تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حذف نمایش عکسهای همجنسگرایان با ماسکهای اسلامی

بخشی از آثار یک زن هنرمند عکاس ایرانی-هلندی به دلیل نگرانی از اعتراض گروههای اسلامی از موزه شهرداری لاهه کنار گذاشته شده است.

بخش خبری ان‌او‌اس ژورنال هلند در گزارشی می گوید موزه شهرداری لاهه تصاویری را که در آن حضرت محمد در ارتباط با هم‌جنسگرایی ترسیم شده‌اند نمایش نمی‌دهد.

این تصویرها توسط عکاس ایرانی تبار، با نام مستعار سوره حِرا، کار شده است. در یکی از این تصویرها دو هم‌جنس‌گرا دیده می‌شوند که ماسک‌هایی بر صورت دارند. این ماسک‌ها نشانگر چهره‌های پیامبر اسلام و داماد وی علی است. این اثر، با عنوان آدام و اِوالد (گرته برداری شده از آدام و ایو یا آدم و حوا)، زوجهای همجنسگرا را نشان می دهد و قرار بود در جریان نمایشگاهی به نام سِون‌آپ، به نمایش درآید.

در مورد این تصویرها، از هفته گذشته جنجالی به پا شده‌است. محافل اسلامی دو بار با این هنرمند تماس تلفنی گرفته‌اند که خانم حرا لحن این دو تلفن را "خشونت‌بار" توصیف می‌کند. در این تماس‌ها به او گفته شده که باید از نمایش آثارش صرف نظر کند.

مدیر موزه، آقای فان کریمپــِن، اکنون تصمیم به حذف این تصویرها از نمایشگاه گرفته به این دلیل که این تصاویر می‌تواند برای گروه‌های مشخصی در جامعه اهانت‌آمیز باشد. او تمایلی به درگیر شدن در یک مباحثه سیاسی در این باره نیز ندارد. در عین حال آقای فان کریمپن تصمیم دارد دیگر آثار خانم حرا را در نمایشگاه موزه به نمایش بگذارد.

سوره حرا که هفت سال پیش به هلند مهاجرت کرده است، از این تصمیم موزه شهرداری ابراز ناراحتی می‌کند و می‌گوید: "ظاهراً یک اقلیت اسلامی تصمیم می‌گیرد که چه چیزی باید در موزه‌ها قابل دیدن باشد." این هنرمند قصد خود را از ترتیب دادن این تصاویر، به چالش کشیدن رویکرد ریاکارانه جهان اسلام نسبت به موضوع هم‌جنس‌گرایی اظهار می‌کند.

خانم حرا به رادیو زمانه گفت همجنسگرایی زیر پوست جامعه اسلامی وجود دارد اما به دلیل ریاکاری پنهان می شود. من با یک زوج ایرانی کار کردم که نمی خواستند چهره شان دیده شود بنابرین از ماسک تصاویر پیامبر و علی برای آنها استفاده کردم. وی گفت مدیر موزه می گوید این آثار را خریداری خواهد کرد تا شاید پس از ده سال بتوان آنها را به نمایش گذاشت.

خانم حرا گفت که یوتیوب هم فیلمی را که او در همین زمینه ساخته بود از روی سایت خود برداشته است.

Share

نظرهای خوانندگان

bayad in chizha anghadar gofte shavad ta kam kam hame dark konan

-- aria ، Dec 3, 2007

این خانم گمان نکنم عقل درست و حسابی داشته باشد . و یا اینکه حداقلش این است که یا به دنبال اسم و رسم است و یا از زندگی پشیمان شده . در ضمن واقعا نمیشد این لایه های پنهان همجنس گرایی را به شکل دیگری نشان داد ؟

-- داود ، Dec 3, 2007

من خودم یک همجنسگرا هستم ولی نمی دونم منظور این خانم از این کار چی بوده.چرا موشه به انبونه کار نداره،انبونه انگولکش می کنه!چرا باید با چیزهایی ور بریم که خطر ناک هستن.خانم محترم برای معروف شدن راههای بهتری هم هست ، مختون رو به کار بگیرید و برای اینکه ریاکاری رو نشون بدین از یه گروه دیگه استفاده کنید نه از ما ها که سکوت کردیم و داریم تو این مرز پر گهر با بدبختی زندگی می کنیم.همینمون مونده که از فردا تلافی کارهای شما رو هم سر ما در بیارن!

