تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«امکان اداره کشور با نفت پنج دلاری»

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران می‌گوید که توان اداره کشور با نفت بشکه‌ای پنج دلار را هم دارد.

آقای احمدی‌نژاد که امروز (یکشنبه) از نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات بازدید می‌کرد، گفت: «ما قادر هستیم کشور خود را حتی با نفت ۸ دلار و ۵ دلاری هم اداره کنیم.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رئیس جمهوری ایران همچنین گزارش‌ها مبنی بر تاثیر منفی کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران را رد کرد و افزود: «طرح‌‌ریزی‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، تقریبا تاثیری در اقتصاد ما ندارد.»

آقای احمدی‌نژاد اظهار داشت که «امروز برخی کاخ‌نشینان استکباری خیال می‌کنند کاهش قیمت نفت باعث بحران در اقتصاد ایران می‌شود.»


اظهارات رئیس جمهوری ایران در حالی بیان می‌شود که مقام‌های نفتی جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر بارها نسبت به عواقب کاهش قیمت نفت اوپک و تاثیر منفی آن بر اقتصاد ایران هشدار داده‌اند.
ایران در این مدت دو بار از اعضای اوپک خواسته که برای کنترل روند نزولی قیمت نفت، تولیدات خود را کاهش دهند.

با این حال آقای احمدی‌نژاد معتقد است، از آنجا که «ایران به اندازه کافی از نظر ذخیره ارزی پشتوانه» دارد، این کاهش قیمت نمی‌تواند بر اقتصاد جمهوری اسلامی تاثیر زیادی بگذارد.


وی همچنین اعلام کرد که «اقتصاد ایران اقتصادی درون‌زاست، بنابراین کاهش قیمت نفت نمی‌تواند تاثیر آن‌چنانی بر اقتصاد ما داشته باشد.»

این در حالی است که دولت آقای احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر با داشتن درآمد میانگین روزانه ۳۰۰ میلیون دلار همچنان نتوانسته است بر گرانی‌ها و نرخ فزاینده تورم در ایران غلبه کند.

نرخ تورم در ایران، هم‌اکنون بیش از ۲۹ درصد است و بسیاری از کارشناسان اقتصادی، انتقاد‌های تندی متوجه سیاست‌های اقتصادی دولت نهم و نحوه خرج کردن درآمد‌های نفتی می‌کنند.

ایران روزانه ۴.۲ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند که ۱.۷ میلیون بشکه آن به مصرف داخلی می‌رسد و ۲.۵ میلیون بشکه آن به دیگر کشورهای جهان صادر می‌شود.

جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر میزان صدور نفت خود را برای حفظ قیمت بالای نفت کاهش داده است.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سقف تولید نفت را برای هر یک از کشورهای عضو خود مشخص می‌کند و هر کشور، می‌تواند مازاد تولید خود را به دیگر کشورهای جهان صادر کند.

نظرهای خوانندگان

حالا نه که با نفت 150 دلاری مملکت را درست اداره کردند، خیالشون راحته.

-- بدون نام ، Nov 23, 2008

با توجه به ذخيره ارزي 200 ميليون دلاري كه آقاي احمدي نژاد حرفي ازش نمي زنه وبه نظر من كار درستي هم انجام ميده، كم بي راه نگفته.
خودمونيم، زمان روئساي جمهور قبلي اينقدر بهشون گير ميدادن كه حالا به احمدي نژاد گير ميدن! اگه يه خورده منصف فكر كنيم به نسبت رئيس جمهورهاي قبلي بدقول تر نبوده.

-- ميلاد ، Nov 23, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)