تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پایان بی‌نتیجه نشست پنج به‌علاوه یک

بیانیه کوتاه وزارت خارجه فرانسه در مورد نشست روز پنجشنبه گروه پنج به‌علاوه یک در پاریس، حاکی از آن است که این نشست به تصمیم‌گیری مشخصی در مورد برنامه هسته‌ای ایران نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها در این بیانیه آمده است که «نشست پاریس این امکان را برای شرکت‌کنندگان فراهم کرد تا ضمن ارزیابی وضعیت موجود، ضرورت تصمیمیمات و گام‌های بعدی را به بحث بگذارند و مذاکراتی را برای هفته‌های آینده تدارک ببینند.»

بنا به گزارش رویترز، یک مقام سیاسی فرانسه که نام او فاش نشده، دلیل اتمام بدون تصمیم این جلسه را، انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا و انتظار کشورهای پنج به‌علاوه یک برای استقرار باراک اوباما در کاخ سفید و روشن شدن سیاست جدید ایالات متحده در قبال مناقشه هسته‌ا‌ی ایران، دانسته است.

با این حال بنا به گزارش منابع فرانسوی، در نشست پاریس سیاست دوبعدی مذاکره و تحریم، برای متقاعد کردن ایران جهت اجرای مصوبات شورای امنیت و تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، مورد تاکید قرار گرفته است.

از سوی دیگر خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه پنج به‌علاوه یک در مذاکرات هسته‌ای با ایران، امروز در فرانسه به خبرگزاری رویترز گفت که به زودی تماس‌هایی با ایران با هدف برگزاری دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای، گرفته خواهد شد.

هفته گذشته و در آستانه نشست پاریس، خاویر سولانا یک‌بار دیگر از ایران برای آغاز این مذاکرات دعوت کرده بود.
حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران از دریافت نامه‌ دعوت سولانا در این خصوص خبر داد، اما گفت که در این نامه، نکته تازه‌ای نیست و آقای سولانا پیشنهادات قبلی را تکرار کرده است.

تازه‌ترین واکنش ایران در ارتباط با نامه آقای سولانا و نشست پاریس، مربوط به سخنان رسول موسوی مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه جمهوری اسلامی است.
به گزارش ایرنا، آقای موسوی گفته است که ایران احتمالا طرح موسوم به فریز- فریز که نوعی توافق برای ادامه مذاکرات، بدون اصل تعلیق است را مورد بررسی قرار می‌دهد.


در همین رابطه:
برنز در نشست پاریس شرکت می‌کند
نشست گروه ۱+۵ درباره برنامه اتمی ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)