تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

جنجال بر سر فیلمی درباره کلینتون

پخش یک فیلم مستند تبلیغاتی علیه هیلاری کلینتون، نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا و وزیر خارجه فعلی دولت اوباما، در آمریکا جنجال آفرید.

به گزارش رویتر، این فیلم مستند ۹۰ دقیقه ای که «هیلاری: یک فیلم» نام دارد، به وسیله گروهی موسوم به «شهروندان متحد» که به جناح محافظه‌کار آمریکا وابسته‌اند، در گرماگرم کارزار انتخاباتی خانم کلینتون برای مقام ریاست جمهوری آمریکا ساخته شد و در سینماهای این کشور به نمایش درآمد.

این فیلم، سپس به صورت دی‌وی‌دی هم در سطح وسیعی توزیع شد.

در این فیلم مستند تبلیغاتی، ویژگی‌های ظاهری و توانایی‌های خانم کلینتون برای کسب مقام ریاست جمهوری مورد تمسخر قرار گرفته و از مردم آمریکا خواسته شده که به وی رای ندهند.

اینک تصمیم در مورد تبلیغات سیاسی و ممنوعیت تولید و پخش چنین فیلم‌هایی در مقطع انتخابات، دادگاه عالی آمریکا را در تنگنا قرار داده است.


برخی از قضات لیبرال و دموکرات با انتقاد از تولید این گونه فیلم‌ها، خواهان ممنوعیت تولید و نمایش آنها شده و در مقابل قضات محافظه کار نیز، وضع چنین قوانینی را خلاف قانون اساسی آمریکا و مغایر با آزادی بیان در این کشور دانسته‌اند.

جان رابرتز قاضی محافظه‌کار این پرسش را مطرح کرد که آیا دادگاه می‌تواند جلوی پخش کتاب‌هایی را که در مخالفت یا حمایت از یک کاندیدای سیاسی در زمان انتخابات منتشر می‌شود، بگیرد.

قاضی آنتونی کندی نیز اعلام کرد که دادگاه باید بین یک فیلم مستند و یک آگهی تبلیغاتی ۶۰ ثانیه‌ای تفاوت قائل شود.

به اعتقاد او اغلب مردم نمی‌خواهند به یک آگهی تبلیغاتی سیاسی گوش دهند، در حالی که این فیلم مستند، خواهان زیادی داشته است.

دادگاه عالی آمریکا تا ماه ژوئن ۲۰۰۹ وقت دارد که در مورد این پرونده تصمیم‌گیری کند.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)