تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کاهش سهمیه بنزین خودروها

سهمیه بنزین خودروهای شخصی در ایران برای سه ماهه بهار ۸۸ هر ماه صد لیتر تعیین شد.
به گزارش شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، عبدالرضا امینی، مدیر سامانه هوشمند سوخت این خبر را امروز جمعه اعلام کرده‌است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران چهار روز پیش با پیشنهاد افزایش سهمیه بنزین خودروهای شخصی به ۳۶۰ لیتر در سه ماهه نخست سال ۱۳۸۸ «مخالفت» کرد. این پیشنهاد توسط ستاد حمل و نقل سوخت کشور به وی ارائه شده‌بود.

پیش از این، سهمیه بنزین خودروهای شخصی، در ایران ماهیانه ۱۲۰ لیتر (به قیمت دولتی) بوده‌است که براساس بودجه سال ۱۳۸۸ این سهمیه به زیر ۱۰۰ لیتر (در حدود ۸۰ لیتر) در ماه کاهش خواهد یافت. سه ماهه بهار به خاطر مسافرت‌های نوروزی از این قاعده مستثنی شده‌است.

دارندگان خودروها، در صورتی که بنزین سهمیه آنها تمام شود می‌توانند از بنزین آزاد که لیتری ۴۰۰ تومان است استفاده کنند.

بر پایه قانون بودجه سال ۱۳۸۸ دولت موظف است بنزین پالایشگاه‌های داخلی را به صورت سهمیه‌ای و به قیمت یکصد تومان و بنزین وارداتی را به قیمت آزاد عرضه کند. این قیمت آزاد با توجه به بهای کنوی نفت در بازارهای جهان، هر لیتر چهار صد تومان است.

ایران با وجود تولید بالای نفت، به خاطر کمبود پالایشگاه، ناچار به واردات مواد پالایش‌شده نفتی از جمله بنزین است. این امر باعث شده تا دولت ناچار به پرداخت یارانه زیاد برای مهار قیمت بنزین شود.

به نظر کارشناسان طرح سهمیه‌بندی بنزین که از سال گذشته اعمال شده، تلاشی در جهت کاهش این واردات و کاهش هزینه‌های دولت است.

«پس‌انداز سوخت»

عبدالرضا امینی، مشاور معاون وزیر نفت، همچنین درباره انتقال سوخت پس‌انداز شده خودروها به دوره بعد گفت: «مازاد سهمیه بنزین وسائل نقلیه به هر مقدار، به دوره بعد منتقل می‌شود و از این بابت جای نگرانی نیست.»

بنا بر این خبر، سهمیه دیگر وسائل نقلیه شامل وانت‌بار و تاکسی و موتورسیکلت همانند دوره‌های پیش است و بدون تغییر، از ساعت صفر یکم فروردین ۸۸ در کارت‌های سوخت اعمال می‌شود.

Share

نظرهای خوانندگان

واقعا این شاهکار رو هم تبریک میگوییم به تمامی ایرانیان مهرورز این صرفه جویی ها برای فلستین و عراق و باج هایی است که میدهند؟؟؟
نمیدونم چرا نظرات را نمایش نمیدهید!!!

-- JJJ ، Mar 20, 2009

بیچاره ملت ایران
روز به روز زندگی رو سخت تر می کنن پولش باید بره تو فلسطین و لبنان خرج بشه بهتره ایران مهم نیست

-- رضا ، Mar 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)