تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تمدید «وضعیت فوق‌العاده» ایران از سوی بوش

جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای به روسای مجالس ایالات متحده، فرمان «وضعیت فوق‌العاده» در مورد ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

این فرمان از سوی جیمی کارتر در واکنش به اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ صادر شده و بر اساس آن، جمهوری اسلامی به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا قلمداد می‌شود.

بر اساس فرمان آقای کارتر، واردات نفت از جمهوری اسلامی ممنوع، دارایی‌های ایران در بانک‌های آمریکا مسدود و صادرات اقلامی به جز دارو و مواد غذایی به ایران ممنوع شد.

در متن فرمان جورج بوش آمده است:‌«برای مقابله با خطر غیرمعمول ایران و از آن‌جا که مناسبات ما با این کشور هنوز به حال عادی بازنگشته و فرایند مربوط به اجرای موافقت‌نامه‌های ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ با تهران همچنان در جریان است، وضعیت اضطراری که در چهاردهم نوامبر ۱۹۷۹ اعلام شد باید بیشتر از نوامبر ۲۰۰۸ ادامه یابد.»


موافقت‌نامه ۱۹۸۱ قراردادی است که بر اساس آن، طرفین باید اختلافات مالی و قضایی و نیز مسئله گروگان‌های آمریکایی را حل و فصل می‌کردند.

بر اساس این قرارداد، همان‌طور که ایران موظف بود هر چه سریع‌تر گروگان‌ها را آزاد کند، ایالات متحده هم باید دارایی‌های تهران را آزاد می‌کرد و در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کرد.
با این حال، تنش میان روابط دو کشور که با اشغال سفارت آمریکا در تهران از سوی دانشجویان پیرو خط امام آغاز شده، سال‌هاست که ادامه یافته است.

این فرمان برای یک‌سال اعتبار دارد و در صورتی که رئیس جمهوری بعدی ایالات متحده آن را تمدید نکند، خود به خود لغو می‌شود.

بوش این فرمان را در شرایطی تمدید کرده است که پس از پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری، برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران این پیروزی را به وی تبریک گفت.

اظهارات آقای اوباما مبنی بر آمادگی برای آغاز مذاکرات مستقیم و بدون پیش‌شرط میان تهران و واشینگتن، بسیاری را به از سرگیری روابط دو کشور که از سال ۱۳۵۸ تاکنون قطع است، امیدوار کرده است.

نظرهای خوانندگان

خودشیرینی جدید بوته ی پوشیده! ما در وضعیت فوق العاده ایم چون زیر یوغ شما و هیچ استعمار و استثمار دیگری نمی رویم. زنده باد استقلال

-- جوانان وطن پرست ، Nov 13, 2008

جناب جوانان وطن پرست اگر منظور شما از استقلال امپریالیسم عرب و حکومت قرون وسطایی اخوندیست پس زنده باد استعمار!!!

-- Nam ، Nov 14, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)