تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چند شهید گمنام در دانشگاه تهران دفن می‌شوند

شورای فرهنگی دانشگاه تهران دستور دفن چند شهید گمنام در محوطه این دانشگاه را صادر کرد.

مهدی قمصری معاون دانشجویی و فرهنگی این دانشگاه، امروز (سه‌شنبه) با اعلام این خبر گفت: «هنوز در مورد تعداد این شهدای گمنام، تاریخ و محل دفن آن‌ها جمع‌بندی نهایی و قطعی صورت نگرفته است.»
به گفته آقای قمصری برای انجام این کار، ستادی متشکل از نمایندگان دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه تهران تشکیل شده است.

این ستاد وظیفه دارد به «بهترین وجه، مراسم تشییع و دفن شهدای گمنام» را در دانشگاه تهران برگزار کند.
این ستاد دو جلسه در مورد زمان و مکان تشییع و دفن شهدای گمنام در دانشگاه تهران برگزار کرده، اما در این‌باره تاکنون نتوانسته به نتیجه نهایی برسد.

به گفته آقای قمصری، یادمان شهدا در دانشگاه تهران هم اکنون در حال ساخت است و یکی از مکان‌هایی که برای دفن این شهدا در نظر گرفته شده «فضایی در شمال مسجد دانشگاه واقع در پردیس مرکزی دانشگاه تهران» است.

دفن شهدای گمنام در دانشگاه‌های ایران با مخالفت برخی جریان‌های دانشجویی و دانشگاهی مواجه است.
مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر به غیر از محوطه مرکزی برخی دانشگاه‌ها، پیکر‌های قربانیان جنگ هشت ساله عراق علیه ایران را در مراکز اداری، تفریحگاه‌ها، مراکز مذهبی و حتی ورزشی دفن کرده‌اند.

دو سال پیش از این، مراسم خاکسپاری سه شهيد گمنام در محوطه دانشگاه صنعتی شريف، با برخورد ميان موافقان و مخالفان به خشونت کشيده شده بود.

مخالفان دفن پیکر شهدا در دانشگاه‌ها معتقدند که چنین اقدامی، محدوديت‌های بيشتری را به فضای دانشگاه که پس از تشکيل دولت محمود احمدی نژاد، «بسته تر» شده است، تحميل می‌کند.

نظرهای خوانندگان

az avalesh ham ina mikhastan daneshgahha ro ghabrestoon konand

-- بدون نام ، Nov 11, 2008

"شهیدکاری در دانشگاه ها"؟
دفن شهیدان جنگ ایران و عراق در دانشگاه ها چه مبانی خاصی دارد؟
پیش زمینه ی چنین رفتارهای مذهبی و مرده پرستانه ای آن است که ما فراموش می کنیم، تاریخ معاصر ایران با جنگی میان ما و عراق با کشته و زخمی شدگان همراه است. بنابراین باید باقی مانده های آن جنگ را پیش چشم داشته باشیم، تا همیشه یادمان بماند که جنگیده ایم. اگر توانسته بودند این آگاهی را به نوعی خودآگاهی تاریخی تبدیل کنند، نیازی به گورکنی و پیش چشم داشتن این نوع سمبل ها نبود. اما ایجاد خوداگاهی تاریخی امری است که حکومت اسلامی در آن ناتوان و هراسناک است؛ زیرا با بازگشت به ریشه های تاریخی و از جمله آگاهی مردم از چگونگی اسلام-پذیری ایران، بنیان های حکومت دینی به پرسش کشیده می شوند.
شهیدکاری و شهیدسازی در دانشگاه ها ریشه های دیگری نیز دارد که یکی از آن ها ترس از آینده و ناشناخته هاست؛ ترس و ایجاد ترس از عقوبت زمینه ای است که شهیدکاری در دانشگاه ها را تقویت می کند. ارزش-باوری و پذیرش برده-گونه ی باورهایی که عقلانیتی در آن ها به چشم نمی خورد؛ چسبیدن به گذشته، ترس از رها کردن آن به این نوع شهیدکاری ها و درو کردن افسردگی و مرگ اندیشی دامن می زند. از بعد روان شناسی می توان این فرایند را به وضع کودکی تشبیه کرد که نمی خواهد ساعت یا کفش های پدر مرده ی خود را دور بیندازد تا همیشه به یاد او باشد. بنابراین موضوع از بعد روان شناسی نیز قابل بررسی است. باورمان نمی شود این حلقه ی احمدی نژادی چطور دارد ایران را خفه می کند. این نوع از راست ..، ذهنیتی را تقویت می کند که هنوز راه حلی عملی برای گذار از تاریکی هولناک آن نیافته ایم.

-- پارسا پویا ، Nov 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)