تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

۶۶ کشور جهان: «هم‌جنس‌گرایی جرم نیست»

شصت و شش کشور جهان، از سازمان ملل متحد خواستند تا از کشورهای عضو بخواهد هم‌جنس‌گرایی را از فهرست جرائم خود خارج کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چندین کشور عربی و کشور واتیکان با این درخواست که روز پنج‌شنبه ارائه شد، مخالفت کرده‌اند.

این درخواست، یک اعلان بی‌سابقه برای حمایت از حقوق هم‌جنس‌گرایان بود که توسط خورخه آرگوئلو، سفیر آرژانتینی و به نمایندگی از یک‌سوم کشورهای عضو سازمان ملل به مجمع عمومی این سازمان ارائه شد.

در این سند آمده‌است: «ما از کشورها می‌خواهیم تا تمامی اقدامات لازم را به‌ویژه در زمینه‌های قانونی و اداری انجام دهند تا تضمینی باشد بر این‌که گرایش جنسیتی یا هویت جنسی تحت هیچ شرایطی مجازات‌های جنایی به‌ویژه اعدام، دستگیری یا بازداشت در پی نداشته‌باشد.»

این درخواست رسمی بر پایه ماده یکم اعلامیه جهانی حقوق بشر تنظیم شده‌است. در آن ماده آمده‌است «تمام افراد بشر آزاد به‌دنیا آمده‌اند و در حیثیت و حقوق برابرند.»

داشتن گرایش جنسی به جنس موافق هم‌اینک در ۷۷ کشور جهان ممنوع است و در هفت کشور می‌تواند با کیفر مرگ روبه‌رو شود. این هفت کشور عبارتند از: ایران، موریتانی، نیجریه، عربستان سعودی، سودان، امارات متحده عربی و یمن.

شصت‌وشش کشور امضاء‌کننده این سند «نسبت به زیر پا گذاشتن حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین بر اساس گرایش جنسیتی یا هویت جنسی عمیقاً نگرانند».

پس از قرائت پیش‌نویس این سند، راما یاده، وزیر حقوق بشر فرانسه، و ماکسیم فرهاخن، وزیر خارجه هلند، دیداری را برای حمایت از صدور یک قطعنامه در این پیوند، ترتیب دادند.

وزیر حقوق بشر فرانسه در این دیدار گفت: «در سده بیست‌ویکم چگونه می‌توانیم بپذیریم که افراد به خاطر گرایش جنسی‌شان تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند، زندانی، شکنجه و اعدام بشوند؟»

Share

نظرهای خوانندگان

قابل توجه کسانی که فکر میکنند، قرن 21 قرن بازگشت بشر به ادیان است.

-- سعید ش ، Dec 19, 2008

خوب است واقعیت را قبول کنیم

-- بدون نام ، Jan 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)