گزارش


نگاهی به کنسرت بانوان ایرانی در لندن
نغمه‌های روح‌بخش زنان ايرانی در لندن

چهار شنبه، يازدهم فوريه، دو گروه از خوانندگان زن ايرانی به دعوت موسسه «برعکس» به لندن آمدند تا صدای خود را که در خاک کشورشان شنيده نمی‌شود، در خاک سرزمين ميزبان به گوش هموطنانشان برسانند و به آنها نشان دهند که عليرغم ممنوعيت‌هايی که بر سر راه آوازخوانی خوانندگان زن در ايران هست، آنها خاموش نشده و در زيرزمين‌ها و پستوی خانه‌ها به خواندن ادامه داده و نگذاشتند بساط سنت آوازخوانی زنان در ايران به کلی برچيده شود.



نگاهی به شماره تازه فیلم اینترنشنال
مطالعه فستیوال‌ها؛ محور مطالعات سینمایی

نشریه فیلم اینترنشنال (Film Int) نشریه‌ای سینمایی است که با رویکردی تئوریک، هر دو ماه یک بار در بریتانیا منتشر می‌شود و در هر شماره به موضوع مشخصی در حوزه سینما و فرهنگ می پردازد (با فصل‌نامه سینمایی فیلم اینترنشنال که در ایران منتشر می‌شود، اشتباه نشود) و سردبیر ثابت آن، دنیل لیندوال، دانشجوی دکترای مطالعات فیلم در دانشگاه لوند سوئد است. شماره چهارم از دوره ششم این نشریه به موضوع فستیوال‌های سینمایی اختصاص یافته است.



گزارشی از کنفرانس زبان فارسی در دانشگاه آکسفورد
رنسانس ايرانی و پايان دو قرن سکوت

طلوع رنسانس ایرانی، عنوان کنفرانس دو روزه‌ای بود که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در دانشگاه آکسفورد انگلستان برگزار شد. این کنفرانس که دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کمبریج و دانشگاه لایدن هلند برگزار کننده آن بودند، به انگیزه بررسی علل شکوفایی فرهنگ و ادبیات ایران در قرن‌های نهم و دهم میلادی می‌پرداخت. دورانی که بعد از یک وقفه دویست ساله پس از حمله اعراب به ایران - که عبدالحسین زرین کوب از آن به عنوان دو قرن سکوت یاد کرده - فرهنگ و زبان فارسی احیا شد.



آیا از طریق فیلم ایرانی می‌توان ایران و ایرانی را شناخت؟
متن سخنرانی گلمکانی در کنفرانس جهان فارسی‌زبان

هوشنگ گلمکانی، منتقد سينما و سردبير مجله فيلم از سخنرانان شرکت کننده در کنفرانس ارتباط با جهان فارسی‌زبان بود که در باره شناخت غربی‌ها از ايران به واسطه فيلم‌های هنری ايرانی (يا فيلم‌های به اصطلاح ‌جشنواره‌ای‌) سخنرانی کرد. پيش از اين در برنامه کلاکت نظرم را در‌باره حرف‌های گلمکانی در اين سخنرانی گفته‌ام. در اين‌جا متن کامل سخنرانی ايشان را می‌آورم.



لب زدن پاوروتی

لئون مگی یرا، آهنگساز و رهبر ارکستر و نوازنده پیانو ایتالیایی که در بیش از هزار کنسرت در کنار لوچیانو پاوروتی بوده، در کتاب خاطرات خود به نام«‌پاوروتی از نزدیک»
ادعا کرد که اجرای پرشور و هیجان‌انگیز قطعه‌ی «اپرایی نگذار کسی بخوابد» از اپرای توراندخت پوچینی که پاوروتی آن را به صورت زنده در حضور هزاران تن از مردم در المپیک زمستانی ۲۰۰۶ تورین اجرا کرد و میلیون ها نفر از تلویزیون آن را تماشا کردند، اجرای زنده پاوروتی نبوده بلکه صدای ضبط شده او بوده و پاوروتی آن را لب‌خوانی (لیپ‌سینک) کرده است.



جشنواره فجر، تحت تاثیر نامه سینماگران

در حالیکه نمایش فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل و دیگر بخشها ی جنبی جشنواره فیلم فجر همچنان ادامه دارد، دعوای سینماگران مستقل و فرهنگی با مسئولان جشنواره و سیاستگذاران سینمای کشور بالا گرفته است.



