خانه > رادیو سیتی > تئاتر > شانزدهمین جشنواره تئاتر ایرانی در کُلن | |||
شانزدهمین جشنواره تئاتر ایرانی در کُلنپژمان اکبرزادهpejman@radiozamaneh.comاز یازدهم تا پانزدهم نوامبر، شهر کُلن میزبان شانزدهمین جشنواره تئاتر ایرانی در آلمان است. گروههای تئاتر ایرانی از داخل و خارج از ایران برای ارائه کارهایشان راهی آلمان میشوند. این جشنواره از سوی انجمن تئاتر ایران و آلمان برگزار میشود.
با این که محتوای جشنواره تنها به گروههای تئاتر ایرانی اختصاص دارد اما عنوان این دوره از جشنواره، «آسیای جوان» است. در ابتدای گفتگو با مجید فلاحزاده، مدیر جشنواره، از همین موضوع پرسیدم: ما هر سال برای جشنواره به تناسب شرایط و اتفاقاتی که در آن سال افتاده، عنوان تازهای انتخاب میکنیم. انتخاب عنوان «آسیای جوان» برای جشنوارهی امسال در درجهی اول به خاطر اتفاقاتی است که در ایران افتاده و در آن انتخابات بهانهای شد برای بیرون آمدن تودههای مردم که ۷۰ تا ۷۵ درصد آنان جوانان هستند. ما نیز که به عنوان مهاجر و تبعیدی این سو هستیم و همیشه میخواهیم پلی به آن طرف داشته باشیم، دیدیم بهترین راه ارتباط فرهنگی و هنری و در کنار آن ارتباط سیاسی، انتخاب عنوانی است که مناسبتی داشته باشد میان آنچه در ایران اتفاق افتاد و آنچه اینجا در مورد آن فکر میشود. دلیل دوم انتخاب «آسیای جوان» این بود که نسل دوم و سوم مهاجرین ایرانی و مهاجرین کشورهای دیگر که در آلمان رشد کرده و فعال شدهاند، ضمن این که زبان و فرهنگ جامعهی میزبان را گرفتهاند، به شدت به دنبال هویت فرهنگی گذشته خود هستند. بنابراین فکر کردیم عنوان «آسیای جوان» میتواند در درجهی اول، نسل دوم و سوم ایرانی و بعد هم آسیایی بزرگ شده در آلمان را جذب کند. جوانانی که آنها هم آمادگی وارد شدن به فعالیتهای فرهنگی هنری را دارند. روند انتخاب نمایشنامهها برای اجرا در جشنوارهی شما چگونه است؟ گروه کوچکی که در زمینههای هنری تخصص دارد و در عین حال با مسائل سیاسی روز نیز مطلقاً بیگانه نیست، گروههایی را که کارشان با عنوان جشنواره و اتفاقاتی که در آن سال روی داده است مناسبتی دارد، انتخاب میکند. امسال هم تمام کوشش ما این بود که تحت عنوان «آسیای جوان» نیروهای جوان و گروههای هنری جوان را که میتوانند فعال باشند برای فستیوال انتخاب کنیم. در جشنوارهی شما گروههای تئاتری ایرانی از داخل و خارج از ایران شرکت دارند؛ چه تفاوتی میبینید میان نوع نگاه گروههای مقیم ایران و گروههای ایرانیای که در خارج فعالیت میکنند به مسائل ایران؟ اول این توضیح را بدهم که ما مطلقاً با نهادها و سازمانهای دولتی در ایران هیچ ارتباطی نداریم و نمیخواهیم داشته باشیم. بنابراین بسیار مستقل، از طریق سفارت آلمان، این گروهها را از ایران دعوت میکنیم. اما در پاسخ به سؤال شما، گروههایی که از ایران میآیند همیشه پشت فکرشان این است که باید برگردند. این گروهها، نمیخواهم بگویم محافظهکارانه، اما تا حدی شرایط داخل ایران را بهتر از ما میبینند. بر این مبنا، سعی میکنند کارهایی را با خود بیاورند که بتوانند حرفشان را بزنند و در عین حال طوری باشد که بتوانند برگردند و هنگام ورود به ایران دچار مشکل نشوند و به این بهانه که بر علیه نظام تبلیغ کردهاند، مزاحمتی برایشان ایجاد نشود. بنابراین این گروهها با ذهنیتی مقداری محافظهکارانهتر ولی متعقلانهتر میآیند و بعد هم برمیگردند. اما گروههای ایرانیای که در خارج از ایران شکل گرفتهاند، بسیار آزاد هستند. یکی از نمونههای بارز آن گروه «دریچه» است که نمایش آنها در مورد زندگی و قتل دو انسان بزرگ ایرانی، فروهرها، است. نویسنده و کارگردان نمایشنامه خانم نیلوفر بیضایی، به اتفاق خانم پرستو فروهر (دختر فروهرها) است. فضا در اینجا بسیار باز است؛ گروهها به آنچه میخواهند انتقاد میکنند و مسائل ایران را از دید و با احساس خودشان بیان میکنند. این گروهها بسیار بازتر و با همهی شدت و حدت ذهنیشان، بدون هیچ سانسوری صحبت میکنند.
