تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض اتحادیه اروپا به اعدام‌ یک نوجوان

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای به اعدام یک نوجوان افغان در ایران اعتراض کرد.

این نوجوان که غلامرضا.ح نام دارد به جرم قتل «شیرآغا» یک افغان دیگر، ۸ آبان در محوطه مرکزی زندان اصفهان به دار آویخته شد.

غلامرضا در سال ۱۳۸۵ در حالی که تنها ۱۷ سال داشت به خاطر برخی اظهارات که مقتول به خانواده‌اش منتسب کرده بود، وی را با ضربات چاقو از پای درآورد.

اتحادیه ارروپا، در بیانیه خود از ادامه اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران «به شدت اظهار نگرانی‌» کرده و خواستار به اجرا گذاشته شدن بخشنامه جدید قوه قضائیه جمهوری اسلامی مبنی بر تخفیف مجازات اعدام برای مجرمان زیر ۱۸ سال شده است.

این اتحادیه که ریاست دوره‌ای آن با فرانسه است، همچنین تاسف خود را از این‌که ایران تنها کشوری است که در سال‌های اخیر بیشترین اعدام‌های زیر ۱۸ سال را به اجرا گذاشته، اعلام کرد.

اعدام نوجوانان در ایران در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ماه گذشته از صدور بخشنامه‌ای مبنی بر توقف صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال خبر داده‌اند، اما تصریح کرده‌اند که «اجرای احکامی مانند قصاص، حق شخصی بوده و خارج از اختیارات» این قوه است.

اتحادیه ارروپا خواستار به اجرا گذاشته شدن بخشنامه جدید قوه قضائیه مبنی بر تخفیف مجازات اعدام برای مجرمان زیر ۱۸ سال شده است

ایران به همراه سودان، پاکستان، یمن و عربستان، کشورهایی هستند که مجازات اعدام برای مجرمین زیر ۱۸ سال را اجرا می‌کنند.

در صورتی که قوه قضائیه جمهوری اسلامی بتواند بخشنامه مذکور را به قانون تبدیل کند، اعدام برای افرادی که جرم‌هایی غیر از قتل مرتکب شده‌اند و مجازاتش مرگ است، به طور کامل لغو خواهد شد.

با این همه، اکثر احکام اعدام نوجوانان در ایران به جرم قتل عمد و با دادخواست خانواده مقتول برای قصاص متهم صادر می‌شوند و اجرای آن‌ها تا رسیدن محکوم به سن ۱۸ سال به تعویق می‌افتد.

اتحادیه اروپا در بخش دیگری از بیانیه خود از مقام‌های ایران خواسته که «قوانین و روش‌های خود را با متون حقوق بین‌المللی که آزادانه پذیرفته و تصویب کرده‌اند انطباق دهند.»

این اتحادیه همچنین از جمهوری اسلامی خواسته که «هر چه سریع‌تر رویه مناسبی را درباره بزهکاران صغیر مانند دادگاه‌های ویژه اطفال و کیفرهایی با هدف آموزشی به منظور فراهم آوردن امکان بازگشت مجدد آنها به اجتماع اتخاذ کند.»


در همین رابطه:
ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از وضعیت باقی
اعتراض اتحادیه اروپا به اعدام ۲۹ نفر در ایران
درخواست اتحادیه اروپا برای توقف اعدام‌ نوجوانان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)