تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رشد چشمگیر موفقیت‌های علمی زنان در ایران

شورای فرهنگی اجتماعی زنان از رشد ۲۸۴ درصدی استادان و افزایش ۲۶۹ درصدی دانشجویان دکترای زن در ایران، طی ۱۰ سال اخیر خبر داد.

بر اساس گزارشی که ناهید اعظم رام‌پناهی معاون آمار و اطلاعات این شورا امروز (یکشنبه) در اختیار خبرگزاری‌ها گذاشته، تعداد زنان دارای مرتبه استادی، طی ۱۰ سال اخیر ۲۸۴.۴درصد و زنان دارای دانشیاری ۱۷۲.۵درصد رشد داشته است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که تعداد دانشجویان زن در مقطع دکترا طی ۱۰ سال گذشته ۲۶۹ درصد افزایش یافته است.
شمار دانشجویان دختر در مقطع کارشناسی ارشد نیز ۲۶ برابر و در مقطع کارشناسی ۲۲ برابر اعلام شده است.

آن‌طور که خانم رام‌‌پناهی اعلام کرده، ۶۴ درصد داوطلبان کنکور سراسری دانشگاه‌ها در سال‌جاری دختران و زنان بوده‌اند.

پیشرفت علمی زنان در ایران طی سال‌های اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بوده است، با این حال برخی مقام‌های مذهبی از این روند ابراز نگرانی کرده‌اند.


آیت‌الله علی جنتی که از فقهای شورای نگهبان است، هفته گذشته گفته بود که راه‌یابی دختران به دانشگاه‌ها نوعی «بدبختی» است که ایران دچار آن شده است.

شورای فرهنگی اجتماعی زنان بر اساس مصوبه یکصد و پانزدهمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و از تیرماه سال ۱۳۶۷ کار خود را آغاز کرد.

این شورا در حال حاضر دارای ۲۳ عضو است که با معرفی مقام‌های عالی وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط با امور زنان و با صدور حکم رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می‏شوند.

این گزارش، در حالی منتشر می‌شود که وزارت کار در مرداد ماه امسال، از رشد سهم اشتغال زنان در بخش‌های خدماتی و کارمندی خبر داد.

بر اساس اعلام وزارت کار، سهم زنان در اشتغال به عنوان نیروی کارمند با رشدی ۱۴ درصدی از ۱۵.۵درصد در سال ۱۳۵۵ به ۲۹.۹درصد در سال ۸۴ رسیده است.
همچنین سهم زنان در زمینه خدمات، با رشدی ۱۵ درصدی، در حال حاضر در حدود ۴۵ درصد را به خود اختصاص داده است.

آمار اشتغال زنان به عنوان کارمند در حالی سیر صعودی قابل‌توجهی داشته است که بررسی دیگری نشان می‌دهد تنها حدود ۲۳ درصد از جمعیت زنان شاغل، در ادارات دولتی مشغول به کار هستند و بیش از ۷۵ درصد آن‌ها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

Share

نظرهای خوانندگان

بررسی مقالات ایرانیان در مجلات آی اس آی در سال 2003 نشان داد که زنان اگر چه حدود 14 درصد اعضا هیئت علمی دانشگاهها را تشکیل می دادند اما سهم آنان در تولید این مقالات حدود 6 درصد بود. البته در چند سال اخیر احتمالا بیشتر شده باشد.

-- حمید ، Dec 7, 2008

هر چند علل این رشد فزاینده را نباید فقط بیداری زن ایرانی یا میل او را به دانستن دانست.
اما در هر حال این که حادثه میون است که نتیجه آن در شکوفایی نسل های آینده جامعه ایرانی که در دامن زنانی فرهیخته رشد خواهند کرد مشخص خواهد شد.

-- مهدی ، Dec 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)