تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگاهی به نخستین قدم های بشر بر ماه

برگردان: احسان سنایی

۱۷ ژوییه امسال بود که ماهواره آمریکایی «مدارگرد شناساگر ماه» یا به اختصار «LRO» که به تازگی در مدار ماه قرار گرفته، در چهلمین سالگرد فرود نخستین فضانوردان تاریخ بر روی ماه، تصاویر فوق‌العاده دقیقی از محل فرود محموله های آپولو ۱۱، ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ به زمین ارسال کرد که شگفتی همگان را برانگیخت. در برخی از این تصاویر، تا رد پای ۴۰ ساله فضانوردان آپولو را هم می‌شد دید!


اما چند روز پیش، چشمان تیزبین LRO بار دیگر محل فرود محموله آپولو ۱۱ را به تصویر کشید. آپولو ۱۱ حامل نخستین ماه‌نوردان تاریخ، «نیل آلدن آرمسترانگ» و «ادوین باز آلدرین» بود. در تصاویر تازه منتشر شده، به دلیل زاویه خاص تابش آفتاب (۲۸ درجه) و نیز فاصله نزدیک‌تر مدارگرد تا سطح ماه (حدود ۵۰ کیلومتر) می‌توان نخستین رد پاهای بشر را بر روی خاک ماه دید.

تصاویر اخیر آن‌چنان دقیق‌اند که حتی می‌توان دوربین تلویزیونی را که ۴۰ سال پیش فعالیت‌های فضانوردان را نیز در ماه به طور زنده برای زمینیان پخش می‌کرد، مشاهده کرد.

در بالا، مقایسه‌ای میان نخستین تصویر منتشر شده از محل فرود آپولو ۱۱ (پایین) و تصویر منتشر شده در روز گذشته را می‌بینید. در تصویر اولیه، سایه کشیده پایه‌های ماه‌نشین را می‌شد دید؛ اما نشانی از رد پاها و تجهیزات علمی نصب‌شده در جریان این مأموریت دیده نمی‌شد.

اما در تصاویری که اخیراً منتشر شده اند، ابزار LRRR را می‌بینید که با فلش مشخص شده است؛ همان آینه معروفی که فضانوردان در ماه کاشتند تا با کمک پرتو لیزر، بتوان از زمین فاصله تا ماه را محاسبه کرد.

ابزار دیگری که در تصویر مشخص است، زلزله‌نگار PSE است که برای ثبت لرزه‌های درونی ماه به آن‌جا منتقل شده بود.

نقطه سفید و روشنی که با حلقه‌ای سیاه‌رنگ محصور شده، پایه‌های ماه‌نشین عقاب است که پس از برخاستن فضانوردان بر روی خاک ماه رها شد. از این نقطه تا گودال نسبتاً بزرگی نیز که در میانه و سمت راست تصویر دیده می‌شود و «غرب کوچک» (Little West) نام دارد، خط خاکستری‌رنگ محوی با فلش مشخص شده که در واقع رد پاهای نیل آرمسترانگ هنگام قدم زدن به سوی این گودال است!

به دلیل عدم وجود فرسایش بادی و آبی در ماه، رد پای فضانوردان و هم‌چنین ابزارها و ادواتی که از خود بر روی خاک به جا نهاده‌اند، تا میلیاردها سال از بین نخواهد رفت.

انتشار این تصاویر که به تأیید تمامی سازمان‌های فضایی جهان رسیده است، دلیل محکمی برای حقیقت سفر انسان به ماه است. جین سرنان، فرمانده مأموریت آپولو ۱۷ و آخرین انسانی که بر ماه ایستاده است، گفته بود: «حقیقت نیازی به دفاع ندارد؛ هیچ‌کس نمی‌تواند قدم‌هایی را که من بر خاک ماه برداشته‌ام، از من بگیرد.»


فضانوردان آپولو ۱۱، حدود ۴۰ سال پیش این تصویر را از محل فرود خود گرفتند. تمامی ابزارهایی که نام آن در تصویر مشخص شده است، در تصاویر ماهواره‌ای تازه منتشر شده نیز قابل مشاهده‌اند.

