تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گسترش همکاری دفاعی ایران و لبنان

مقام‌های ایران و لبنان از گسترش همکاری‌های دفاعی میان دو کشور استقبال کردند.

میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان که به ایران سفر کرده بود، امروز (سه‌شنبه) در جریان بازدید از یک نمایشگاه نظامی در تهران خواستار گسترش همکاری‌های دفاعی با تهران شد.

آقای سلیمان گفت که توان دفاعی ارتش لبنان باید برای «مقابله با هر نوع تهدید، تجاوز خارجی و تروریسم» تقویت شود.


سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران نیز که در جریان این بازدید آقای سلیمان را همراهی می‌کرد، با استقبال از گسترش این نوع همکاری‌ها اعلام کرد که جمهوری اسلامی از «تقویت و تحکیم امنیت لبنان و افزایش توانمندی‌های دفاعی و ملی این کشور» حمایت می‌کند.

پیش‌ از ورود رئیس جمهوری لبنان به تهران، روزنامه الحیات و برخی از رسانه‌های منطقه‌ای از احتمال عقد قرارداد‌های نظامی میان لبنان و ایران در جریان این سفر خبر داده بودند.

این رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که آقای سلیمان از مقام‌های ایران درخواست سلاح‌های سنگین خواهد کرد، گزارشی که به طور تلویحی از سوی سفیر ایران در لبنان تائید شده است.

محمدرضا شیبانی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که بخشی از دیدار‌های آقای سلیمان اختصاص به مذاکرات درباره تمدید همکاری‌های مشترک دفاعی و نظامی دارد.
ایران و لبنان قرارداد پنج ساله نظامی و دفاعی منعقد کرده‌اند که تنها یک و نیم سال به پایان آن باقی مانده است.

سایر دیدار‌ها
رئیس جمهوری لبنان در دومین روز سفر خود به تهران، امروز با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار آقای خامنه‌ای گفت که گروه‌های لبنانی برای مقابله با «تهدیدات اسرائیل» باید با یکدیگر متحد باشند.
رهبر جمهوری اسلامی افزوده که «آینده روشن لبنان در گرو وحدت ملی است.»

آقای سلیمان همچنین دیدارهای جداگانه‌ای با منوچهر متکی وزیر خارجه، سعید جلیلی رئیس شورای عالی امنیت ملی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی داشت.


رئیس جمهوری لبنان در پایان سفر دو روزه خود به تهران، با شرکت در کنفرانس خبری که محمود احمدی‌نژاد نیز در آن حضور داشت، گفت که در این سفر در مورد «حمایت ارتش از حزب‌الله لبنان» مذاکراتی با مقام‌های ایران داشته است.

آقای سلیمان اشاره‌ای به جزئیات این مذاکرات نکرد، اما افزود که «سفرش به تهران دستاوردهای عظیمی برای دو کشور و منطقه خواهد داشت.»

رئیس جمهوری لبنان عصر امروز با بدرقه رسمی احمدی‌نژاد تهران را ترک کرد.


در همین رابطه:
آغاز مذاکرات میشل سلیمان در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)