تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های مطبوعات

بررسی آثار حذف حداقل دستمزد‌ها بر اقتصاد ایران
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «گستره جهانی تعیین حداقل دستمزد» به موضوع تعیین حداقل دستمزد‌ها در اقتصاد ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «در اغلب نقاط دنیا حداقل حقوقی که معیشت نیروی کار را تعیین می‌کند، مستلزم رعایت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش نیز می‌شود و مختص ایران نیست.»

سرمقاله‌نویس سرمایه در ادامه سرمقاله خود آورده که «به عقیده مراجع علمی و تخصصی با اجرای طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه ها تورم ۵۰ درصدی و شوک قیمتی به جامعه تحمیل می‌شود، بر این اساس، وقتی چنین تورمی در جامعه به وجود می‌آید مطابق ماده ۴۱ قانون کار که تعیین حداقل دستمزد را بر اساس تورم و حداقل معیشت کارگران و نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارمندان لحاظ کرده است، دستمزد حقوق‌بگیران افزایش چشمگیری می‌یابد که این افزایش نیز خود باعث ایجاد تورم و افزایش نقدینگی در جامعه می‌شود.»

این روزنامه در ادامه می‌آورد: «به نظر می‌رسد وزیر کار با ارائه پیشنهاد حذف حداقل دستمزد حقوق‌بگیران در طرح تحول اقتصادی، قصد کنترل شوک تورمی و قیمتی را دارند، حال آنکه این موضوع با پایین آمدن قیمت نفت به زیر ۴۵ دلار تمام فرضیه‌های دولت را در خصوص نقدی کردن یارانه‌ها از بین برده است.»
متن کامل سرمقاله

هشدار در خصوص تصویب توافقنامه امنیتی در پارلمان عراق
روزنامه جمهوری اسلامی سرمقاله امروز خود را با عنوان «فروش عراق هرگز» به موضوع توافقنامه امنیتی عراق اختصاص داده است.

این روزنامه می‌نویسد: «بدنه جامعه عراق همان‌گونه که از راه‌پیمایی‌ها و نظر سنجی‌ها مشخص است با این توافقنامه به‌شدت مخالف است و تردیدی نیست که اگر نمایندگان مجلس عراق آن‌را تصویب کنند با قیام مردم این کشور مواجه خواهند شد.»

جمهوری اسلامی در ادامه می‌آورد: «واقعیت این است که تعدیل‌های به‌عمل آمده در توافقنامه از جمله تغییر نام آن از توافقنامه امنیتی به «توافقنامه خروج آمریکا از عراق» هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و بدون تردید این توافقنامه همچنان سند فروش عراق به آمریکاست.»

جمهوری اسلامی در پایان می‌نویسد:‌ «مسئولان عراقی باید حساسیت شرایط فعلی را درک نمایند و به این نکته بسیار مهم توجه کنند که تنها راه رهائی عراق از اشغال آمریکا مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌هاست نه فروش عراق به متجاوزان.»
متن کامل سرمقاله

پرسش از رابطه اقتصاد ایران با بحران‌های مالی جهان
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «یک بام و دو هوای اقتصاد ایران» به سخنان روز گذشته محمود احمدی‌نژاد مبنی بر بی‌تاثیری بحران‌های مالی جهان بر اقتصاد ایران واکنش نشان داده است.

این روزنامه می‌نویسد:‌ «آیا به‌راستی وضعیت اقتصادی امروز کشور شایسته تعریف است؟ آیا از اقتصاد جهانی متاثر نمی‌شود؟ و آیا سرزنده کار خویش را ادامه می‌دهد؟»

مردم‌سالاری در ادامه می‌آورد: «جدایی اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی به چه معناست؟ هر کس که کمترین آشنایی با علم اقتصاد داشته باشد می‌داند که امکان ندارد کشوری در جهان امروز صاحب اقتصادی باشد که هیچ رابطه‌ای با اقتصاد جهانی نداشته باشد.»

این روزنامه در پایان می‌آورد: «بحران در اقتصاد ما با کاهش نفت رخ نداده است بلکه با افزایش قیمت نفت ما دچار بحران شدیم که این وضعیت با کاهش قیمت تشدید می‌شود! آیا بحران اقتصادی چیزی جز نرخ تورم ۲۴درصدی است؟!»

سرمقاله‌نویس مردم‌سالاری در پایان تاکید کرده است: «راستی مگر تورم ربطی به اقتصاد ندارد؟ آیا می‌شود که تورم جهانی بر تورم کشور تاثیر بگذارد ولی اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی جدا باشد؟ لابد می‌شود و می‌توانیم!»
متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «توفان در راه است»

● سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «عراق را نفروشید!»

● سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «میخی بر تابوت استقلال بانک مرکزی»

● سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «آقای احمدی‌نژاد خودتان رفراندوم برگزار کنید»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)