-- hamed ، Dec 3, 2007

فعلا سریعترین راه برای معروف و پولدار شدن روش همین خانم است. ای کاش زمانی برسد که تفاوت بین هنرمند و "خودنما" بر همگان آشکار شود.

-- رضا ، Dec 4, 2007

ایده این خانوم برای به زبان ها افتادن خیلی کوتاه بینانه هست متاسفانه برخی از هنرمندان به خصوص برون مرزی با دست آویز قرار دادن یک چنین چیزهایی سعی دارند نامشان را هرچه بیشتر بر ذهن عموم مردم حک کنند درست است که باید نسبت به تمام مسایل با دید باز نگاه کرد ولی یک چنین کارهایی برای مشهور شدن حتی هنر را هم خدشه دار می کند

-- samira ، Dec 4, 2007

زمانه هم تاب داره با تولیداین خبرهای ناهنجار و نا-جور!!!

-- شروین ، Dec 4, 2007

این خانم از میان این همه موضوع هم جنس گرایی را انتخاب کرده و از میان این همه انسان، به سراغ چه کسانی رفته. یکی نیست به این زن بگه چرا عکس پدر و پدربزگتو نمی ذاری.

-- بدون نام ، Dec 4, 2007

اگر این دو نفر همجنسگرا بودند که این همه زن نداشتند خانم هنرمند. اگر هم این دونفر نماد اسلام هستند که ... چه ربطی داره به مشکلات افرادی که همحنسگرا شده اند و خیری از مردی یا زنی خودشون ندیده اند.

-- فیروزه ، Dec 4, 2007

مثل این که من برای نشان دادن کسی که اتم را بر سر مردم هیروشیما انداخته ماسک اقای نیوتون را بیاندازم. یا برای نشان دادن یک بودایی که گوشت گاو هم میخورد به حای این که جلوش عبادت کند کله حضرت شیخشون را بکشم... یا خیلی چیزهای دیگه. اگر آقای سلمان رشدی معروف شد چون هم اسلام را خوب میشناخت هم رمان قوی و جذابی ارایه داد هر فحاشی و مسخره بازی که نمیتواند جالب باشد

-- بدون نام ، Dec 4, 2007

همه ی شما فریب خورده ی شیطان هستید. خداوند شما را با قوم لوط محشور کند. چرا چشمان خود را باز نمی کنید و خدا را با تمام وجود احساس نمی کنید. مرگ بر شیطان که آدم و حوا را از بهشت راند و به ما همه فریب خورده ی شیطان لئیم هستیم. بار الها به ما کمک کن تا مزه ی عبادت تو را بچشیم.

-- مهدی ، Dec 4, 2007

يک کار بي ربط شايد مشکلات همجنس بازهارو طور ديگري هم نشون داد نه به اين شکل مسخره بعدش هم اين موضوع اصلا نبايد اديان رو زير سوال ببره چون همه ي اديان اين پديده رو ممنوع کردند حتي مسيحيت وآزادي اين موضوع در اروپا هم پيشينه ي زيادي نداره و از اومانيسم نشات گرفته

-- پرهام ، Dec 4, 2007

وقتی که متن رو خوندم غصه ام گرفت. به خاطر اینکه باز هم تو یه جای دنیا یه ایدئولوژی جلوی خلق یک اثر هنری رو گرفت. به مسلمونها تبریک می گم چون تونستن اروپا رو هم وادار به خود سانسوری کنن. و چه دردآوره دیدن این ها. اما از اون جالب تر نظرات دوستان عزیز بود. باعث شد دوباره به یاد بیارم که زاده کشوری هستم که در اون به نظرات دیگران هیچ احترامی گذاشته نمی شه و تمام زندگیمون رو پیش داوری های بی منطق گرفته. خیلی دوست دارم بدونم اگه تو اسلام گفته شده بود که همجنسگرایی خوبه و ثواب داره دوستان عزیز ایرانی چه عکس العملی به این مقاله نشون می دادن.

-- احسان کاظمی ، Dec 4, 2007

ba ba sakhat nagirid

khbob to donya hame no divanee peyda mishe

-- lo ، Dec 4, 2007

خدا لعنت اینجور ادما رو این اون دنیا میخوان چی جواب بدن مطمئنم که ایشون این دنیا عذاب این گستاخیشو می بینه؟

-- mehran ، Dec 4, 2007

ازادی بیان یعنی هر کس دلش خواست بگه حتی اگه مثلا توهین به مقدسات یه عده باشه .تازه اگه چیزی به اسم مقدسات باشه.

