه حکایت از ایجاد یک ائتلاف با طیف بین‌المللی وسیع‌تر علیه ایران داشت. اوباما همچنین به روسیه پیشنهاد کرده که در قبال کمک دیپلماتیک روسیه به ایالات متحده علیه ایران، آمریکا نیز در عوض برنامه سپر موشکی‌اش را کنار می‌گذارد.

همچنین تلاش‌های اخیر اوباما برای بیرون آوردن سوریه یعنی بزرگ‌ترین دوست ایران از آغوش ایران نشان می‌دهد که اوباما سرگرم تشکیل یک ائتلاف وسیع است و می‌خواهد ایران را منزوی کند.

در این برنامه، کشورهای عربی و در رأس آن‌ها عربستان سعودی و مصر حمایتی همه‌جانبه از آمریکا می‌کنند. این کشورها که توسط سنی‌ها رهبری می‌شوند از نفوذ ایران شیعی نگران شده‌اند.

هدف نهایی اوباما این خواهد بود که چنددستگی بین‌المللی در مورد برخورد با ایران که در پی روش‌های قلدرانه بوش ایجاد شده را از پیش پا بردارد. در عوض آن، قصد او ایجاد چنددستگی در میان نخبگان ایران است.

البته از این چنددستگی در میان مقامات ایران فعلی خبری نیست: لحن شدید کلینتون و دیگران طی این هفته با واکنشی به همان اندازه نامطبوع از سوی تهران مواجه شده. شاید هم هویج پیشنهادی تأثیر مطلوب خود را بگذارد.


عکس: رویترز

«ایران اسرائیل را تهدید کرد»

این عنوان خبری از روزنامه آلخمینه داخ‌بلاد در شماره چهارم مارس این روزنامه بود. در این خبر آمده: محمدعلی جعفری، رئیس سپاه پاسداران ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران موشک‌هایی دارد که در صورت حمله اسرائیل می‌توانند اسرائیل را هدف قرار بدهند.

جعفری افزود: «این موشک‌ها بیش از دو هزار کیلومتر برد دارند و می‌توانند به آسانی نیروگاه‌های هسته‌ای اسرائیل را هدف قرار دهند.» وی گفت که اگر اسرائیل حمله کند «ایران پاسخ سختی» خواهد داد.

تأسیسات هسته‌ای اسرائیل به نام دیمونا در بیابان نِگِب در جنوب آن کشور قرار دارد. کارشناسان بر این باورند که در این بیابان مواد لازم برای ساخت ۲۰۰ جنگ‌افزار هسته‌ای انبار شده‌است. اسرائیل هیچ‌گاه اجازه انجام یک بازرسی بین‌المللی از مجمتع هسته‌ای خود را نداده و تاکنون هیچ بازرسی بین‌المللی از دیمونا صورت نگرفته‌است.


محمدعلی جعفری، رئیس سپاه پاسداران

«سوریه بدون ایران چیزی نیست»

روزنامه ان.ار.س در تاریخ چهارم مارس مطلبی در مورد تنش‌زدایی آمریکا با سوریه داشت. در بخش‌هایی از این خبر چنین آمده: در این هفته نیز دو فرستاده آمریکایی به سوریه می‌روند تا با مقامات آن کشور گفت ‌و گو کنند. با این اقدام، واشینگتن رسماً سیاست دولت جرج بوش علیه سوریه را عوض کرد.

برای جرج بوش سوریه یک کشور یاغی به شمار می‌آمد: پایگاه اعزام تروریست به عراق، دارای نفوذ نامطلوب در لبنان، ستون اصلی حزب‌الله لبنان و حماس و یک دوست برای ایران.

برخی از این شرایط اکنون عوض شده، ولی سوریه همچنان بر دوستی خود با ایران پافشاری دارد. عبدالله الدَردَری، نایب نخست ‌وزیر سوریه پیش از این در مصاحبه‌ای با روزنامه ان.ار.س احتمال گسست پیمان با ایران را کاملاً رد کرد.

به راستی نیز هم‌پیمانی با ایران تنها سلاحی است که سوریه در تلاش خود برای بازپس‌گرفتن بلندی‌های جولان از اسرائیل در دست دارد. سوریه، به عنوان کشوری فاقد منابع نفتی مهم که از دیگر اهرم‌های فشار نیز محروم است، بدون حماس، حزب‌الله و ایران هیچ نقشی برای ایفا کردن در خاورمیانه ندارد. سوریه تنها از طریق این هم‌پیمانی توانسته تا کنون برای خود نفوذی در منطقه دست و پا کند.

در مطلبی مرتبطٔ روزنامه تراؤ نیز در شماره پنج مارس خود نوشت: ائتلاف سوریه عرب با پارسیان امری نیست که جزو روابط طبیعی به شمار بیاید. ولی سوریه با این انتخاب چیزی که از دست نداده هیچ، صاحب نفوذ هم شده است. با نفوذ فزاینده حزب‌الله در لبنان، نفوذ سوریه هم در آن کشور افزایش می‌یابد.

این هفته به نظر می‌آید که سوریه به ناگهان کلید حل همه چیز شده ‌است. دولت آمریکا هم‌اکنون سرگرم همگرایی با سوریه است زیرا از راه دمشق می‌تواند بر حزب‌الله، حماس و ایران تأثیر بگذارد.

