تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«احتمال جنایت جنگی اسرائیل در غزه»

یک کارشناس سازمان ملل امروز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که «دلایلی برای این نتیجه‌گیری وجود دارد» که عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه جنایت جنگی بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریچارد فالک، مأمور تحقیقاتی سازمان ملل در امور سرزمین‌های فلسطینی پس از این نتیجه‌گیری قرار است گزارش خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل تحویل دهد.

ریچارد فالک در این باره گفت که برای تعیین قانونی بودن آن جنگ ضروری بود مشخص شود که آیا نیروهای اسرائیلی می‌توانسته‌اند میان اهداف نظامی و غیرنظامی در غزه تفاوتی بیابند یا خیر.

در گزارش وی به شورای سازمان ملل آمده: «اگر تشخیص این تفاوت ممکن نبوده، در چنین حالتی انجام چنین حمله‌ای در ذات خود غیرقانونی است.»

وی افزود: «و این مطابق قوانین بین‌الملل به نظر می‌آید که می‌تواند جنایت جنگی از بدترین نوع خود به شمار آید.»

وی با اشاره به حمله اسرائیل به مناطق بسیار پرجمعیت در غزه افزود: «بر پایه شواهد اولیه‌ای که در دست است دلایلی وجود دارد که به این نتیجه برسیم.»

وزیر خارجه اسرائیل به هنگام اخراج ریچارد فالک او را متهم به «قانونی کردن تروریسم حماس» نمود

ریچارد فالک، که شخص منتصب سازمان ملل در دو مسئولیت مربوط به مسائل سرزمین‌های فلسطینی است در ادامه گفت: «علاوه بر این از آن‌جا که مرزهای غزه بسته بود، غیرنظامیان نمی‌توانستند از حملات فرار کنند.»

«اخراج فرستاده سازمان ملل»

ریچارد فالک به خاطر اینکه نتوانسته اوضاع جنگ غزه را از نزدیک بررسی کند، به ناچار تمرکز گزارش وی به جنبه قانونی آن جنگ معطوف شده‌است.

ریچارد فالک، که پروفسور حقوق بین‌الملل در دانشگاه‌های آمریکاست در ماه دسامبر کوشید تا برای مأموریتی از سوی سازمان ملل وارد نوار غزه شود ولی مأموران اسرائیلی او را بازداشت کردند. وی یک روز پس از بازداشت در تأسیساتی نزدیک به «فرودگاه بن گوریون»، توسط مأموران اسرائیلی از منطقه اخراج شد.

وزیر خارجه اسرائیل به هنگام اخراج ریچارد فالک او را متهم به «قانونی کردن تروریسم حماس» نمود.

ریچارد فالک در ماه ژانویه نیز اعلام کرده‌بود که عملیات نظامی اسرائیل در غزه «نشانه‌های یک جنایت نظامی سامانمند» را با خود دارد و «نیازمند بررسی است.»

اسرائیل در اواخر ماه دسامبر طی سه هفته به نوار غزه حمله کرد. در این حمله‌ها ۱۳۰۰ فلسطینی کشته شدند و تعداد بسیار زیادی از خانه‌های فلسطینیان ویران شد. در این حملات، ۱۳نفر اسرائیلی نیز جان باختند.

پیش از این، گروه‌های حقوق بشری و نیز اعضای سازمان ملل مستقر در غزه، به‌طور مکرر نسبت به استفاده اسرائیل از بمب‌های فسفری که آثار شدید سوختگی آن بر بدن‌ زخمی‌ها و کشته شدگان دیده شده، اعتراض کرده بودند. اسرائیل این اظهارات را رد می‌کرد.

حملات اسرائیل به غزه، شدیدترین حملات نظامی این کشور پس از حمله ۲۰۰۶ به لبنان بوده‌است.

Share

نظرهای خوانندگان

هیچ شکی وجود ندارد که اطلاق شائبه جنایت جنگی به انچه اسرائیل در غزه کرد صرفنظر از علل بوجود اورنده ان یک جنایت جنگی است اما امروزه چه کسی به این الفاظ توجه میکند؟ این اقدامات نه بحال مردم بیچاره غزه که اساسا شهرشان عنوان منطقه تحت اشغال اسرائیل را دارد و قربانی سیاستهای زورمداران شده اند وهم مردم عراق که از استبداد خشن به استبداد کثیف رسیده اند وبسیاری جاهای دیگر که اثر انگشت مرموز انگلیس در پیشانی اجسادشان با لیزر قابل رویت است هیچ فایده ای ندارد ودر کشاکش بوروکراسی سازمانهای بین المللی پرونده اشان پوسیده خواهد شد. عزیزی

-- عزیزی ، Mar 24, 2009

اقای فالک گفته است : برای تعیین قانونی بودن آن جنگ ضروری بود مشخص شود که آیا نیروهای اسرائیلی می‌توانسته‌اند میان اهداف نظامی و غیرنظامی در غزه تفاوتی بیابند یا خیر. اما او فراموش کرده است که بگوید ولی ایا حملات موشکی حماس به اسرائیل نیز میان اهداف نظامی و غیر نظامی تفاوتی قائل میشوند و یا خیر !.
بهر طریق هم که میخواهی عدالت را در مورد حماس و اسرائیل در نظر بگیری اما ناگهان یکی مانند ریچارد فالک از زیر زمین پیدایش میشود و با بکار بردن اینگونه استدلالهای نیم بند که یک طرف را سفت میگیرد و طرف دیگر را به امان خدا رها میکند این قدرت تصمیم گیری از تو گرفته میشود و به همان برداشت « اسرائیل حق دارد » دوباره رهایت میکند.
داوید - تنه نزن 

-- داوید ، Mar 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)