تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تحريم اسکار از سوی نويسندگان اعتصابی هاليوود

پرويز جاهد
parvizjahed@yahoo.com

اعتصاب نويسندگان هاليوود که در اعتراض به هژمونی و سيستم کنترل استوديوهای بزرگ هاليوود و حقوق مولفين سينما و تلويزيون از ماه نوامبر گذشته شروع شده، همچنان ادامه دارد. حرکتی که به نوشته روزنامه گاردين تا کنون بين ۳۸ ميليون تا دو و نیم بيليون دلار به هاليوود خسارت وارد کرده است. اين اعتصاب، اتحاديه نويسندگان آمريکا و اتحاديه تهيه کنندگان تلويزيون و سينمای آمريکا را در برابر هم قرار داده است.


اين نخستين بار نيست که نويسندگان هاليوود برای احقاق حقوق صنفی خود دست به اعتصابی چنين گسترده می زنند. 20 سال قبل نيز در سال 1988 اتحاديه نويسندگان تلويزيون و سينمای آمريکا دست به اعتصابي مشابه زد که ماه ها طول کشيد. اتحاديه نويسندگان سينما اين بار خواهان سهيم شدن نويسنده در سود و درآمدهای حاصل از فروش دی وی دی فيلم ها و دانلود برنامه های تلويزيونی است.

از سوی ديگر نويسندگان اعتصابی هاليوود در همراهی با برخی بازيگران مشهور آمريکايی، کارگردان ها و سرمايه گذاران جديد سيليکون ولی(Silicon Valley) به راه حل جديدی رسيده اند و تصميم گرفته اند با ايجاد استوديوهای مستقل توليد برنامه ها و فيلم های اينترنتی، استوديوهای بزرگ هاليوود را دور بزنند. آنها می گويند برادران وارنر، ديسنی و يونيورسال را فراموش کنيد؛ خداحافظ فاکس قرن بيستم، سی بی اس و ان بی سی.


به گفته آرون مندلسون، سناريست آمريکايی و از بانيان طرح جديد، آنها مجموعه ای از بهترين نويسندگان تلويزيون و سينمای آمريکا را در کنار خود دارند. تا کنون هفت استوديوی اينترنتی در چالش با استوديوهای بزرگ شکل گرفته اند.

کمپانی های توليدی جديد درصدند برنامه ها و فيلم هايی برای توزيع در اينترنت بسازند و به اين شکل با سلطه استوديوهای هاليوود و نفوذ همه جانبه آنها مبارزه کنند.

اما سوال اين است که دستمزد نويسندگانی که برای برنامه های اينترنتی می نويسند چگونه پرداخت خواهد شد.
صاحبان استوديوها می گويند که هنوز زود است که بگوئيم آيا اينترنت می تواند درآمدی داشته باشد که بتوان آن را با نويسندگان تقسيم کرد ياخير؟

جرج هيکن لوپرکارگردان و نويسنده آمريکايی که تعدادی فيلم کوتاه در حمايت از اعتصاب کنندگان ساخته است می گويد:
« ويدئوهای مربوط به اعتصاب نشان داده که شما می توانيد برای اينترنت توليد کنيد و تماشاگر خود را داشته باشيد.»

اين فيلم ها که تحت عنوان بی کلام(Speechless) و با شرکت ستارگان هاليوود ساخته شده، تماشاگران زيادی را جذب کرده است.


هيکن لوپر می گويد اينترنت جايی است که استوديوهای هاليوود نمی توانند آن را کنترل کنند. به گفته او استوديوهای هاليوود سعی دارند سيستم سنتی کنترل خود را بر روی وسيله ای داشته باشند که آن را نمی پذيرد. به عقيده او، آنها واقعا به يک جريان و يک سيستم عادلانه و منصفانه رسانه ای نياز دارند.

اين که نويسندگان، فيلمسازان و توليدکنندگان خلاق هاليوود در اعتراض به اقتدار همه جانبه نظام استوديويی، استوديوهای مستقل خود را بنا کنند و کنترل کارها را در دست بگيرند، امر تازه ای نيست بلکه سابقه ای طولانی در هاليوود دارد. به عنوان مثال شکل گيری کمپانی يونايتد آرتيست به وسيله چارلی چاپلين، مری پيکفورد، دی دبليو گريفيث، و داگلاس فربنکس، اقدامی در جهت مبارزه با نظام سلطه و کنترل کمپانی های هاليوود بود که بعد خود به جزئی از آن مبدل شد.

