تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پخش یک خودکشی از شبکه اسکای

شبکه تلویزیونی اسکای در برنامه «زندگی‌های واقعی» خود، امشب فیلم مستندی را درباره خودکشی یک بیمار مبتلا به قطع نخاع در برابر دوربین تلویزیون پخش می‌کند.

پروفسور کریگ اورت ۵۹ ساله و استاد یک دانشگاه آمریکایی که در آوریل سال ۲۰۰۶ به خاطر یک حادثه، قطع نخاع و به طور کامل فلج کامل شد، در ماه سپتامبر ۲۰۰۶ تصمیم گرفت به وسیله داروی باربیتورات در کلینیکی در شهر زوریخ خودکشی کند.

سوئیس تنها کشوری است که خودکشی اتباع بیگانه در آن قانونی است.

پزشکان مرگ او را بین دو تا پنج سال پیش‌بینی کردند اما پروفسور اورت گفته است که شدت بیماری به حدی بود که او دیگر قادر نبود آن را تحمل کند.

آقای اورت بعد از قطع دستگاه اکسیژنی که به دهانش وصل بود، شیشه داروی سدیم باربیتورات را سر کشید و ۴۵ دقیقه بعد از دنیا رفت. وی اجازه داد دوربین های یک گروه مستندساز به کارگردانی جان زاریتسکی کارگردان کانادایی خودکشی او را ثبت کنند.


کریک اورت

پروفسور اورت در مقابل دوربین گفت: «من از این بیماری خسته شدم، اما از زندگی خسته نشدم. هنوز آن‌قدر از زندگی لذت می‌برم که بخواهم به آن ادامه دهم اما مسئله این است که قدر به این کار نیستم.»

وی ادامه داد: « اگر زندگی را انتخاب کنم به این معنی است که شکنجه را انتخاب کرده‌ام. نمی‌توانم این ریسک را بپذیرم. وقتی کاملا فلج شدی و نمی‌توانی حرف بزنی، چطور می‌توانی به کسی بگویی که رنج می‌کشی؟ این زندگی یک جهنم کامل است.»

آقای اورت برای انجام این خودکشی، مبلغ سه هزار پوند به کلینیک زوریخ پرداخت کرده است. کاترین دختر ۳۳ ساله و ایوان پسر ۳۵ ساله او اجازه نیافتند که هنگام مرگ بر بالین وی حاضر باشند.


نمایی از فیلم مستند خودکشی کریگ اورت

همسر اورت از پخش این فیلم مستند از شبکه اسکای احساس رضایت کرده و گفته است که این تصمیمی بود که او و شوهرش با هم گرفتند.

وی افزود که تنها زمانی که او از گروه مستند‌ساز خواهش کرد اتاق را ترک کنند ۳۰ دقیقه بعد از مرگ کریگ بود که می‌خواست تنها باشد و بر بالین همسرش گریه کند.

بسیاری از گروه‌ها و سازمان‌های مذهبی و اجتماعی بریتانیا از جمله سازمان مدیا واچ بریتانیا که از گروه‌های فشار مذهبی این کشور به شمار می‌‌رود، مخالفت خود را با پخش این فیلم مستند اعلام کرده‌اند.

به اعتقاد این سازمان، پخش این گونه مستندها می‌تواند کسانی را که از این بیماری رنج می‌برند، تشویق به خودکشی کند.

این فیلم مستند را جان زاریتسکی به سفارش سازمان «دیگنیتا» ساخته است؛ سازمانی که بر اساس ایده «حق مردن انسان» از ۱۹۹۹ تا کنون به ۷۰۰ نفر از ۲۵ کشور مختلف کمک کرده است تا با خودکشی به زندگی خود پایان دهند.

باربارا گیبسن مدیر برنامه اسکای ریل لایوز درباره پخش این فیلم مستند در این برنامه می گوید: «بر اساس هر استانداردی، تصمیم یک نفر به خودکشی عمل شجاعانه‌ای است. اما تصمیم کریگ برای سهیم شدن این لحظه با بینندگان تلویزیون، یک عمل استثنایی است. نتیجه آن یک فیلم مستند قدرتمند از کار درآمده است.»

تاکنون فیلم‌های داستانی زیادی درباره یوتنیژیا (عمل خودکشی بیماران مبتلا به بیماری لاعلاج) ساخته شده که معروف‌ترین آنها فیلم «دریای درون» ساخته الخاندروآمنه بار فیلمساز اسپانیایی بود که با شرکت خاویر باردم ساخته شد.

اما این نخستین بار است که یک مستند ساز موفق شده، خودکشی یک بیمار را در مقابل دوربین خود ثبت کند و یک شبکه جهانی ماهواره‌ای آن را نشان دهد.

«حق مردن» امشب ساعت ۲۱ از شبکه اسکای پخش می‌شود.

Share

نظرهای خوانندگان

شدت ناامیدی این شخص را باید مقابل شدت امیدواری رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی قرار داد، آنجا جانباز قطع نخاع، اگر چه قطع نخاع شده است ولی قطع امید نمی کند و زنده می ماند و مقاومت می کند. در واقع مذهب است که توان چنین مقاومتی را به جانباز می دهد

-- سیدعلی ، Dec 10, 2008

فقط مذهب نیست که قدرت تحمل را بالا میبرد. بسیاری بدون اعتقادات مذهبی زیر شکنجه های از قطع نخاع سخت تر مقاومت کردند و سالها زندان را تحمل کردند.

