تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست آزادی فعالان کمپین یک‌میلیون امضا

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امروز جمعه از مقامات ایران خواست تا دوازده نفر فعال حقوق زنان را سریعاً آزاد کنند.
افراد بازداشت‌شده، عضو «کمپین یک میلیون امضا» و «مادران صلح» بودند که روز گذشته در حالی که راهی بازدید سال نو از خانواده‌های زندانیان عقیدتی بودند در خیابان‌های تهران دستگیر شدند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر، از نهادهای ‌پیگیر مسائل فعالان حقوق بشر در ایران، امروز از انتقال همه بازداشت‌شدگان به زندان اوین تهران خبر داد. بنا بر خبر این کمپین، قاضی متین راسخ در زندان آن‌ها را به «تشویش اذهان عمومی» و «برهم‌زدن نظم عمومی» متهم کرده و برای آن‌ها قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی صادر کرده‌است.

به گزارش تارنمای «تغییر برای برابری»، از سایت‌های اطلاع‌رسانی فعالیت‌های برابری‌خواهانه ایران، نیروهای پلیس این گروه از فعالان را در محل ملاقاتشان در خیابان سهروردی در تهران، قبل از حرکت برای دیدار نوروزی‌شان دستگیر کردند.
افراد بازداشتی در خیابان سهروردی ابتدا به کلانتری نیلوفر برده شدند و در حدود ساعت ۸ و نیم به وقت تهران، همه بازداشتی‌ها به زندان اوین، بخش ۲۰۹ منتقل شدند.

«تعقیب و استراق سمع»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر معتقد است که «این بازداشت‌ها حاکی از تعقیب و استراق سمع مراودات خصوصی فعالان توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی است.»

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «توطئه‌بینی و عدم تحمل نیروهای امنیتی به یک حد غیر قابل باوری رسیده‌است. به هیچوجه توجیهی برای نقض حقوق فعالان برای دیدار نوروزی یکدیگر وجود ندارد.»

هادی قائمی «فقدان کامل شفافیت و آئین دادرسی در این مورد» را «مایه نگرانی شدید از سرنوشت بازداشت‌شدگان» دانست.

نام دوازده نفر بازداشت‌شده به این شرح است: لیلا نظری، دلارام علی، خدیجه مقدم، فرخنده احتسابیان، محبوبه کرمی، بهارا بهروان، علی عبدی، امیر راشدی، محمد شوراب، آرش نصیری اقبالی، ثریا یوسفی و شهلا فروزانفر.

«کمپین یک میلیون امضا» کوششی است از سوی گروهی از فعالان حقوق بشر ایران که در جهت تغییر قوانینی تبعیض‌آمیز علیه زنان می‌کوشد.
این کمپین هفته گذشته برنده «جایزه سراسری حقوق زنان» بنیاد فمینیست مجوریتی آمریکا شد.

از آغاز به کار کمپین یک میلیون امضا تا کنون چهل و هشت نفر از اعضای آن بازداشت و دادگاهی شده‌اند.
اتهام اغلب بازداشت‌شدگان کمپین در طول دو سال گذشته اقدام علیه امنیت نظام بوده‌است.

Share


در همین رابطه:
بازداشت اعضا کمپین یک‌میلیون امضا

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)