تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آغاز فستیوال بزرگ جاز در لندن

فستیوال بزرگ موسیقی جاز با شرکت د‌ه‌ها نوازنده و خواننده جاز از سراسر جهان در لندن گشایش یافت.

این فستیوال از روز جمعه چهاردهم نوامبر آغاز شده و تا ۲۳ نوامبر ادامه خواهد داشت.

قرار است موسیقی‌دانان جاز سرشناسی چون هربی هن‌کاک، چیک کوری، کورت ایلینگ، جان مک‌لاگلن و آلن بارنز در کنار خوانندگان و نوازندگان جاز تازه‌کاری مثل مارتا لوئیس خواننده یونانی، زم اودو نوازه ساکسیفون و بری گرین نوازنده پیانو نیویورکی، به اجرای برنامه بپردازند.

این فستیوال که به وسیله آرت کانسیل بریتانیا در ۱۹۹۲ بنا نهاده شد، یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری و برنامه‌های جاز در سطح بین‌المللی به‌شمار می‌رود و در طول سال‌های گذشته، نقش مهمی در شناساندن و معرفی استعدادهای جوان در زمینه موسیقی جاز از سراسر جهان داشته است.


در طی ۱۰ روز برگزاری این فستیوال، صدها تن از هواداران و علاقمندان موسیقی جاز از نقاط مختلف جهان برای شنیدن صدا و موسیقی هنرمندان جاز از ملیت‌های گوناگون در لندن جمع می‌شوند.

جاز آمریکای لاتین مثل همیشه بخش مهمی از برنامه‌های این فستیوال را تشکیل می‌دهد.
امسال سه نوازنده برجسته پیانوی آمریکای لاتین یعنی چوچو والدس، دانیلو پرز و گونزالو روبالکابا، تازه‌ترین کارهای خود را که ترکیب موسیقی جاز و موسیقی آمریکای لاتین است، در مرکز ساوث بنک و مرکز باربیکن لندن اجرا خواهند کرد.


هربی هن‌کاک

در کنار هنرمندان آفریقایی، لاتین و نیویورکی، موسیقی جاز بریتانیایی نیز با هنرمندانی چون گری کرازبی، استیو واترمن، بارب جانگر و آلن بارنز نوازنده برجسته ساکسیفون، علاقمندان خود را در این فستیوال دارد.

بارنز علاوه بر آهنگ‌های آلبوم جدید خود(Harlem Airshaft)، آهنگ‌هایی از دیوک الینگتون و بیلی استری‌هوم را اجرا خواهد کرد.

هربی هن‌کاک، از چهره‌های خلاق و نوآور در موسیقی جاز و برنده جایزه گرامی بهترین آلبوم موسیقی سال ۲۰۰۸ (به خاطر آلبوم رودخانه)، نیز از هنرمندانی است که به همراه گروه جاز خود در این فستیوال، به اجرای کنسرت می‌پردازند.
گروه وی مرکب از ترنس بلنشرد، ترومپت نواز نیواورلئانی که برای فیلم‌های اسپایک لی موسیقی نواخته و لیونل لوک، گیتاریست و گرگور مارت، نوازنده ساز دهنی است.

برنامه‌های فستیوال جاز لندن، روزانه به‌طور زنده از رادیو بی‌بی‌سی سه پخش خواهد شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)