نگاهی به کتاب ياسمن و ستارگان نوشته دکتر فاطمه کشاورز
لوليتا خوانی در تهران و روايت شرق شناسانه جديد

پرویز جاهد: دکتر فاطمه کشاورز با رويکردی انتقادی تصور غالب در مورد ايران به عنوان کشوری محروم از نشاط و زندگی را به چالش می طلبد. نگاه او به جامعه ايران و فرهنگ آن نگاه تازه ای نيست، اما نگاهی کمياب در غرب است. وی در کتاب خود خوانندگان آمريکايی را خطاب قرار داده و دريافت آنان از جامعه ايران را به پرسش گرفته است. وی به بررسی کتابی پرداخته است که به دليل ارائه تصويری تيره و غم انگيز از جامعه ايران بسيار مورد استقبال غربيان قرار گرفته است: لوليتا خوانی در تهران اثر آذر نفيسی.



تحريم اسکار از سوی نويسندگان اعتصابی هاليوود

اعتصاب نويسندگان هاليوود که در اعتراض به هژمونی و سيستم کنترل استوديوهای بزرگ هاليوود و حقوق مؤلفين سينما و تلويزيون از ماه نوامبر گذشته شروع شده، هم‌چنان ادامه دارد. حرکتی که به نوشته روزنامه گاردين تا کنون بين ۳۸ ميليون تا دو و نیم میلیارد دلار به هاليوود خسارت وارد کرده است. اين اعتصاب، اتحاديه نويسندگان آمريکا و اتحاديه تهيه‌کنندگان تلويزيون و سينمای آمريکا را در برابر هم قرار داده است.



بهترين مستندهای تلويزيونی سال ٢٠٠٧

جايزه سينمايی ويژه «جان گريرسن» که هر ساله به ياد جان گريرسن، پدر سينمای مستند بريتانيا و ابداع‌گر واژه فيلم مستند، به بهترين فيلم‌های مستند تلويزيونی تعلق می‌گيرد، امسال به فيلم مستند گيرا و تکان دهنده «باران در قلب من» ساخته پل واتسن مستند ساز کهنه کار انگليسی تعلق گرفت. اما «جان گریرسن» کیست؟ تاریخچه این جایزه چیست و بقیه جوایز به چه فیلم‌هایی اختصاص یافتند؟



گفتگو با احمد پوری، مترجم شعر- بخش دوم
«اسلحه شعر قوی‌تر از ایدئولوژی است»

احمد پوری، نویسنده و مترجم مشهور، در بخش دوم گفتگویش با رادیو زمانه می‌گوید: «ناظم حکمت، نرودا و یانیس ریتسوس، با وجود این‌که اندیشه سیاسی متفاوت با دنیای غرب داشتند، یعنی اکثرشان مارکسیست بودند، حتی اگر در غرب هم بودند، شعرشان به قدری قوی و انسانی و زیبا بود که همه ناگزیر قبولش می‌کردند؛ حتی کسانی که آن سیستم و آن نوع اندیشه را قبول نداشتند.»



شبی با ایرج پزشکزاد در لندن
دایی جان ناپلئون و مشروطه ایرانی

ایرج پزشکزاد طنزپرداز نامی ایران و نویسنده رمان دایی جان ناپلئون در برنامه‌ای که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس کانون ایران در لندن برگزار شد، شرکت کرد و در این باره که «آیا انقلاب مشروطیت ایران کار انگلیسی‌ها بود؟» سخن گفت. در این برنامه پزشکزاد با لحنی طنزآمیز، به بحث درباره تئوری توطئه در مورد انقلاب مشروطیت ایران و ادعای برخی از مورخان ایرانی در مورد نقش پشت پرده انگلیسی‌ها در به وجود آوردن این انقلاب پرداخت.



گزارشی از سخنرانی دکتر حبیب‌الله پیمان در لندن
تجربه دردناک مواجهه با غرب

روز یکشنبه ۱۸ نوامبر دکتر حبیب‌الله پیمان روشنفکر مسلمان و از چهره‌های سرشناس ملی مذهبی ایران در جلسه‌ای که از سوی انجمن سخن در لندن برگزار شد، درباره راهکارهای روشنفکران و نیروهای سیاسی ایران برای پیش‌برد دموکراسی و آزادی‌خواهی در ایران سخنرانی کرد. به گفته وی، تا کنون نفرت، موتور محرکه ایستادگی و مبارزه در میان نیروهای سیاسی مبارز ایرانی بوده است.



