تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از سومین فستیوال - کنسرت وب‌سایت ایرانیان دات کام

صداهای آشنا و تلاقی‌هایی غریب

کیوان ایزدمهر

سومین کنسرت - فستیوال وب‌سایت ایرانیان، شنبه چهارم مهر در محل کاخ هنرهای زیبای شهر سانفرانسیسکو برگزار شد. در این کنسرت بیشتر از هنرمندان جوان و کمتر شناخته شده ایرانی دعوت به عمل آمده بود. به غیر از لی‌لی افشار بقیه از چهره‌های جدید موسیقی ایرانی بودند.

برنامه ساعت هفت و نیم پس از خوش‌آمد گویی و معرفی برنامه توسط آنا بیات مجری برنامه، و به‌دنبال آن با اجرای موسیقی فرید شفیع‌نوری و گروه تهران‌سورس شروع شد.

این گروه که چند نفرشان از ایرانیان نسل دومی و متولدین بیرون از ایران هستند، از شهر آستین تگزاس برای اجرای کنسرت به سانفرانسیسکو آمده بودند. «فرید شفیع‌نوری» به عنوان خواننده و نوازنده سه تار، «ایمان هال» نوازنده ویلن، «جویی سنتوری» نوازنده ویلن‌سل، «کریستوفر لدسما» گیتار، «اندی بویدیون» درام و «جیسون مک‌کنزی» نوازنده‌ی طبلا، اعضای گروه را تشکیل می‌دادند.

سبک آن‌ها را نوعی فیوژن یا موسیقی تلفیقی می‌توان نام نهاد. استفاده از سازهایی مانند سه‌تار و ادغام آن با آواز ایرانی همراه با گیتار و درام و موسیقی غربی «بویژه کانتری و بلوز» مورد توجه حضار قرار گرفت.

گروه تهران‌سورس با اجرای ترانه‌ی بنی‌آدم و با شعر مشهور سعدی به برنامه خود پایان داد.


فرید شفیع نوری

در قسمت دوم لی‌لی افشار، نام آشنای گیتار کلاسیک جهان و استاد دانشگاه ممفیس به صحنه آمد. قطعات انتخابی او تلفیقی از کارهای قدیمی و جدیدش بود، از اجرای قطعه مشهور «آستوریاس» گرفته تا اجرای متفاوت و جدید از ترانه‌های خاطره‌انگیزی چون «گل گندم» یا «جان مریم» که لی‌لی افشار با تنظیمی جدید، اجرای متفاوتی از آن‌ها ارائه کرد.


پس از استراحت کوتاهی در میان برنامه‌ها که همراه با خرید سی‌دی ها و کتاب‌های هنرمندان آن‌شب و حضورشان در میان علاقه‌مندان بود قسمت سوم کنسرت شروع شد.


لی‌لی افشار

در این قسمت گروه سه‌سوپرانو ایرانی با شرکت «کاملیا دارا، نسرین عسگری و شیرین عسگری» با همراهی پیانوی هومن خلعتبری به صحنه رفت.


سه‌سوپرانو - هومن خلعتبری

این گروه که از شهر وین آمده بود، به تازگی و با اجرای آواز کلاسیک در بین ایرانیان شناخته شده و با اجرای قطعات آوازی سوپرانو «اصطلاحی برای صدای زیر زنانه در موسیقی» کارهای خود را ارائه می‌‌دهند. برنامه آن‌شب آن‌ها مخلوطی از قطعات موسیقی غربی و ایرانی بود.

از موسیقی فولکورلیک ایرانی مانند «درنه جان» یا «دختر شیرازی» تا موسیقی کلاسیکی مانند «لاتراویتا» اثرجوزپه وردی «قطعه‌ای ازنمایش موزیکال»، «داستان وست‌ساید» اثر لئونارد برنشتاین و یا سرود «آفتاب‌کاران جنگل» که با اجرای متفاوتش نظر حضار را جلب کرد.


کاملیا دارا، نسرین عسگری و شیرین عسگری

برنامه آن‌شب سه‌سوپرانو با قطعه «‌ایران ما» سروده‌ی جدید پری زنگنه به پایان رسید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

برنامه ی بسیار زیبایی بود ان شب که من و اعضای فامیلم بسیار لذت بردیم.
گذشته از جالب بودن قسمت اول و دوم برنامه ،
باید بگویم اجرای زیبای 3 سوپرانو با تنظیم های جدید و بکر قسمت فلکلور برای پیانو و 3 خواننده، باز هم نظر من رو نسبت به موزیک ایرانی تغییر مثبت داد.
اقای خلعتبری با پیشینه رهبری ارکستر، توانایی خودشان را نه تنها در همراهی خوانندگان بلکه در تنظیم قطعات ایرانی نیز بطور کامل نشان دادند که به وضوح دیده و حس
میشد و شیرینی صدای خانمها را 2 چندان میکرد.

-- امیری ، Oct 15, 2009

khaili in Concert khoob va ziba bood dar SF.khanoome kameliaa ahnge aaftaabkaaraane jangal ra ghashang khaand.faghat khaili heyf ke in raa setaai nakhaandand.aalli bood tabrik

-- Tinaa ، Nov 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)