Share/Save/Bookmark

برگرفته با تصرف از:
Universe Today: LRO Takes Second, Closer Look at Apollo 11 Landing Site
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

پس لطف فرموده تعیین فرمایید آن سنگ ماه قلابی که ناسا به نخست وزیر اسبق خودتان کادو داده بود! و گندش همین یکی دو ماه پیش درآمد!

یک سوال: راستی چرا ماه نشین عقاب را جاذبه ماه در هم نمیکوبد؟ و ماه آتمسفر ندارد تا مثلا از موتورهای ضدجاذبه بتوان استفاده کرد.

-- بدون نام ، Sep 30, 2009

Now it is the turn of conspiracy theoreticians to find an ad hoc hypotheses to rescue their theories.

-- dara ، Sep 30, 2009

دوست عزیز، شتاب گرانش ماه، یک ششم زمین است و اگر قرار باشد نیروی جاذبه به این آسانی اجسام را در هم بکوبد، ابتدا بایستی برای بناهای چندین هزار ساله روی زمین این اتفاق رخ می داد.
ضمناً طبق قانون سوم نیوتن، موشک ها برای اعمال شتاب نیازی به محیط مادی همچون گازهای اتمسفری ندارند؛ حتی عملکرد موتورهای موشکی با نازل زنگوله ای که در جریان پروژه آپولو از آنها استفاده می شد، در شرایط خلأ به مراتب بهتر است.

-- احسان ، Oct 1, 2009

if they could travel to moon 40 years ago until now they would have build a city there .the true is because of radiation no one can travel to moon.stop [...]

-- david salehi ، Oct 1, 2009

كساني كه طرف دار تئوري هاي توطئه هستند(به عنوان مثال، سفر به ماه در هاليود فيلم برداري شده است يا اهرام مصر توسط موجودات فضايي ساخته شده است) ، غالبن ميانه شان با دانش (آن چه در دانش گاه و متون درسي يافت مي شود، خوب نيست. نمونه اش هم همين نظر بالا درباره ي گرانش كه نشان مي دهد، نظر دهنده ي محترم به كتاب هاي فيزيك دوره ي دبيرستان به اندازه ي كتاب هاي چارلز بريتز يا ساير تئوري پردازان موجودات فضايي (!) التفات نداشته است.
به تجربه به من ثابت شده است كه متقاعد كردن اين دوستان صبر فراوان و حوصله ي كافي مي خواهد. مثلن اول بايد مطمئن شد كه اين مدعيان دانشمند نما قوانين پايه ي فيزيك مانند اصل عمل و عكس آلعمل نيوتن را به درستي فهميده اند تا بعد شايد راجع به سفر به ماه وارد بحث شد.
تازه مسايل علمي (علوم تجربي) قسمت خوب ماجراست. واي به اين كه اين گونه نظريه پردازي ها دامن علوم انساني و سياست را بگيرد. نمونه اش هم رهبر انقلاب و تئوري معروفِ "دشمن" ايشان است كه كشوري را به ويراني كشيده است.

-- خشايار ، Oct 1, 2009

چه پاسخهای علماتیکی دوستان دانشمندمان لطفیده اند! به به!
مرحوم عقاب (ع) در بازگشت به زمین با سرنشینانش مجبور بود با کله در اوقیانوس شیرجه رود از ترس همین جاذبه عجوزه. و با کشتی و غواص و ... درش آورند. که تازه خیلی سبکتر بوده از هنگام نشستن روی ماه. (بار وبنه کلی جاگداشته) جاذبه ماه یکششم زمین است. اما نه به آن فسقلیت که مرحوم عقاب مثل قاصدکی نشیمن مبارک 16.5 تنی را بگذارد آنرو.

::: تمنا دارد یک جواب منطقی خانمها آقایان لطف فرمایند.

توطئه : اگر قاطبه اهالی مملکت سال هفتادونه باورکنند عکس مرحوم حاج روح الله را در ماه، آنهم فقط با یک تلفن از پاریس. پس تکلیف جهانیان با آنهمه آب و تاب و پخش مستقیم تلویزیونی و چه و چه روشن است.
توطئه دو: چهار دانشمند وقت ناسا امروز در سلک همین توطئه گراها هستند. البته شاید فیزیک دبیرستان یادشان رفتیده!

-- اورینب ، Oct 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)