تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش ایران به اظهارات وزیر خارجه امارات

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، به اظهارات اخیر وزیر خارجه امارات، مبنی بر مقایسه جمهوری اسلامی با اسرائیل، واکنش نشان داد.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات، روز گذشته (سه‌شنبه) گفته بود که اقدام ایران در «اشغال» جزایر سه‌گانه را با اشغال سرزمین‌های عربی از سوی اسرائیل، مشابه می‌داند.


رامین مهمانپرست

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی افزوده بود: «اشغال، اشغال است. فرقی بین اشغال بلندی‌های جولان از سوی اسرائیل و سایر سرزمین‌های عربی وجود ندارد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای مهمانپرست، امروز چهارشنبه در این خصوص گفت: «این گونه اظهارات را درست و سنجیده تلقی نمی‌کنیم.»

وی با اشاره به این که «سوءتفاهمات بین دوستان» در قالب گفتگوهای دوجانبه قابل بحث است، اظهار داشت: «همواره تلاش کرده‌ایم با رویکرد همگرایی و مشارکت بین جهان اسلام در رابطه با مقابله با خطر اصلی منطقه، یعنی رژیم اشغالگر قدس، هشدار بدهیم و توجه را به سمت خطر اصلی معطوف کنیم.»

وی به مقام‌های امارات متحده عربی توصیه کرد از بیان اظهاراتی که «منافع صهیونیست‌ها» را تامین می‌کند، اجتناب کنند.


شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان

ایران بارها با رد ادعای امارات درباره مالکیت جزایر سه‌گانه ایرانی (ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ)، هر گونه مذاکره یا رجوع به داوری بین‌المللی برای تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت بخشی از خاک خود را رد کرده است.

به دنبال خروج بریتانیا از منطقه خلیج فارس، جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به ایران واگذار شدند و نیروهای ایران یک روز پیش از استقلال امارات، بر اساس تفاهم‌نامه یادشده در ابوموسی مستقر شدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در سال ۱۹۷۱ اعتراض امارات به مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه را رد کرد.

امارات متحده در تلاش است تا ایران را قانع کند حل این مسئله را به دادگاه بین‌المللی لاهه ارجاع دهد. مقام‌های امارات، قرارداد ۱۹۷۱ را نادرست می‌دانند.

امارات متحده عربی، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در خلیج‌فارس است و هزاران ایرانی در این کشور سکونت دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر کسی اطلاعات درستی راجع به تاریخچه این جزایر دارد و یا تحقیق درستی میشناسد لطفا بنویسد. در ویکیپدیا مطلبی هست ونیز همانجا متنی هم به انگلیسی که بد نیست اما بسیار کلی است و چیزی بیشتر از مطالب بالا اضافه نمیکند و من نمیفهمم چرا امارات دوباره این همه چانه میزند و کجای قرارداد ایراد داشته است. به نظر من بیشرمی است و از آب گل آلود ماهی گرفتن است ، نیست؟

-- ستاره ت ، Apr 21, 2010

az mardoom tumbam baba bezarieed ma joziee az emarate beshiem iran dast turkhast hata abb nadariem pool iran kharj turkha o esfehaniha misheh o bas ma abbeh shhor mikhoriem o naan ham agar komak amirha emarat nabashad nadariem

-- jaal al tumbi ، Apr 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)