اسرائیل و مصر هم که در تلاش جلوگیری از لشکرکشی نفوذی ایران در منطقه هستند خود را در اردوی آمریکایی مذاکره با سوریه می‌یابند زیرا سوریه به عنوان کانال انتقال سلاح ایرانی به حزب‌الله لبنان برای آن‌ها دارای اهمیت است.


جواد شَمقَدری / عکس: سینما

عصبانیت ایران از دست هالیوود

روزنامه تلگراف روز دوم ماه مارس تحت این عنوان نوشت: ایران از دست صنعت فیلم آمریکا عصبانی است. یکی از همکاران نزدیک به احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران گفته‌ است که هالیوود باید به خاطر «توهین‌ها و اتهاماتش به ملت ایران» از ایران عذرخواهی کند.

جواد شَمقَدری این انتقاد خود را دیروز در حین بازدید هیأت «فرهنگستان هنرها و علوم تصاویر متحرک» از تهران بیان کرد. فرهنگستان نام‌برده نهادی است که هر ساله اهدای جایزه اسکار را بر عهده دارد.

شمقدری به طور صریح از دو فیلم نام برد که در نظر او در مورد ایران «دروغ‌پراکنی» می‌کنند. این دو فیلم «بدون دخترم هرگز» و فیلم «۳۰۰» بودند.

هیأت هالیوود قرار است روز هفتم مارس با فیلمسازان ایرانی دیدار کند ولی شمقدری در مورد انجام این قرار شک دارد. وی می‌گوید: «چگونه می‌توانیم با فیلمسازان آمریکایی نشست درستی داشته باشیم در حالی که آن‌ها ملت ایران و انقلاب را مورد اهانت و تحقیر قرار می‌دهند؟»


ارگ بم پیش از زلزله

زمین بم همچنان فرو می‌رود

روزنامه ان.ار.س در شماره پنج مارس نوشت: زمین واقع روی مرکز ژرف زمین‌لرزه بم در سال‌های پس از این زلزله رفته‌رفته پایین رفته و فروکش کرده ‌است. زمین‌لرزه بم در سال ۲۰۰۳ رخ داد و منطقه بم در جنوب شرقی ایران را نابود کرد.

به گزارش نشریه نیچر و از قول زمین‌فیزیکدانان آمریکایی، اندازه‌گیری‌های راداری که با کمک یک ماهواره انجام شده این امر را آشکار کرده ‌است. سازمان فضاپیمایی ای‌اس‌اِی در مدت سه سال و نیم پس از زمین‌لرزه بم روی منطقه اندازه‌گیری راداری کرده و به این نتیجه رسیده ‌است. این نخستین باری است که دانشمندان دگرریختی زمین پس از یک زمین‌لرزه را اندازه‌گیری کرده‌اند.

خیمه‌شب‌بازی ایران و اسرائیل

روزنامه تراؤ در یکی از شماره‌های اخیر خود خبری با این مضمون داشت. در بخشی از این خبر آمده ‌است: جاسوسی، رشوه، ارعاب، کبوترهای دوربین‌دار، قتل. همه این‌ها در داستان‌های مربوط به تلاش اسرائیل برای جلوگیری از «بمب اتم» ایران به گوش می‌رسد.

البته هیچ‌کس نمی‌داند واقعیت کدام است و بخش تخیلاتی‌اش کدام است زیرا خبرهای انحرافی و نشت عمدی اطلاعات درست و غلط هم جزئی از این خیمه‌شب‌بازی است. اما یک چیز مشخص است: اسرائیل دارد برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به بمب اتم هر کاری می‌کند.

ایران پیش از این اعلام کرد که در نطنز دو کبوتر را «دستگیر کرده» که حلقه‌های فلزی و سیم‌های «نامرئی» به بدن آن‌ها وصل شده ‌بود. یک سال پیش از این هم در ایران سنجاب‌هایی مجهز به دستگاه موقعیت‌یاب جهانی، ابزار شنود و دوربین‌های کوچک بازداشت شده ‌بودند.


تمرین هلندی‌ها در ایران

تارنمای خبری فوتبال پریمور روز آدینه گذشته نوشت: تیم ملی هلند احتمالاً در ماه اکتبر یک اردوگاه تمرینی در ایران برپا می‌کند تا با تیم این کشور آسیایی بازی کند. پیشنهاد دیگر، یعنی تمرین فوتبال در استرالیا برای تیم ملی هلند از جاذبه کافی برخوردار نبود و تیم ملی هلند این پیشنهاد را رد کرد.

منبع خبری فوتبال‌نیوز نیز نوشت: تیم فوتبال هلند تاکنون یک بار با ایران بازی داشته. در جام جهانی ۱۹۷۸ تیم هلند به مربی‌گری ارنست هاپل ایران را سه هیچ برد. ضربه‌های سه‌گانه روب رنسن‌برینک برای هلند در آن بازی ثمربخش بود.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

درودبه هم میهنان ایرانی ساکن هلند:
بااحترام به عقاید ونظریات همه ی خوانندگان این یادداشت، روی سخنم با مبتکرین، تمام اقشار و سرمایه داران ایرانیست که توان برقراری یک ایستگاه تلویزیونی یارادیویی ٢٤ ساعته ی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی وبازشناخت تمدّن غنیمان به جهانیان رادارند؛ کوتاهی ننموده دراین رهگذر چه بساافرادی مانندمن هم به کارگماشته شده مانع ازمسخ شدن تدریجیشان گردند.
باسپاس،
موسوی

-- seyed hossein mousawi ، Jun 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)