تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بازداشت دو شهروند بهایی در شیراز

هاله هوشمندی و فرهام معصومی، که روز بیست و هفتم اسفند ماه برگه احضاریه را دریافت کرده بودند، پس از مراجعه به اداره اطلاعات شیراز در روز ۲۸ اسفند ماه بازداشت شدند.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر، مأموران اداره اطلاعات ۲۴ اسفند ماه با یورش به منزل این دو شهروند بهایی کتابها، کامپیوتر و اسناد و مدارک شخصی آنها را توقیف کرده و فرهام معصومی را به بازداشتگاه اطلاعات شیراز معروف به پلاک ۱۰۰ منتقل کردند.
وی پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد.

هاله هوشمندی نیز که در هنگام مراجعه مأموران اطلاعات به منزلش در سفر بود پس از بازگشت به اداره اطلاعات مراجعه کرد و به او گفته شد که برگردد تا با وی تماس گرفته شود.

ستاد خبری اداره اطلاعات: «آن‌ها بهایی هستند و فعلاً همین کافیست، اگر لازم شد خودشان تماس می‌گیرند»

همچنین بنا به گزارش سایت گزارشگران حقوق بشر، پس از پیگیری خانواده‌ها، علت بازداشت این دو نفر «انجام فعالیت‌های غیر قانونی» عنوان شده‌است.

ستاد خبری اداره اطلاعات در پاسخ به این‌که آن‌ها چه فعالیت غیر قانونی انجام داده‌اند گفته‌است: «آنها بهایی هستند و فعلاً همین کافیست، اگر لازم شد خودشان تماس می‌گیرند.»

مأموران اداره اطلاعات اعلام کرده‌اند که آن‌ها فعلاً بازداشت هستند و موارد دیگری نظیر ملاقات را به صورت تلفنی اطلاع خواهند داد.

هاله هوشمندی و فرهام معصومی در سال ۸۴ نیز به همراه پنجاه و دو نفر دیگر از شهروندان شیرازی در هنگام انجام فعالیت‌های اجتماعی در مناطق فقیرنشین شهر شیراز بازداشت شده بودند.

حکم صادره برای این دو نفر یک سال حبس تعلیقی بود و بر اساس این حکم آن‌ها موظف به شرکت در کلاس‌های تبلیغات اسلامی بودند.

بنا بر گزارش سالانه نقض حقوق بشر در ایران که از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر منتشر شده، در سال ۱۳۸۷،‌ چهل و دو شهروند بهایی بازداشت شدند و به منازل سی و یک خانواده بهایی هجوم برده شد. هم‌چنین بیست و پنج نفر از بهاییان به دادگاه‌ها و مراکز امنیتی احضار شدند.

این گزارش همچنین از محاکمه یازده بهایی و محرومیت از تحصیل چهارده دانشجوی بهایی در سال گذشته خبر می‌دهد.

Share


در همین رابطه:
ابراز نگرانی ایران‌شناسان از وضعیت بهاییان

نظرهای خوانندگان

"آنها بهایی هستند و فعلاً همین کافیست".
قابل توجه آقای دری نجف آبادی

-- گشتاسب ، Mar 22, 2009

شریف ترین،صادق ترین،مهربان ترین وقابل اعتمادترین همکلاسی ها و آدمهایی که در طول چهل سال اول زندگی ام در شیراز پیش از انقلاب شناختم، اکثراً بهایی بودند.

-- شاهرخ ، Mar 22, 2009

دشمنی آخوند جماعت با بهاییت از روزی شروع شد که فهمیدن اگه جلوشو نگیرن دکون خودشون تخته میشه. جای بسی شرم و نگرانی که هم میهنای بهاییمون در کشور خودشون بی پناه موندن. بهاییهایی که من در زندگیم با اونا آشنا شده ام آدمهای شریف و زحمتکش و تحصیلکرده ای بوده و هستن که آزارشون به موری هم نمیرسه. یاد روزای قبل از انقلاب خوش که اصلن کسی نمیپرسید دینت چیه.

-- بیژن باباکوهی ، Mar 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)