در اين ميان تهيه کنندگان بزرگ تلويزيونی تلاش زيادی را برای جلب نظرنويسندگان و بازگرداندن آنها به کار آغاز کرده اند. بسياری از برنامه های زنده مشهور و پرطرفدار تلويزيونی مثل ديلی شو(Daily Show) و نمايش آخر شب ديويد لترمن به خاطر اعتصاب نويسندگان معلق مانده اند اما تهيه کنندگان آنها اعلام کرده اند که اين برنامه ها را در سال جديد دوباره از سر خواهند گرفت حتی اگر نويسندگان با آنها همراهی نکنند.

جان استوارت، مجری توانا و مسلط برنامه ديلی شو شايد بتواند با تکيه بر تجربه زياد خود در اين کار اين برنامه را بدون داشتن فيلمنامه اجرا کند اما همه برنامه های تلويزيونی آمريکايی اين امکان را ندارند.

جان استوارت، امسال مجری مراسم اسکار خواهد بود. مراسمی که با توجه به اعتصاب طولانی نويسندگان برگزاری آن در ماه فوريه با موجی از شک و ترديد همراه است. همينطور برگزاری مراسم گلدن گلوب که معمولا در اواسط ژانويه برگزار می شود با ترديد همراه است.

نويسندگان اعتصابی شرکت در مراسم اسکار را تحريم کرده و اعلام کرده اند که در مقابل محل اجرای مراسم اسکار و گلدن گلوب ظاهر شده و مانع از ورود بازيگران و کارگردان ها و چهره های سرشناس به اين مراسم و نمايش بر روی فرش قرمز خواهند شد.

اکنون علاقمندان سينما منتظر واکنش بازيگرانی چون شون پن و جرج کلونی اند که قبلا از حرکت اعتصابی نويسندگان پشتيبانی کرده اند، اينکه آيا آنها درخواست نويسندگان را جدی گرفته و از شرکت در مراسم اسکار انصراف خواهند داد يا آن را ناديده گرفته و در مراسم شرکت خواهند کرد؟

به علاوه هنوز معلوم نيست که آيا اين بحران هاليوود موجب لغو مراسم اسکار خواهد شد يا خير. در اين صورت تکليف مهمانی های باشکوه اسکار چه خواهد شد؟

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقاي جاهد اطلاعات پر مايه ودانش عميق شما بخصوص با آن کتاب نامورتان ازکسي پنهان نيست و من هميشه از مقالات شما مستفيض شده ام ولي اين مقاله شما در هم وبر هم و بي سر وته بنظرم آمد:اينکه چارلي چاپلين ومري پيکفورد و داگلاس فربنکس هشتاد سال پيش يونايتد آرتيست را پايه گذاري کردند يا تلوزيونهاي امريکا براي برنامه هاي آخر شبشان دچار اشکال شده اند و يا اتحاديه نويسندگان سينمايي ميخواهد مثل رانندگان کاميون هاي اروپا راهبندان کنند و مانع برگذاري ضيافت اسکار بشوند چه ارتباطي با انتخاب برندگان اسکار دارد؟ آيا آنها بدون ضيافت شام ،بهترين هاي سينماي امريکا نخواهند بود؟ بنده بسيار متشکر ميشوم اگر بجاي اين حرفها بفرماييد کميته انتخاب فيلم ها و هيات داوران از چه کساني و از چه کشور هايي تشکيل شده وفيلم پرسپليس خانم مرجانه ساتراپي تا چه اندازه شانس دريافت اسکار طلا را دارد

-- نامجو ، Jan 6, 2008

در وبلاگ ديگر در نشاني
http://www.digar.blogfa.com
مقاله‌ايي در اين زمينه به نقل از سايت روشنگري درج شده است
و به اين مطلب خوب هم لينك داده شد

-- ديگر ، Jan 7, 2008

نامجو عزيز

از اظهار لطف جنابعالي به مطالب بنده سپاسگذارم.
اما اين مقاله همانطور که از عنوان اش پيداست به اعتصاب نويسندگان و تاثير آن در برگزاري مراسم اسکار امسال مربوط است نه انتخاب برندگان اسکار يا گمانه زني در باره برندگان احتمالي آن. تاسيس يونايتد آرتيست نيز به عنوان نمونه تاريخي شکل گيري استوديوهاي مستقل در هاليوود و در اعتراض به سيستم کنترل همه جانبه آن آورده شده است. در مورد مطالب مورد نظرتان هم خواهم نوشت.
ممنون از توجه تان.

-- پرويز جاهد ، Jan 7, 2008

به گمانم رهایی هالیوودیها از بند کمپانیهای غول آسایی که اندیشه را دربند خود می خواهند جذاب و هیجان انگیز است. راستی قانون ضد انحصار آمریکا در این باره کاربرد ندارد؟

-- مَتَتي ، Jan 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)