تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اخراج همه پناهندگان غیرقانونی افغانی از ایران

يكی از مقامات ايراني در جریان بازديد از افغانستان اعلام کرد، تهران قصد دارد همه يك و نيم ميليون آواره افغانی را كه به طور غير قانوني در اين کشور به سر مي‌برند اخراج كند.

خبرگزاری فرانسه در این خصوص گزارش داد، این در حالی است که كابل اعلام كرده قادر نيست از عهده اين تعداد انبوه آواره بازگشتي برآيد.

" سيدتقي قائمي" از مقامات وزارت كشور ايران به خبرنگاران گفت: " افغانی‌هايي كه به طور غيرقانوني وارد ايران شده‌اند در واقع مرتكب چند جرم شده اند: ورود غيرقانوني، اقامت غيرقانوني و اشتغال غيرقانوني كه همه اين موارد جرم محسوب مي‌شوند."

وي در حاشيه نشست مقامات دو دولت درخصوص بازگرداندن آوارگان افغان از ايران به ميهن‌شان گفت: " در نخستين مواجهه، آن‌ها را اخراج می‌کنیم."

بر اساس این گزارش، طبق برآورد ايران، حدود يك و نيم ميليون افغانی به طور غير قانوني از مرزها عبور كرده و وارد ايران شده اند. 900 هزار نفر ديگر هم به عنوان مهاجر در این کشور شناسایی و ثبت نام شده اند. ايران تقريبا از يك سال پيش، اخراج آوارگان غيرقانوني را آغاز كرده است.

در حالی که قائمي تاکید کرد اين اقدام با مشورت دولت افغانستان صورت خواهد گرفت،كابل از تهران خواسته است اخراج آوارگان افغان را به ويژه در فصل زمستان،متوقف كند.

"عبدالقدير احدي" معاون وزير كشور افغانستان در امور آوارگان نیز در این نشست گفت، كابل قادر نيست این تعداد آواره اخراجي را بپذيرد.

وي افزود: " مشكلات افغانستان براي همه آشكار است و در این شرايط ما برای پذیرفتن يك و نيم ميليون آواره هم تحت فشار قرار گرفته ا‌یم."

از سال 2002 كه رژيم تندرو طالبان در افغانستان سرنگون شد تا کنون حدود 4 ميليون آواره افغان به کشور‌شان بازگشته اند. هنوز 2 ميليون پناهنده افغانی شناسایی شده در پاكستان به سر مي‌برند.

نظرهای خوانندگان

آقاى عبدالقدير احدى بايد بداند كه اگر دولتمردان دست نشاندهء كابل كمى از اختلاسها و سوءاستفاده هاى مالى خود كم كنند ، البته با اين مقدار زياد كمكهاى پولى خارجى كه در اختيارشان قرار ميگيرد كاملا قادر خواهند بود پناهنده گان خود را باز پس بگيرند . . . اخراج پناهنده گان غير قانونى البته حق حاكميت هر كشورى است كه بايد انجام گيرد
مهران / آمستردام

-- مهران / امستردام ، Mar 5, 2008

اي كاش وطن ارام واباد بود امان كه در غوربت هستيم قوم بختيار فيدامحمد

-- فيدا محمد ، Nov 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)