تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی بان کی‌مون از فشار‌ها علیه عبادی

بان‌ کی‌مون دبیرکل سازمان ملل از مقام‌های ایران خواست که به «آزار و اذیت» شیرین عبادی پایان دهند.

آقای کی‌مون امروز صبح به‌ وقت نیویورک با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «به شدت نگران گزارش‌ها در مورد شیرین عبادی، وکیل ایرانی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل» است.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در این اطلاعیه آمده که خانم عبادی در روز‌های اخیر «تهدید شده، دفتر کانون مدافعان حقوق بشر و دفتر وکالت وی مورد تعرض قرار گرفته و مدارک آنها برده شده‌اند.»

دبیر کل سازمان ملل از مقام‌های جمهوری اسلامی درخواست کرده که «فورا برای جلوگیری از هر گونه آزار و اذیت خانم عبادی اقدام کرده و امنیت و سلامتی وی را تضمین کنند.»

در پیوند به این نگرانی‌ها نیز وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای از اقدامات «خصمانه» ایران علیه شیرین عبادی انتقاد کرد.

شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز (شنبه) با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فشار‌ها علیه برنده جایزه صلح نوبل، «بخشی از یک پیکار خصمانه علیه فعالان حقوق بشر» در ایران است.

مک‌کورمک از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که به فعالان حقوق بشر و سازمان‌های مدنی اجازه دهند تا «آزادانه» در جمهوری اسلامی فعالیت داشته باشند.

این بیانیه چند روز پس از آن‌که گروهی از دانشجویان بسیجی مقابل منزل خانم عبادی تجمع کردند و علیه وی شعار‌های تندی سر دادند، صادر می‌شود.


پیش‌ از این دفتر کانون مدافعان حقوق بشر که از سوی عبادی و چند وکیل سرشناس اداره می‌شود از سوی قوه قضاییه ایران پلمب شده بود.
اسناد و مدارک دفتر وکالت خانم عبادی نیز هفته گذشته از سوی بازرسان مالیاتی از دفتر وی خارج شده است.

نهاد‌های فعال حقوق بشر با صدور بیانیه‌های مختلفی خواستار توقف فشارها بر این فعال حقوق بشر در ایران شده‌اند.

خانم عبادی در واکنش به این رفتار‌ها، اعلام کرده که تا زمانی که زنده است هرگز حاضر نیست از ایران مهاجرت کند.

آقای مک‌کورمک در بیانیه خود با اشاره به این فشار‌های روز افزون علیه خانم عبادی، تاکید کرده که آمریکا و متحدانش از مردم ایران که به دنبال حقوق خود هستند حمایت خواهد کرد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواهد خواست تا به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.

بیاینه ۵۰۰ تن از فعالان مدنی
روز گذشته نیز در ادامه اعتراض‌ها به پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر، ۵۰۰ فعال مدنی با صدور بیانیه‌ای به ادامه ممنوعیت فعالیت این کانون در ایران اعتراض کردند.

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر، اول دی ماه ۱۳۸۷ به خاطر «نداشتن مجوز» پلمب شد.

امضاء کنندگان این بیانیه از مقام‌های جمهوری خواسته‌اند که ممنوعیت فعالیت این کانون را لغو کنند و اجازه دهند تا «فعالیت‌های انسان‌دوستانه و حق‌طلبانه» کانون مدافعان حقوق بشر ادامه یابد.

آنها در بیانیه خود تاکید کرده‌اند که «بستن دفترکانون مدافعان حقوق بشر، بستن راه حق‌خواهی نیست. صدای ملت‌ها، قدرتمندتراز صدای حکومت‌هاست.»

Share

نظرهای خوانندگان

ایشون بهتره در مورد فاجعه غزه جدیت بیشتری از خود نشون بده!
افسوس که حمایت از حقوق انسانها هم سیاسی شده!
چونکه خانم عبادی (1نفر) جایزه صلح نوبل رو دارند و به صرف چند تهدید؛ از طرف ایشون بیانیه صادر میشه ولی در مورد غزه که تا بحال بیشتر از (400) نفر "کشته" شدند و نه صرفا تهدید عکس العملی در حد ... داده میشه !
متاسفم

-- امین کیا ، Jan 4, 2009

آقای بان کی‌مون بهتر بود یک کمی هم در مورد مردم غزه به خودشون نگرانی می‌دادند.
اما نه! خدا رو شکر ایشون در مورد مردم غزه هیچ نگرانی ای ندارند!
بهتره دولتمردان غزبی بدونند که تجمعاتی که برعلیه خانم عبادی در مقابل دفتر و منزلشون برگزار شده از طرف مردم ایران و دربرابر سکوتیه که ایشون همزمان با دیگر کشورهای غربی در خصوص مردم غزه درپیش گرفته‌اند.
بهتره ایشون و دوستانشون بدونند که همین "صدای ملت‌هاست که قدرتمندتراز صدای حکومت‌ها" خواستار بستن دفتر کار ایشون شده.

-- علیرضا@ ، Jan 4, 2009

حقوق بشري كه آقاي بان كي مون نگران اونه وخانم عبادي به خاطر اون جايزه نوبل گرفته الان در غزه درحال پياده شدنه خانم عبادي و آقاي بان كي مون راحت بخوابيد كه همه جاامن وامان است

-- بدون نام ، Jan 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)