تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سینمای ایران در فستیوال سه قاره نانت

فیلم‌های «دونده» و «آب باد خاک» ساخته امیر نادری در سی‌امین فستیوال فیلم سه قاره نانت به نمایش درمی‌آیند.

این فستیوال از روز گذشته در شهر نانت فرانسه آغاز شده و قرار است امسال به مناسبت سی‌امین سالگرد تاسیس‌اش، فیلم‌های برگزیده ۳۰ سال گذشته آن به نمایش گذاشته شود.

فستیوال فیلم نانت که به نمایش آثار فیلمسازان سه قاره آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا اختصاص دارد، بعد از فستیوال فیلم کن، مهم‌ترین فستیوال سینمایی فرانسه است.
این فستیوال در طول سال‌های گذشته، توجه خاصی به سینمای ایران نشان داده و سکویی برای پرش سینمای ایران به عرصه‌های بین‌المللی بوده است.

فیلم «دونده» ساخته امیر نادری که برنده جایزه بزرگ این فستیوال در سال ۱۹۸۵ شده بود، از جمله فیلم‌هایی است که راه را برای موفقیت‌های بین‌المللی سینمای ایران باز کرد.

امسال ۱۹ فیلم از ساخته‌های فیلمسازان قاره‌های آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا در بخش مسابقه فستیوال نانت به نمایش درمی‌آید.

فیلم‌های «چین هنوز دور است» ساخته مالک بنزمیل از الجزایر، «علف موش» از خولیو برزین از برزیل، «آسمان، زمین و باران» اثر جی.ال.تورز لیوا از شیلی، «بینگای» ساخته فنگ یانم از چین، «زندگی عالی» ساخته امیلی تانگ از چین، «آکواریوم» ساخته یسری نصرالله از مصر، «هنوز راه می‌رود» ساخته کوری ادا هیروکازو از ژاپن (که در فستیوال لندن امسال نیز شرکت داشت)، «آواز دریاهای جنوب» ساخته ام.سارولو از قرقیزستان، «پارکو ویا» ساخته انریک ریورو از مکزیک، «شیر» ساخته سمیه کاپلانگولو از ترکیه از فیلم‌هایی هستند که در بخش مسابقه برای دریافت جایزه بزرگ فستیوال با هم رقابت دارند.

در بخش خارج از مسابقه نیز فیلم‌های «ریمل» ساخته لیز سالم از الجزایر، «بیزینس سیاه» از اسوالد لیوت از کامرون، «شهر ۲۴» از جیا ژانک کی از چین (که در بخش مسابقه فستیوال کن هم شرکت داشت) و «چشم خورشید» ساخته ابراهیم ال بطوط از مصر به نمایش درمی‌آید.

از ایران نیز فیلم «خستگی» ساخته بهمن معتمدیان که درباره وضعیت دوجنسی‌ها در ایران است، در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید.

در بخش میراث سه قاره نیز برخی فیلم‌های مطرح سال‌های گذشته که در این فستیوال نشان داده شد، به نمایش گذاشته می‌شود.
فیلم «فرزند یوزپلنگ برفی» ساخته تی اوکیف از قرقیزستان و «تابستان خشک» ساخته متین ارکسان (محصول ۱۹۶۴) از آن جمله‌اند.


«تابستان خشک» نسخه ترمیم شده‌ای است که با حمایت مارتین اسکورسیزی تهیه شده و برای نخستین بار امسال در فستیوال لندن به نمایش درآمد.

در میان فیلم‌های برگزیده ۳۰ سال گذشته این فستیوال، فیلم‌هایی از امیر نادری، ابوالفضل جلیلی، سلیمان سیسکه از مالی، لئون هیرشمن از برزیل، هر هوشیو هشین از تایوان، عمر کاوور از ترکیه، جیا ژانگ که از چین، بختیار خدانظروف از تاجیکستان و سامان سالور از ایران به نمایش درمی‌آیند.

امیر نادری دو بار به خاطر فیلم‌های «دونده» و «آب باد خاک» در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۹ برنده جایزه بزرگ فستیوال نانت شد.
ابوالفضل جلیلی نیز در سال‌های گذشته دو بار به خاطر فیلم‌های «یک داستان واقعی» در ۱۹۹۶ و «دلبران» در ۲۰۰۱ فیلمساز برگزیده فستیوال نانت بوده است.

سامان سالور فیلمساز جوان ایرانی هم به خاطر فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» در سال ۲۰۰۶ برنده جایزه اصلی این فستیوال شده است.

در فستیوال نانت امسال، برای فیلمسازانی که دو بار در این فستیوال برنده جایزه بزرگ شده‌اند، برنامه ویژه‌ای ترتیب داده شده که در آن امیر نادری، ابوالفضل جلیلی، جیا ژانگ‌که و هو هوشیو هشین شرکت دارند.

قرار است هر یک از این فیلمسازان، فیلم‌های کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای خود را که در باره حضورشان در فستیوال نانت ساخته‌اند، به نمایش بگذارند.

فیلم امیر نادری، مصاحبه‌ای است که این فیلمساز با خود انجام داده و در آن از قسمت‌هایی از فیلم تجربی و جسورانه « انتظار» که سال‌ها قبل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته، استفاده کرده است.

فستیوال نانت در سال ۱۹۹۰ برنامه‌ای با عنوان مرور سینمای ایران ترتیب داد که در معرفی و شناساندن سینمای مدرن ایران به غرب نقش مهمی داشت.
علاوه بر فیلم‌های یاد شده، تاکنون فیلم‌های متعددی چون «بوتیک»، «سارا»، «کافه ترانزیت»، «رئیس جمهور میر قنبر»، «شهر خاموشان»، «دو فرشته»، «با دوست»، «درخت گلابی»، «زیارت»، « ۴+۱۰» ساخته مانیا اکبری و «خواب تلخ» از سینمای ایران در این فستیوال شرکت داشته‌اند.

فیلم « ۴+۱۰» ساخته مانیا اکبری در سال ۲۰۰۷ برنده جایزه ویژه هیئت داوران جوان شد.

از سوی دیگر، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن این فستیوال را گلشیفته فراهانی برای فیلم «بوتیک» و نیکی کریمی به خاطر بازی درفیلم «سارا» به دست آوردند.

فستیوال سه قاره نانت تا دوم دسامبر ادامه خواهد داشت.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)