-- بدون نام ، Dec 4, 2007

Bravo
Well done. We need to show the real face of Islam.

-- Farzin ، Dec 4, 2007

واقعا برای این خانم متاسفم. اگر دل و جرئت داری چرا تحت اسم مستعار حرکت‌های خائنانه‌ات رو انجام می‌دی؟ رئیس موزه که یک مسیحی هست عقلش از تو بیشتره. ببین حتی برای مشهور شدن هم از بزرگان دین استفاده می‌کنی. یعنی در بدترین حالت هم محتاج اونها هستی........

-- آذر ، Dec 5, 2007

چرا فکر نمی کنید که این خانم هم حق دارد نظراتش را آنجور که دوست دارد نشان بدهد؟پس آزادی یعنی کشک؟همه شما ها که آمده اید تو یک همچین سایتی برای دسترسی به اخبار صحیح تر و ازاد تر است. پس شما هم کار غیر مجاز کردهاید!!! بقول محمد صالح علاء : خلاف خلافه، اینو بابام میگه!!!

-- بدون نام ، Dec 5, 2007

راه ورسم مال اندوزی ونام اوری از محدوده خود فروشیهای هالیودی وپرنو گری خارج وبه مرز توهین به مقدسات مردم کشانده شده است.متاسفانه هر قدر ذهن علیل تر ادا واطوار روشنفکری شدید تر انتخاب مسیر احمقانه تر. من نمی دانم رابطه این دو بزرگوار به مسئله همجنسگرایی چیست؟
این احمق نمی داند انچه که عمروعاص دشمن اسلام را از مرگ حتمی نجات داد اکراه وحرام انگاری مولا علی حتی از نظرانداختن بر پیکرلخت یک مرد بود.در حالی که حضرت علی فرصت بسیار نادری وکمیابی برای کشتن دشمن مکار وحیله گری چون عمروعاص را بدست اورده بودو به قصد ونیت کشتن او را دنبال می کرد عمرو عاص با شناختی که از ذات خدایی مولا علی داشت با زیرکی تمام در حال دویدن در پیش حضرت علی (سوار بر اسب )لباس از تن در اورد ولخت ومادر زاد در جلو حضرت علی قرار گرفت واین عمل موجب شرم و برگشت حضرت از متابعت وکشتن ایشان با تمام ان الزامی که از نظر اسلام در محو ان ملعون بود نمود.

-- بی نام ، Dec 5, 2007

حیفه ادم که برای اینگونه مطالب نظر بده می خواهند وقت ما را بگیرند

-- shabakeh 54 ، Dec 6, 2007

چی؟!!اسلام؟!!همجنسبازی؟!!ماست؟!!سفید؟!!عجب چیزهائی ادم میشنوه!!!

-- alen ، Dec 6, 2007

با احترام به تمام كساني كه براي ابقاي حقوق بشر فعالند و آزادي را از حقوق اوليه بشر مي دانند . اين حق را نبايد با آزادي افترا و توهين اشتباه گرفت . ما مسلمانان همجنس گرايي را ضديت با فطرت پاك انساني تلقي كرده و همچنين معتقديم اسلام ديني انسان ساز و مبتني بر فطرت ناب بشري است . اين مطالب را گفتم كه بدانيد اسلام آني نيست كه در بعضي تبليغات سياسي برضد آن مطرح مي شود وهمچنين آن چهره زشتي را ندارد كه از سوي بعضي مدعيان مسلماني نشان داده ميشود بلكه بنابر فهم من از آن ـ ديني است كه از آن عشق و عدالت و مهرباني تراوش مي كند كه اسوه آن خصلتهاي نيك محمد(ص) و علي(ع) ميباشند . پس آن خانم محترم سعي كنند وسيله اي ديگر براي عقده گشاييهاي خود بيابند .

