تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«ایران از قدرت‌های آینده خواهد بود»

بنا به گزارش منتشره از سوی شورای ملی اطلاعات آمریکا، طی دو دهه آینده جهان از حالت تک‌قطبی بودن خارج می‌شود.

بر پایه این گزارش که تحت عنوان «روند جهانی تا سال ۲۰۲۵»، منتشر شده، پیش بینی شده است که کشورهای چین و هند از قطب‌های اصلی قدرت در یک جهان چندقطبی آینده خواهند بود.

این گزارش ۱۲۱ صفحه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد همچنین از سه کشور دیگر به عنوان سه کشور رو به رشد با ظرفیت تبدیل شدن به قدرت‌های عمده نام برده‌است که هر سه از کشورهای مسلمانند. این سه کشور عبارتند از ایران، اندونزی و ترکیه.

در این گزارش درباره ایران آمده است: «اصلاحات سیاسی و اقتصادی در ایران، به همراه یک فضای باثبات سرمایه‌گذاری می‌تواند نگرشی که جهان به این کشور دارد و همچنین دیدی که ایرانیان نسبت به خود دارند را از اساس عوض کند. »

این گزارش می‌افزاید: «با فراهم آمدن این شرایط، خیزش دوباره اقتصادی در ایران می‌تواند به سرعت به وقوع بپیوندد و یک طبقه متوسط بالقوه ایرانی را که تحصیل‌کرده و در مواردی سکولار باشد و دیدی جهانی دارد به صحنه بیاورد.»

در این گزارش که به منظور مطرح ساختن مباحث تازه در آستانه تغییر ریاست جمهوری آمریکا منتشر شده، از چین به عنوان تأثیرگذارترین کشور در دو دهه آینده جهان یاد شده‌است.
تضعیف موقعیت نسبی ایالات متحده و تضعیف دلار، ناامنی بیشتر جهانی، انتقال قدرت از غرب به شرق و جهانی‌تر شدن اقتصاد، از دیگر پیش‌بینی‌های این گزارش هستند.

نظرهای خوانندگان

Youre report was not false but not the whole truth... and the title you chose was misguiding... I did read the report and just in one part which was focusing on the non Arab Muslim countries, it as mentioned how the 3 countries you mentioned have the potential to play a critical role in the future of the world ... and when it came to Iran it was stressed on a post theocratic system

-- بدون نام ، Nov 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)