-- بدون نام ، Dec 10, 2008

با سلام و با احترام خاص به این دوست عزیز شجاع و از جان گذشته سفر خوشی را برای ایشان آرزو می کنیم.

با تشکر از این دوست مهربان برای این مدت،
سفری

-- Safari ، Dec 10, 2008

shoma az koja midooni ke in agha din nadashte?

-- s ، Dec 11, 2008

ba salam be tamamie dast andar karan e radio zamaneh va karbarane aziz
yek adeh hastand ke neshastand va har mozoi ra be jange iran va araq rabt midahand lotfan har mozoi ra ham be din rabt nadahid

-- ali ، Dec 11, 2008

البته هیچ انسانی نمی تواند احساس یک فرد با این شرایط را درک کند اما واقعیت این است که همه زیبایی زندگی یک انسان در مبارزه تا آخرین لحظه است.

-- امید ، Dec 11, 2008

(این کامنتیه که قبلا فرستادم) جناب اقای سیدعلی! قرار نیست همه به خدا، اسلام، یا جنگ اعتقاد داشته باشن که به خاطرش زجر یه بیماری رو تحمل کنند

-- مه سیما ، Dec 11, 2008

به سادگی نظر فیلسوفانه ندید..
واقعیت اینه که باید جای اون باشید تا ببینید چه تصمیمی درسته..

-- maker132000 ، Dec 12, 2008

salam.. khoda rahmatash konad... motaaaseer shodam... inghadr hame chizo be shahido 8 sale jange tahmili najasbonid... kheyli ha in eteghadi ro ke shoma darin ro nadaran... rabti be eslam va iman nadarad... hame jangidan va shahid shodan ke iran azad dashte bashan... chize tazeyi ham nizt chon hezaran sal hast ke iraniha dar moghabele motejavezan estade... hata vaghti ke ye moslman ham to iran bastan peyda nemishon... begin erghe meli bejaye

-- n.t ، Dec 12, 2008

دوري از خدا و ايمان نداشتن به او ومعجزات او و كافر شدن يعني اين نوع از مردن

-- بدون نام ، Dec 12, 2008

من نفهمیدم که این اقای کامل فلج قادر به حرف زدن بوده یا نه

-- بدون نام ، Dec 12, 2008

به نظر من خودکشی در بدترین شرایط هم درست نیست . اگر این روش شیوع پیدا کند دیگر هیچ معلولی تحمل زندگی را نخواهد داشت . یادمان باشد که آرم استرانگ قهرمان بزرگ دوچرخه سواری جهان از طرف دکتر ها جواب شد و عملا به علت بیماری سرطانش باید منتظر مرگ زودرسش می ماند . اما وی با روحه و اعتماد به نفس تسلیم بیماری نشد و به طور کامل خوب شد . او هنوز بزرگترین قهرمان دوچرخه سواری جهان است .

-- بدون نام ، Dec 12, 2008

صاحب جانها خداست ما به اختيار خود نيامده ايم
كه به اختيار خود برويم اين از افكار اسلام است بنابراين ما بايد تابع اسلام باشيم نه نظر خودمان

-- حامد ، Dec 13, 2008

به نظر من زندگی هر کسی و تصمیم گیری درباره آن مربوط به خود آن شخص می شود و بس. ولیکن گرفتن جان خود جلوی دوربین و دیدگان مردم یک اشتباه و خودخواهی محض است.

-- سعید پ. ، Dec 13, 2008

به نظر من اگر کسی نتونه زندگی رو تحمل کنه تصمیم با خودشه که ادامه بده یا نه و حتی خدا هم نمیتونه جلو شو بگیره چطور وقتی اراده نداری تصمیم به وجودت میگیرن و برات اسم و دین انتخاب میکنن ولی حالا... ، آقای بی نام عزیز ممکنه چند تا معجزه نشون بدید که ما هم از تاریکی نجات پیدا کنیم و از مرگ

-- حسین ، Dec 17, 2008

چرا فكر مي كنيم كارش اشتباه يا درسته ؟دلش مي خواد اينجوري بميره به ما چه

-- مهناز ، Jan 8, 2009

سلام. من جوانی 24 ساله هستم که 6 سال پیش از ناحیه ی گردن قطع نخاع شدم و تنها فرقی که با این آقا دارم اینه که توانایی صحبت کردن رو از دست ندادم و خواست خدا بوده که از چهار اندام فلج شدم اما ایشون حق داره خودکشی کنه. اگر منم توانایی صحبت کردن نداشتم و نمیتونستم با کسی درد دل کنم تا آروم بشم حتما خودکشی میکردم. یکی از مذهب میگه. یکی از اسلامش میگه. یکی معجزه دیده و یکی میگه به ما هم نشون بده و یکی هم میگه به ماچه! بهترین حرف رو نویسنده این نظر گفته! به سادگی نظر فیلسوفانه ندید..
واقعیت اینه که باید جای اون باشید تا ببینید چه تصمیمی درسته..

لینکمو میذارم شاید کسی حرفی داشته باشه!
http://www.servate-salamati.blogfa.com/

-- سوته دلان ، Mar 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)