-- حميد ، Dec 6, 2007

از آدمایی که احساس میکنن از خدا میفهمن متنفرم

-- meysam ، Dec 7, 2007

من به عنوان یک مسلمان از عمل زشت و به دور ازفطرت پاک انسانی این خانم برائت می جویم . همجنس گرایی در تمام ادیان الهی و حتی از دید یک انسان پاک سرشت عملی زشت وقبیح می باشد.پیامبر گرامی اسلام و حضرت امیرالمومنین علی (ع ) دو انسان الهی هستند که حتی آوردن نام پاک آنان در کنار اسامی افراد ناپاک موجب شرمساری است .
مسیحیان ،یهودیان و پیروان سایر ادیان از پیامبران خود درنهایت احترام وادب یادمی کنند .
چگونه است که این خانم به ظاهر مسلمان فطرت خود راهم فراموش می کنند.
باید به این خانم گفت که برای ابراز عقیده راههای دیگری هم هست که باعث بی احترامی حتی به یک کودک هم نشود چه رسد به برگزدیدگان بزرگی همچون یامبرگرامی اسلام و مولا علی (ع ) .

-- وحید ، Dec 7, 2007

این هنرمند ایرانی مایه افتخار جامعه هنرمندان ایرانی است. کاش ما هنرمندان بیشتری داشتیم که با اینطور با ریسک در مورد جان خودشان از آزادی و هنر دفاع میکنند.

-- پری ، Dec 12, 2007

مزخرفه کار این خانم. اگر دو تا آدم تو دنیا پیدا بشه که همچنس باز نباشه همون دوتایی هست که این خانم نقتبشونو درست کرده. من نمیدونم واقعا چجوری فکر کرده این به نظرش رسیده. اگه عادلانه نگاه کنه چه بسا پیامبر مسیحیان بیشتر میخوره بهش که همجنس باز باشه! مهوعه این کار خانم به اصطلاح هنرمند.

-- منوچهر لطفی ، Jan 28, 2008

كي گفته كه به اسم آزادي ميشه هر كاري كرد حال به هر اسم قشنگ و زيبايي مثل هنر ، يا دموكراسي يا گسترش علم و يا...؟ آيا واقعا اروپايي ها اينو مي گن؟! اين چند نفري كه از هنر و آزادي دفاع مي كنن ، آيا حاضرن يكي به اسم ادب و تربيت كردن (كه خيلي هم چيز خوبيه مثل هنر) بياد بزنه تو گوششون يا بهشون و پدر و مادر يا كسي كه دوسش دارن توهين كنن ؟!
واقعا درك نمي كنن يا عقده ها و حقارت ها و... است كه خودشو به شكل هاي مختلف نشون ميده.
مگه نميشه هنر يا هر چيز ديگري را به غير از زبان توهين گفت؟!
از خدا خواهيم توفيق ادب بي ادب محروم ماند از لطف رب
مولانا

-- محمد ، Feb 27, 2008

همجنس بازان كنارت نشسته اندبرو عكس خودت و كساني كه به تو كمك ميكنند رابكش
تو دين نداري . .يهوديان = .مسحيان =مسلمانان= احترام بزرگان خود و همديگر را رعايت مي كنند

-- پرويز ، Apr 18, 2008

خانم سوره حرا سوره ی عشق است که با نزولش غار حرا فروریخت

-- مهدی ح ، May 6, 2008

عجیبه . سر یه مسئله آدما چه طرز فکرهای عجیبی دارن!
بهرحال به نظر من این خانم به خاطر شهرت اینکار رو نکرده چون مطمئنا از خطراتش آگاه بوده.
اون جون خودش رو به خطر انداخته تا یه چیزی رو به همه آدما بگه .

-- مهم نیست ، Oct 25, 2008

آي كساني كه اداعاي آزادي ميكنيد و ميگوييد ما آزاديم
آيا آزادي اين است كه ارزش هاي ديگران را زير پا گذاشت؟
آيا حيوانات اين كارهارو انجام نميدن؟
اين رسمه آزاديست يا رسمه حيوانيت؟
آيا شما دم از حقوق بشر نميزنيد؟
پس چرا همجنس گرايي كه يك كاري بر منقرض شدن نسل انسان است را آزادي ميداني؟
حال با هنر ميخواهيد كار خود را توجيح كنيد؟
براي افرادي پرادعايي مثله شماها متأسفم كه فقط دم از آزادي و حقوق بشر ميزنيد

-- مهدي ، Feb 21, 2009

وقتی در جامعه ی اسلامی زن پوشیده باشه طبیعیه که همجنس گرایی از نوع بد نه از نوع شمس ومولانا در جامعه هاشا میشه آفرین به اون زن. لذت بخش ترین سکس هم جنسیه اما مانع رشد وتکامل پس باید جلوی هوس رو گرفت

-- سوپر من ، Feb 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)