تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لاریجانی: طرح اقتصادی جدید تضییع منابع است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، شب گذشته (پنج‌شنبه) اظهار داشت: « براساس محاسبات کارشناسی‌شده مجلس، طرح تحول اقتصادی موجب افزایش شدید قیمت‌ها و تورم می‌شود.»

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی که در مراسمی در شهرستان شهریار سخن می‌گفت افزود: « تردیدی نداریم که پرداخت مستقیم یارانه‌ها به این شکل، تضییع منابع است.»

اشاره وی به طرحی به نام « طرح تحول اقتصادی» است که از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران پیشنهاد شده‌است.
طبق این طرح قرار است « توزیع عمومی یارانه انرژی و کالاهای اساسی متوقف شود» و «یارانه‌ها هدفمند شوند.»

دولت احمدی‌نژاد بر اساس لایحه‌ای که قصد دارد بزودی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی بفرستد، یارانه‌ برخی از کالاها و خدمات را به صورت نقدی و مستقیم به مردم پرداخت خواهد کرد. به همین منظور نیز طی ماه های اخیر پرسشنامه وضعیت مالی بین مردم توزیع و پس از تکمیل جمع آوری شد.

اما علی لاریجانی، روز پنج‌شنبه در انتقاد به پرداخت نقدی یارانه‌ها گفت: «اگر چه ممکن است به هر فرد ماهانه پنجاه تا هفتاد هزار تومان به عنوان یارانه مستقیم پرداخت شود، اما هزینه هر فرد ممکن است تا چهارصد هزار تومان افزایش یابد.»

رئیس مجلس افزود: «مجلس شورای اسلامی نگران است که پرداخت مستقیم یارانه‌ها به این شکل، هزینه‌های مردم را صددرصد افزایش دهد و حتی در هزینه‌های آب، برق و گاز مردم، شاهد افزایش چند برابری باشیم. درست است که در حال حاضر یارانه‌ها عادلانه توزیع نمی‌شود اما آیا علاج این مسئله اجرای چنین طرحی است؟»

وی همچنین گفت: «دغدغه ما این است که اجرای طرح تحول اقتصادی به یکباره در کشور شوک تورمی ایجاد نکند و قیمت‌ها را افزایش جهشی ندهد.»

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با این طرح مخالف است. ۶۰ نفر از اقتصاددانان ایران نیز حدود ده روز پیش با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور، نسبت به «نتایج سوء اقتصادی و اجتماعی» اجرای این طرح هشدار دادند.

نظرهای خوانندگان

کارشناسی یعنی چه؟ اگر به کار کارشناسی ی اقتصادی اعتقاد داشتند که سازمان برنامه را منحل نمیکردند.

-- بدون نام ، Nov 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)