تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

هواپیمای اف-5 ارتش ایران سقوط کرد


یک فروند هواپیمای شکاری اف-5 ارتش ایران ظهر روز چهارشنبه در 16 کیلومتری اندیمشک سقوط کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس، این هواپیما که ساعت 10 صبح چهارشنبه از پایگاه چهارم شکاری دزفول پرواز کرده بود،‌ کمی بعد دچار سانحه شد و سقوط کرد.

بر پایه این گزارش سید محمد علوی، خلبان این هواپیما جان باخته است.

خبرگزاری ایرنا محل سقوط هواپیمای مذکور را در حوالی روستای گلخانه از توابع حسینیه بخش الوار گرمسیری در شمال استان خوزستان ذکر کرده است.


خبرگزاری ایسنا نیز گزارش می‌دهد علت سقوط هواپیمای اف-5 هنوز مشخص نیست و تیم حفاظت پایگاه چهارم شکاری دزفول در حال جست‌وجو برای یافتن جعبه سیاه هواپیما است.

Share

نظرهای خوانندگان

با سلام :
بنده خدا ارتشيان محترم واقعا مظلوم هستند بنده پدرم تيمسار بازنشسته ارتش و نيروي هواهي است اين هواپيماها مال 40 سال پيش هستند و فقط وسائل مدرن براي سپاه است و بس و ارتش را نابود كردند كه خدا آنها را نابود كند و از روي زمين محو نمايد

-- saeed ، May 12, 2007

اولاً نام خلبان شهید ( سید محمود علوی ) می باشد نه ( محمد ) .
ثانیاً هواپیماهای f5 دارای جعبه سیاه نمی باشند .
ثالثاً برحسب اظهارات زارعینی که در محل حادثه بوده اند ، هواپیما ابتدا بر روی هوا منفجر و سپس به زمین برخورد نموده است .

-- سید مجتبی علوی ، May 12, 2007

این هواپیماها از رده خارج هستند

-- ایلام ، May 12, 2007

ارتش وسيله مدرن داره اقا پس اين يك اتفاق ذبوده

به ارتش ايران وخانواده ان شهيد تسليت مي گويم

-- امين محمديزاده ، May 15, 2007

ارتش وسيل مدرن داره اقا پس اين يك اتفاق ذبوده

به اارتش ايران وخانواده ان شهيد تسليت مي گويم

-- امين محمديزاده ، May 15, 2007

من هم دانشکده ی شهید سرگرد خلبان سید محمود علوی هستم.اين هواپيماها مربوط به دوران شاه هستند. تجهیزات پیشرفته و جدیدو قطعات یدک را فقط به سپاه میدن و بس.....سوالی که دارم اینه:اون دنیا چطور میخواین جواب خونوادشو بدین.به روح پاکش خدا ازتون نمیگذره.از اینجا به خونواده این شهید والا تسلیت میگم.

-- شایان آرین ، May 22, 2007

بنام خدا
پیش از آغاز سخن جا دارد شهادت سرگرد خلبان محمود علوی را به خانواده محترمشان تسلیت عرض نمایم . و آرزوی روزهایی پر از موفقیت برای خانواده ایشان بخصوص دختر 2.5 ساله اش که آتشی بر دلهای سوخته بود . به راستی که محمود جان همیشه هواپیما تو را به آسمان می برد ولی تو اینبار هواپیما را به جایی بردی که هیچ بال آهنی یارای رسیدن به آن را ندارد . روحت شاد .
بر اساس صحبتهایی اهالی منطقه حسینیه، خلبان پس از تلاش زیاد برای فرود متأسفانه موفق نمیشود و در آخرین لحظات اقدام به eject می کند . سیستم eject به این صورت عمل می کند که خلبان در اولین مرحله باید پوشش شیشه ای یا کاناپی هواپیما را از سر راه بردارد که برای این منظور در اطراف شیشه مواد منفجره مخصوص پیش بینی شده است که پس از کشیدن طناب مخصوص کاناپی از هواپیما جدا شده و سپس خلبان کلید eject را فشار می دهد تا راکتهای نصب شده در زیر صندلی خلبان را در مدت 1.8 ثانیه به ارتفاعی بالغ بر 100 متر پرتاب نماید . شرایط پرش باید طوری باشد که خلبان به صورت عمودی از هواپیما به بیرون پرتاب شود ، در غیر اینصورت ممکن است در اثر پائین بودن هواپیما با زمین اصابت کند . چتر خلبان داخل صندلی قرارداد و خلبان با صندلی پرتاب می شود . در صورتی که مأموریت هواپیما بر فراز دریا باشد ، تجهیزاتی همچون قایق یکنفره بادی ، قلاب ماهی گیری ، مواد ضد کوسه و غیره در زیر صندلی نصب می گردد. در ضمن هواپیما دارای جعبه ای نارنجی رنگ به نام جعبه سیاه است که در اف 5 نصب نمیشود .این جعبه آخرین اطلاعات هواپیما را بر روی نواری از جنس نیکل کروم ثبت می کند و برای خواندن آن میبایست به کارخانه سازنده هواپیما مراجعه کرد . آنچه مشخص است شجاعت و جسارت شهید باعث شده که او هواپیما را تا آخرین لحظات رها نکند .

-- فهیم زاده ، Jun 5, 2007

salam va ba arze khaste nabashid khedmate hamegi.man faregho tahsile az daneshgahe havaee vabaste be nirooye havaee hastam ke ba didane khbabar kheili narahat shodam va az een khosh halam ke hadeaghal shoma be yade alavi budid.un yeki az sadha khalabani bud ake dar een mamlekat bi nam koshte shod.moteasefane artesh bad az enghelab vaze asafnaki peidakarde ast va een sharayet hamchenan vojud darad ....

-- رضا شفیع ابادی ، Jun 15, 2007

ازاین همه سانحه ی هوایی ...متاسفم

-- سیدحافظ ، Jul 11, 2008

VAGHTI KE ARTESH AZ MARDOM MOHAFEZATMIKARD SEPAH KOJA BOOD

-- ALI ، Dec 29, 2008

سلام.تاوقتی ایران بزرگمردان ارتش رادارد من وشماازهرگزندی درامان خواهیم بود.

-- کرامت رستمی ، Jan 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)