تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احتمال سفر لاریجانی به مصر

خبرگزاری ایرنا از احتمال سفر علی لاریجانی به مصر برای گفتگو با مقام‌های این کشور درباره اوضاع غزه خبر داد.

قرار است در این سفر که به همراه نمایندگان چند سازمان صورت می‌گیرد، درباره راه‌کار‌های ارسال کمک‌ها به مردم غزه و بررسی شرایط منطقه، بحث وتبادل نظر شود.

پیش‌تر اعلام شده بود که محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب اول مجلس ایران به همراه نمایندگانی از کشور‌های اندونزی و سوریه به این منظور به مصر سفر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، آقای لاریجانی در گفتگو‌هایی که با روسای مجالس مصر، اندونزی و سوریه داشته، مقدمات این سفر را آماده کرده است.

ایران هفته گذشته اعلام کرد که مصر اجازه عبور محموله‌های غذائی و دارویی جمهوری اسلامی برای مردم غزه از طریق حریم هوائی خود را نمی‌دهد.

روابط ایران و مصر در روز‌های اخیر به خاطر حمله به دفتر حافظ منافع مصر در تهران تیره‌تر شده است.
آقای لاریجانی هفته گذشته در سخنانی از رهبران مصر و عربستان به خاطر سکوت در برابر بحران غزه به شدت انتقاد کرده بود.


در صورت سفر رئیس مجلس به مصر، برای نخستین‌بار خواهد بود که آقای لاریجانی در قالب یکی از روسای قوای سه گانه ایران به این کشور سفر می‌کند.

روابط سیاسی بین مصر و ایران درسال ۱۹۸۰ یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران، در اعتراض به شناسایی اسرائیل ازسوی مصر، پذیرفتن شاه ایران در این کشور و حمایت قاهره از عراق در جریان جنگ هشت ساله عراق و ایران، قطع شد.
دو کشور از آن تاریخ تا کنون تنها دارای دفتر حافظ منافع در تهران و قاهره هستند.

در پیوند با تحولات غزه، منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز از مقام‌های مصر خواست که اجازه دهند تا کمک‌های مردمی به این منطقه برسد.

آقای متکی که امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با آرمن موسیسیان وزیر انرژی ارمنستان با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، افزود: «در چنین شرایطی از همسایه‌هایی مثل مصر انتظار همکاری در کمک رسانی به غزه می‌رود.»

وزیر خارجه ایران در عین حال گفت که ایران درخواست کرد تا اجلاس فوق‌العاده کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی درباره اوضاع بحرانی غزه برگزار شود.

جمهوری اسلامی اعلام کرده که کمک‌های مردمی خود را توسط یک کشتی برای غزه ارسال می‌کند و امیدوار است سازمان ملل و مصر کمک کنند تا این محموله دوهزار تنی به دست مردم این منطقه برسد.

Share
در همین رابطه:
«مصر اجازه نمی‌دهد کمک‌ها به غزه برسد»

نظرهای خوانندگان

بابا جان،
این ٢٠٠٠ تونو بده به مردم ، تو کشور خودمون٠ احتمال اینکه دزدان دریائی کشتی رو ببرند، زیاده. هم ٢٠٠٠ تن از دست رفته و هم تبلیغاتی که برای مستضعفین دنیا کردیم.
خودت میدونی که ، اینور و اونور، جمعیت کثیری دارند عقب عقب میرند. دزدان دریائی یک صیغش.
کثرتی


-- Kesrati ، Dec 15, 2008

محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه: تمام امکانات غرب بسيج شده است تا روی انتخابات تأثير بگذارد و حتی ياوه‌گويی‌های امثال سارکوزی و گاهی هم اوباما و باقيمانده دولت بوش تماما برای تأثير‌گذاری در انتخابات رياست‌جمهوری ايران است.

ما نمی دانستیم، قوه قضائیه حکومت اسلامی هم ستاد حقوق بشر داره. و این آقا دبیرش!؟
حالا، کیه که یاوه گو ؟

بشیری،

-- Bashiri ، Dec 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)