برای دعوت گروههای تئاتری از داخل ایران نیز دشواریهایی دارید؟ دشواری زیاد است. یکی از دشواریهایی که اخیرا پیش آمده و الان دو سال است درگیر آن هستیم، این است که با توجه به شرایط ناهنجار ایران، گروهها و جوانهایی که از ایران میآیند میخواهند اینجا بمانند و تعدادی میروند پناهنده میشوند. این یکی از مشکلات ما است که از دو سال پیش دائما با آن روبر هستیم. سفارت آلمان هم به شدت به آن اعتراض کرد. در یک مورد، فردی همراه فرزندش به سوئد رفت و آنجا پناهنده شد. بعد دولت سوئد به دولت آلمان اعتراض کرد، دولت آلمان به سفارت خود در ایران و سفارت آلمان هم به انجمن معترض شد. به هرحال این مشکلی است که در درجهی اول در ارتباط با گروههایی که از ایران میآیند داریم و باعث میشود سفارت آلمان در ایران سالهای بعد در صدور ویزا سختگیری کند. این مشکل باعث میشود که حرکت جشنواره کند شود. ما همیشه خواستهایم پلی میان فرهنگ جایی که در آن زندگی میکنیم و بچههایمان در آن بزرگ میشوند و داخل ایران داشته باشیم. اما ذهنیت آمدن و پناهنده شدن در اینجا، مشکلی است بر سر راه داشتن و حفظ این پل. به خصوص امسال، به خاطر جریاناتی که پس از انتخابات اتفاق افتاده است، این مشکل برایمان اساسی شده است. مسألهی دوم ما در ارتباط با دعوت گروهها از ایران، مشکل مالی است. این جشنواره، یک جشنوارهی خصوصی است و کمک مالی بسیار ناچیزی از سازمانهای آلمانی دریافت میکند. ما باید با این بودجهی ناچیز گروهها را به اینجا بیاوریم. مشکلات مالی نیز در کنار احتمال پناهنده شدن افراد، از مشکلات اساسی ما برای دعوت از گروههای داخل ایران است. یکی دیگر از مشکلات ما مسائل سیاسی است. تعدادی از هنرمندان چپ خارج از کشور به شدت مخالف دعوت از ایران بودند و به همین خاطر، فستیوال مدتی ضربه خورد. آنها فستیوال را تحریم کردند. اما الان خوشبختانه مقداری این جو شکسته شده و خود آنها متوجه شدهاند که ریشهی ما آن طرف است و بنابراین این تحریم اشتباه است. قبلاً گروههایی که از ایران میآمدند، با این مشکل روبرو بودند که بسیاری از تماشاگران و حتی سایر گروههای تئاتری، به صورت ناهنجاری با آنها برخورد میکردند و آنها را به چشم مبلغین جمهوری اسلامی نگاه میکردند. در صورتی که اینطور نیست. یکی از بچههایی که چند سال پیش دعوت کرده بودیم، به یکی از همین هنرمندان سیاسی چپ خیلی تند اینجا گفت: «آن موقع که شما در ایران انقلاب کردید، من هشت ساله بودم. شما من را به چنگ اینها انداختهاید. حال شما مرا تحریم میکنید!». در برنامهی امسال جشنوارهی شما نشستی با عنوان «وضعیت ایران پس از انتخابات» هم در پایان جشنواره تدارک دیده شده است. با توجه به این که موضوع جشنوارهی شما تئاتر است، ارتباط این نشست با جشنواره چیست؟ هنرمند، بهویژه هنرمند تئاتری، با متریال زنده یعنی با بدن خود دارد کار میکند. متریال هنرمند تئاتر، ویلن و یا بوم نقاشی نیست بلکه خود و بدنش هستند که زندهاند. این زنده بودن همیشه با زندگی، با روابط اجتماعی و با حضو او در جامعه در ارتباط است. حضور هنرمند در جامعه یعنی حضور و ارتباط او با مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره. به همین دلیل ما فکر کردیم با توجه به هجوم و اعتراضاتی که امسال در پوشش انتخابات نسبت به این رژیم شد، این متریال زنده که به عنوان تئاتر و با بدن و فکر انسان روی صحنه است و با مسائل روز ارتباط دارد، چگونه میخواهد در مورد اتفاقات رخ داده، نه به صورت فیزیکال و روی صحنه، بلکه تئوریک صحبت کند و آن را چگونه میبینید. صحبت تئوریک از این مسائل، ما را به این سمت سوق داد که برای تجزیه و تحلیل شرایط امروز ایران، شرایط هنریای که در قبال این انتخابات به وجود آمده، زمینهی اتفاقات افتاده در گذشته، روند حرکتهای بعدی و همچنین در این باره که حرکات ما در اینجا بعد از این چگونه باید باشد، جلسه و نشستی برگزار کنیم. ▪ ▪ ▪ |
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دست اندرکاران جشنواره
میخواستم بدونم زمان اجرای جشنواره هر سال کی و شرایط شرکت از بلژیک ونوع نمایشها چگونه است.
با تشکر رضا اقاجری
-- Reza Aghajeri ، Nov 11, 2009دوست گرامی،
-- بهار ، Nov 17, 2009شما برای شرکت در جشنواره، مي توانيد به سايت انجمن تئاتر مراجعه نماييد. شماره تماس و ايميل در سايت موجود مي باشد.
http://www.dit-forum.com/
در ضمن اين فستيوال هر ساله در ماه نوامبر برگزار مي شود.
با تشکر از توجه شما.
سلام من از ایران میخواستم شرکت کنم اما هیچ اطلاعی ندارم در ضمن چه متونی با چه مضمونی پذیرفته میشود؟
-- بدون نام ، Dec 3, 2010