تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

واکنش به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «پاسخ‌های عالمانه» به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی که از بسیجی‌ها خواسته بود در طرح‌های اقتصادی کلان نظام جمهوری اسلامی مشارکتی فعال داشته باشند، واکنش نشان داده است.

این روزنامه می‌نویسد: «این‌که از بسیج و بسیجیان بخواهیم در پیاده کردن این اصل دولت و نظام را یاری دهند به لحاظ معنوی کار خوبی است اما اگر بسیج یا بسیجیان بخواهند در این وادی وارد شوند حداقل باید ۱۵۰ میلیارد دلار پول ته کیسه آنها باشد. لذا دعوت از آنان با توجه به این واقعیت یک شوخی است.»

رسالت در ادامه سرمقاله خود می‌آورد که «قرار است با اجرای اصل ۴۴ میلیاردها دلار از دارایی‌های دولت واگذار شود و دولت با این منابع عظیم ماموریت‌هایی که در همین قانون پیش‌بینی شده را عملیاتی کند. چنین منابعی در بساط بسیج اصلا وجود ندارد، لذا تعارف را باید کنار گذاشت.»

متن کامل سرمقاله

پیش‌شرط‌های تحقق دولت وحدت ملی در ایران
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «‌لغت‌نامه ملی قبل از دولت وحدت ملی» به بررسی پیش‌شرط‌های تحقق وحدت ملی در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «در دو سـال گـذشـته، تعدادی از اصولگرایان سـرشناس، نارضایتی خود را از عملکرد بخشی از حامیان دولت به صورت‌های گوناگون ابراز داشته‌اند.»

به اعتقاد سرمقاله نویس آفتاب یزد با اشاره به اصرار دولت بر تعقیب راهبردها و راهکارهای خویش می‌نویسد که این امر باعث شد تا شرایطی فراهم شود که «در بالاترین سطوح جبهه اصولگرایان، تشکیل دولت وحدت ملی یا دولت ائتلافی مورد توجه قرار» بگیرد.

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود می‌آورد که دولت وحدت ملی «در صورتی قادر به ایجاد تغییر واقعی خواهد بود که پیش از هر کار، یک لغت‌نامه ملی تدوین و صاحب نفوذان حکومتی و غیرحکومتی نـسـبت به آن به تفاهم قابل قبـول بـرسنـد.»

به نوشته آفتاب یزد در این لغت‌نامه باید پرسید که «چـگـونه می‌توان سفرهای بعضی مقامات ایران به مناطقی که هنوز بسیاری از ایرانیان، آن را پاره خاک خود می‌دانند را نشانه‌ای از سیاست تهاجمی دولت نهم دانست و اندکی بعد از این سفرها، شاهد ادعاهای فزاینده شیوخ قطور و تو خالی هـمان کشورها و تبادل تعارفات ضدایرانی آنها با یکدیگر بود؟»

آفتاب یزد معتقد است که «ایـن لـغـت‌نامه، باید معنی دوست و دشمن را مشخص کند تا مردم بدانند دشمنان ملت ایران از سهم ۵۰ درصدی ایران در دریای خزر سخن می‌گویند به چه معنی است و به دوستان روس خود اعتماد داریم به چه مفهوم؟ تعامل دیگر کلمه‌ای است کـه لــغت نــامــه ملــی بـایستی آن را برای مردم و سیاستمداران تفسیر کند.»

متن کامل سرمقاله

اعتراض به سخنان اخیر رئیس جمهوری فرانسه درباره احمدی‌نژاد
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «پیرامون اظهارات سخیف سارکوزی» به اظهارات اخیر رئیس جمهوری فرانسه درباره محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان داده است.

این روزنامه می‌نویسد که «لازم است مقامات و طرفهای عاقل‌تر در فرانسه اصول سخن گفتن از موضع یک مقام ارشد فرانسوی در حد رئیس جمهور را مطابق عرف دیپلماتیک به نامبرده بیاموزند.»

جمهوری اسلامی می‌آورد «ملت ایران به هیچ دوست و دشمنی اجازه نخواهد داد که به رئیس جمهور این کشور تحت هیچ شرایطی اهانت کند.»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید «اشارات و ادعاهای سارکوزی پیرامون حرکت ایران به سوی دستیابی به بمب هسته‌ای نیز دقیقا در چارچوب القائات مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.»

جمهوری اسلامی در پایان پیشنهاد می‌کند که «متناسب با عملکرد جنون آمیز طرف فرانسوی بایستی در مناسبات سیاسی ـ اقتصادی ـ صنعتی خود با این کشور تجدیدنظر کنیم . طبعا به مصلحت ما نیست که بازارهای پرسود ایران را به روی صنایع بی‌رمق و غیراستاندارد فرانسه بگشائیم .»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «گرانفروشی دولت‌ها»

● سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «در بورس تهران چه می‌گذرد؟»

● سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «اقتصاد دولتی سرعت گیر کاهش قیمت‌ها»

● سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «پایانى بر پایان تاریخ»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)