تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چهار دانشجو در ایران بازداشت شدند

چهار دانشجوی متحصن محروم از تحصیل، بامداد سه‌شنبه توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت و روانه زندان اوین شدند.

بازداشت این دانشجویان پس از سه روز تحصن و بروز برخی درگیری‌ها در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی انجام شد.

محمد اولیایی‌فرد وکیل مدافع چهار دانشجوی بازداشت شده در گفتگو با رادیو زمانه گفته است که موکلانش پس از ساعت‌ها بازجویی، به دستور معاونت امنیت دادسرای انقلاب تهران با قرار بازداشت به بند امنیتی زندان اوین منتقل شده‌اند.

هویت این دانشجویان مهدیه گلرو، سعید فیض‌الله‌زاده، مجید دری و صادق شجاعی اعلام شده است.

آقای اولیایی‌فرد در عین حال افزوده که موکلانش به خاطر برخی فعالیت‌های صنفی از ادامه تحصیل محروم شده‌اند و در اعتراض به این محرومیت از شنبه گذشته دست به تحصن زده‌ بودند.
وی اظهار داشته که موکلانش به «اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» متهم شده‌اند، اتهامی که از سوی آقای اولیایی‌فرد رد شده است.

در سال‌های اخیر کمیته انضباطی دانشگاه‌ها، با صدور احکامی برخی دانشجویان (ستاره‌‌دار) را از یک ماه تا یک سال از ادامه تحصیل محروم کرده‌ است.

کمیته انضباطی دانشگاه‌ها دانشجویان فاقد صلاحیت ادامه تحصیل را با «سه ستاره»، دانشجویانی که صلاحیت آنها در دست بررسی است را با «دو ستاره» و دانشجویانی که ادامه تحصیل آنها منعی ندارد را با «یک ستاره» مشخص کرده است.

تعداد دانشجویان «ستاره‌دار» در دانشگاه‌های ایران حدود ۱۷۰۰ نفر اعلام شده است.
دانشجویان یک ستاره با «تعهد به کمیته انضباطی و حراست دانشگاه» و دانشجویان دو ستاره با «تعهد به وزارت علوم و وزارت اطلاعات» می‌توانند تحصیلات خود را ادامه دهند، اما دانشجویان «سه‌ستاره» از ادامه تحصیل محروم می‌شوند.

در سال‌های اخیر چهار جریان دانشجویی تحت عناوین «کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان سه ستاره»، «کمیته دفاع از حق تحصیل دفتر تحکیم وحدت»، «انجمن حمایت از حق تحصیل» و «شورای دفاع از حق تحصیل» پیگیر وضعیت دانشجویان ستاره‌دار بوده‌اند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)