تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست تحقیق در مورد مرگ حشمت ساران

دیده‌بان حقوق بشر خواستار تحقیق درباره مرگ فعال سیاسی ایرانی، امیرحسین حشمت ساران در زندان گوهردشت کرج شد.

جو استورک معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر با تاکید بر اینکه روند این تحقیقات باید بستگان او را نیز در بر گیرد، گفت: «نتایج این تحقیقات باید بطور علنی از سوی حکومت ایران منتشر شود و هر کسی که مسئول آزار و یا بی‌توجهی به وضعیت پزشکی او بوده مورد بازخواست قرار گیرد.»

امیر حسین حشمت ساران (امیر ساران) در سال ۲۰۰۴ دستگیر شد و دادگاه انقلاب او را به ۱۶ سال زندان محکوم کرد. علت این محکومیت، فعالیت‌های سیاسی او از جمله شرکت در تظاهرات روز دانشجو و تشکیل گروهی به نام «جبهه اتحاد ملی» در حمایت از ایرانی دمکراتیک‌تر بود.
مؤسسان این جبهه، مشی مسالمت‌آميز و سياسی را در کارکرد گروه خود معرفی نموده‌اند.

جو استورک معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر: حکومت ایران موظف است اقداماتی برای اطمینان از عدم آزار زندانیان و یا بی‌توجهی‌های پزشکی به آن‌ها انجام دهد

حشمت ساران زندانی چهل و نه ساله زندان گوهردشت، ۱۶ اسفند ماه سال گذشته پس از گذراندن پنج سال از مدت محکومیتش در بیمارستان رجایی‌شهر کرج درگذشت.

«رد درخواست مراقبت‌های پزشکی»

طی پنج سالی که حشمت ساران در حبس بود وزارت اطلاعات همواره درخواست خانواده او برای اعطای مراقبت‌های پزشکی در بیرون از زندان را به جز یک دوره مرخصی استعلاجی ۱۵ روزه در سپتامبر ۲۰۰۶ رد کرده بود.

همسر حشمت ساران به دیده‌بان حقوق بشر گفت :«متخصص پزشکی که مراقبت از او را به عهده داشت به من گفت او خونریزی مغزی کرده و عفونت ریوی داشت که به همه بدنش سرایت کرده بود و باید زودتر به بیمارستان آورده می‌شد.» وی افزود: «او موقعی به بیمارستان آورده شد که در واقع مرده بود.»

محمد رضا فقیهی وکیل حشمت ساران نیز به دیده‌بان حقوق بشر گفته‌است که او و خانواده حشمت ساران بلافاصله پس از مرگ موکلش با ارسال یک شکوائیه رسمی به شعبه ۲۱ دادگاه تجدید نظر کرج خواستار بررسی این مرگ مشکوک شده‌اند.

جو استورک با ابراز نگرانی از روند مرگ زندانیان سیاسی، تاکید کرده‌است: «حکومت ایران موظف است اقداماتی برای اطمینان از عدم آزار زندانیان و یا بی‌توجهی‌های پزشکی به آن‌ها انجام دهد.»

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، امیرحسین حشمت ساران سومین زندانی سیاسی است که طی سه سال گذشته در گوهردشت جان داده‌است. یک وبلاگ‌نویس به نام امیدرضا میرصیافی نیز سه روز پیش یعنی ۲۸ اسفند ماه و به دنبال عدم برخورداری از مراقب‌های پزشکی مناسب، در زندان اوین تهران جان داد.

Share

نظرهای خوانندگان

پرنده از قفس پريد...

-- مهدی ، Mar 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)