گفتگو با احمد پوری، مترجم شعر- بخش نخست
«عشق در وجود همه هست»

احمد پوری، نویسنده، مترجم و استاد زبان و ادبیات انگلیسی را کمتر دوستدار شعری است که نشناسد و ترجمه‌هایش از اشعار شاعران بزرگی چون نرودا، ناظم حکمت، یانیس ریتسوس، کارل سندبرگ، نزار قبانی، لورکا و آنا آخماتوا را نخوانده باشد.پوری به تازگی رمانی به نام «دو قدم این ور خط» نوشته است که در دست انتشار است. به بهانه رمانش و چاپ چهاردهم مجموعه اشعار پابلو نرودا با او گفتگویی کردم.



آيا کارور واقعا مينی‌ماليست بود؟

بیوه‌ي ریموند کارور، نويسنده‌ي سبک‌گرا و مينی‌ماليست آمريکايی به‌تازگی تصميم گرفته نسخه‌ي اصلی و ويرايش نشده‌ي داستان‌های او را منتشر کند. بسياری معتقدند که اين کار ممکن است لطمه‌ي شديدی به اعتبار کارور و جايگاه ادبی او بزند. آخرين ويراستار کارور نیز این کار را تلاشی برای تغيير تاريخ خوانده است.



سخنراني دکتر همايون کاتوزيان در لندن
ايرج ميرزا شاعر طنز و زيبايی

«ایرج‌میرزا شاعر طنز و زیبایی» عنوان سخنرانی هفته گذشته دکتر همایون کاتوزیان، استاد دانشگاه آکسفورد و سردبیر نشریه «Iranian Studies» در کانون ایران در لندن بود. وی، بزرگ‌ترین ویژگی ادبی ایرج میرزا را در شعر که او را از بقیه شاعران عصرش متمایز می‌کند، صنعت سهل و ممتنع در شعر او دانست که صنعت خاص سعدی است.



شبکه پی‌بی‌اس جوايز امی را درو کرد

دوشنبه گذشته، بیست و هشتمین دوره جوایز تلویزیونی امی برای فیلم‌های مستند و خبری برگزار شد. در این دوره شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس آمریکا با دریافت 10 جایزه امی در زمینه‌ها و ژانرهای مختلف خبری و مستند با موضوعات متنوع از تجارت سکس گرفته تا تحقیقات علمی در باره شمپانزه، جنگ عراق و اوضاع ایران، موفق‌ترین شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای بود.



گزارش کنفرانس بزرگداشت مولوی در لندن
کلام شگفت انگيز مولانا

سیزدهم تا پانزدهم سپتامبر کنفرانسی بین‌المللی در موزه‌ی بریتانیا برگزار شد با عنوان «کلام شگفت‌انگيز: استادی شاعرانه جلال‌الدين رومی». زمانه از این کنفرانس سه روزه، که به مناسبت بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولوی برپا شده بود، گزارشی مفصل دارد.



چشم انداز تحريم اقتصادي عليه ايران
ما در خواب غفلت ايم

دکتر هادی زمانی استاد سابق دانشگاه لندن در کنفرانس چشم انداز تحريم اقتصادي عليه ايران:
"من فکر می کنم جامعه ما دچار يک سهل انگاری در ارزيابی خطر شده و به اين نتيجه رسيده که چون آمريکا در عراق در گل گير کرده، ديگر هيچ وقت به ايران حمله نخواهد کرد. ما در خواب غفلت هستيم و اين مهلک ترين سم برای ايران است."



به بهانه انتشار نسخه انگليسی کتاب پوست کندن پياز
«گونتر گراس» وجدان ملت آلمان نيست

گونترگراس درباره انتشار کتاب پوست کندن پیاز که بتازگی نسخه انگلیسی آن در لندن منتشر شده می‌گوید: واکنش عمومی ضربه سخت و غير منتظره‌ای برای من بود. نتوانستم شب را بخوابم. اين تريسترام شندی بود که به من کمک کرد تا همه اينها را فراموش کنم. به من کمک کرد تا دوباره بخندم حتی اگر چيزی برای خنديدن نداشته باشم.



ژاندارک؛ قديس يا تروريست

اجرای جديد و مدرنی از نمايشنامه «ژان مقدس» نوشته جرج برنارد شاو به کارگردانی ماريان اليوت در لندن، بحث‌ها و پرسش‌های تازه‌ای را در باره ژاندارک و حقانيت عمل اين شهيد انقلابی قرون وسطی در ميان منتقدان و اهل نظر برانگيخت. تاريخ نشان داد که ژان به‌خاطر اعتقاداتش مرتد تشخيص داده شد و به سوختن در آتش محکوم شد اما همان دستگاهی که يک روز او را مرتد اعلام کرد، ۵۰۰ سال بعد او را قديس شناخت.