تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آناتومی جهل ماریا خیرخواه در لندن

ماریا خیرخواه هنرمند ایرانی مقیم لندن است که با استفاده از عکس، رقص، ویدئو، مجسمه و هنر چیدمان ایده‌های خود را به نمایش می‌گذارد.

هویت ملی، دیگری شدن، کلیشه‌های فرهنگی موضوع کارهای هنری ماریا خیرخواه ست.

وی در نمایشگاه قبلی خود با نام «آناتومی ترس»، با استفاده از کاراکتر فرانکن‌اشتین به مفهوم ترس در جامعه امروز غرب پرداخته بود و حال در نمایشگاه جدیدی که از آثار ویدیویی و نمایشی او در نگارخانه تیت بریتانیا با عنوان «آناتومی جهل» برپا شده، به موضوع‌هایی چون سامانه‌های دانش، فرهنگ و قدرت می‌پردازد.


«عشق به یک دیوار قرمز»

ماریا خیرخواه همچنین روز ۲۳ آوریل در موزه تیت بریتانیا در باره رابطه بین هنرمند، اثر هنری، و تماشاگر در یک زمینه فرهنگی و نهادی صحبت خواهد کرد.

وی با شناختی که از فرهنگ‌های اروپایی و خاورمیانه، عرب و ایرانی دارد، در صحبت‌های خود به عدم درک متقابل این فرهنگ‌ها می‌پردازد.

در اثر هنری «ببین، گوش کن و حرف بزن»، وی از موهای خود به عنوان یک پوشش استفاده می‌کند. هدف او از این کار به پرسش کشیدن روش‌هایی است که در آن زنان در هر فرهنگ محکوم به سکوت می‌شوند.

ماریا خیرخواه با استفاده از یک موسیقی متن فیلم که رقص عربی زنان را تداعی می‌کند و محدود کردن تصویر به یک نمای نزدیک، بیننده را از چشم‌چرانی به زنان دوردست‌ها محروم می‌کند.

در مجموعه عکس‌های «عشق به یک دیوار قرمز» نیز وی به مفهوم دیوار‌های ایدئولوژیک که همه ما با آن‌ها بزرگ شده‌ایم می‌پردازد.

ماریا خیرخواه دانش‌آموخته مجسمه‌سازی از دانشگاه مرکزی انگلستان و هنر و طراحی از مؤسسه ساری در لندن است و تا کنون نمایشگاه‌های متعددی از آثار او در لندن، ملبورن، اشتوتگارت، تهران، ایتالیا و ایرلند برپا شده‌است.

Share

نظرهای خوانندگان

درود برشما.ما از نوشته های شما برا ی سایت انجمن استفاده مینمایم ا

-- انجمن فرهنگی ایرانیان در استراسبورگ ، Mar 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)