تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پاتریک مک‌گوهان درگذشت

پاتریک جوزف مک‌گوهان بازیگر و کارگردان سرشناس سینما و تلویزیون در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

مک‌گوهان متولد نیویورک و بزرگ‌شده انگلستان و ایرلند بود. وی برای بینندگان دهه ۶۰ سینما و تلویزیون چهره آشنایی است و در فیلم‌های پلیسی و ماجرایی بسیاری ظاهر شده‌است اما بیشتر به خاطر بازی در سریال‌های پرطرفدار انگلیسی مثل «مرد خطر» و «زندانی» شهرت داشت.


پاتریک مک‌گوهان (Patrick McGoohan)

مک‌گوهان دو بار به خاطر بازی در سریال کارآگاهی «کلمبو» برنده جایزه تلویزیونی اِمی شد.

وی در سریال «زندانی»، نقش یک مأمور مخفی بازنشسته به نام «شماره شش» را بازی کرد که همیشه سعی می‌کرد از دهکده‌ای بگریزد. دهکده‌ای که در واقع زندان کسانی بود که زیاد می‌دانستند.

جمله معروف او در این سریال که بارها و بارها آن را تکرار می‌کرد به صورت تکیه کلام میلیون‌ها بیننده تلویزیون در بریتانیا درآمده بود: «من یک شماره نیستم، من یک موجود آزاد هستم.»

مک‌گوهان در سال ۲۰۰۰ این نقش معروف خود را در یکی از قسمت‌های مجموعه کارتون معروف «سیمپسون‌ها» تکرار کرد و به جای شخصیت کارتونی خود که مهمان یکی از قسمت‌های این مجموعه بود، حرف زد.

در سریال «مرد خطر» نیز او نقش یک مأمور مخفی رده بالا به نام جان دریک را بازی می‌کرد و برای ایفای این نقش دستمزد بالایی می‌گرفت.

وی در سال ۱۹۵۹ نیز جایزه بفتای بهترین بازیگر مرد تلویزیونی را دریافت کرد. این جایزه به خاطر بازی در درام تلویزیونی «بزرگ‌ترین مرد دنیا» به او تعلق گرفت.


سریال زندانی

مک‌گوهان علاوه بر بازیگری، نویسندگی و کارگردانی هم می‌کرد و بسیاری از قسمت‌های سریال کلمبو و زندانی را خود نوشت و کارگردانی کرد اگرچه از اسم مستعار جوزف سرف و پدی فیتز برای نوشتن استفاده می‌کرد.

او یک کمپانی فیلمسازی به نام «اوری من فیلمز» تأسیس کرد که بیشتر سریال‌های تلویزیونی خود را در این شرکت تهیه می‌کرد اما این شرکت در سال ۱۹۷۴ به دلیل بحران مالی ورشکست گردید.

از فیلم‌های مطرح مک‌گوهان در سال‌های اخیر، فیلم «شجاع‌دل» ساخته مل گیبسون بود که در نقش ادوارد اول ظاهر شد.
«ایستگاه زبرا»، «مردی با ماسک آهنین»، «راه سخت»، «فرار از آلکاتراز» و «اسکنرز» از جمله مهم‌ترین فیلم‌های پاتریک مک‌گوهان به عنوان بازیگر در سینماست.

آخرین فیلم مک‌گوهان در سینما، صداآفرینی برای پویانمایی «سیاره گنج» محصول کمپانی والت دیزنی بود که در آن به جای یکی از شخصیت‌های اصلی حرف زد.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)