تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

بررسی نتایج سیاست‌های آمریکا علیه ایران
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «نتیجه بصیرت و صبر» به بررسی نتایج سیاست‌های آمریکا علیه ایران پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به سخنان اخیر کوندالیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در مورد نفوذ معنوی ایران در منطقه می‌نویسید: «اعتراف به نفوذ ایران در منطقه هرچند کاملا نشان دهنده یک واقعیت است اما سکه‌ایست که روی دیگر آن اعتراف به شکست طرح‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه و منفورتر و ذلیل‌تر و ناکام‌تر شدن آمریکاست.»

جمهوری اسلامی معتقد است: ‌«اگر آمریکا چنین قدرت و نفوذی دارد که مانع انتشار باورها و نظریات ایران در منطقه شود چرا تاکنون از این نفوذ و قدرت خود استفاده نکرده و جلوی انتشار باورها و نظریات ایران در میان ملت های منطقه را نگرفته است.»

این روزنامه در پایان توصیه کرده که مقاومت و ایستادگی ایران رد برابر آمریکا باید «همچنان حفظ شود تا دشمنان ملت ایران نتوانند به اهدافشان برسند و در آینده نیز مثل همیشه در برابر نظام جمهوری اسلامی ناکام شوند.»
متن کامل سرمقاله

چرائی توقیف نشریات در ایران
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «توقیف به مثابه نوعی روزنامه‌نگاری» به تحلیل چرائی توقیف مطبوعات در ایران پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌نویسد:‌ «برای اینکه صدای نارسای خود را به گوش مخاطب برسانی اگر نمی‌توانی سخن جذاب بگویی، اگر حرف حساب‌ نداری، ساده‌ترین راه این است که جلوی دهان رقیب پرآوازه‌ات را بگیری. البته این نوع توقیف، هر چند به مثابه حذف رقیب است اما لزوما از موضع دشمنی یا احساس حقارت نیست. عموما از سر ناتوانی و ناگزیریست.»

کارگزاران در ادامه سرمقاله خود به نقل از متولیان توقیف نشریات در ایران می‌آورد: «چون نمی‌توانم در یک فرآیند منطقی و با رعایت آداب تضارب و تقاطی افکار، از پس پاسخگویی عالمانه به فلان نشریه برآیم و انتشار مطالب آن را از منظر اعتقادات ارزشی یا دیدگاه‌های سیاسی خود نادرست می‌دانم، پس حق دارم از موضع قیمومیت بر مصلحت جامعه، جلوی انتشار آن را بگیرم. چاره‌ای ندارم!»

این روزنامه در پایان اعلام می‌کند که «ما تا اطلاع ثانوی با توقیف به مفهوم نوعی روزنامه‌نگاری مواجهیم. می‌دانید چرا؟ چون متولیان مطبوعاتی وزارت مربوطه، از صدر تا ذیل خودشان سابقه روزنامه‌نگاری دارند، خودشان صاحب داعیه‌اند و چگونه می‌توانند شاهد فجایعی از جنس ظهور و گسترش و موفقیت روزافزون نشریاتی باشند که مصلحت ایجاب می‌کند توقیف شوند؟»
متن کامل سرمقاله

بررسی آثار نرخ تورم بر اقتصاد خانوار‌ها
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «تورم مالیات فقرا به اغنیا» به موضوع گرانی‌ها و آثار آن بر اقتصاد خانوار‌ها پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر، می‌نویسد: «افزایش چند شغلی در میان خانوارها به این معنی است که تعداد ساعات کار زیاد شده و از سوی دیگر رفاه خانوار به شدت کاهش یافته است.»

سرمایه در بخش دیگری از سرمقاله خود به موضوع تورم و آثار آن بر اقتصاد خانواده می‌پردازد و می‌آورد: «با افزایش تورم قدرت چانه‌زنی برای افراد کم درآمد و با درآمد ثابت وجود ندارد و به نوعی تعدیل دستمزدهای شان متناسب با نرخ تورم نیست. مسلم است که این گروه قدرت خریدشان نیز کم می‌شود.»

به اعتقاد سرمقاله نویس سرمایه «یکی از ویژگی‌های تورم فرسایش شدید قدرت درآمد و سطح زندگی کم درآمدها و افراد بادرآمدهای ثابت است. در حقیقت تورم ظالمانه‌ترین مالیاتی است که از فقرا به نفع اغنیا گرفته می‌شود.»
متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «عمق استراتژیک»
● سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «بازخوانی یک پاسخ»
● سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «نفت، بودجه و سناریوهای پیش‌روی»
● سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «درآمدی بر طرح تحول اقتصادی»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)