تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شبکه پی‌بی‌اس جوايز امی را درو کرد

پرویز جاهد

در بيست و هشتمين دوره جوايز تلويزيونی امی (Emmy) برای فيلم‌های مستند و خبری، که روز دوشنبه اين هفته در هتل شرايتون نيويورک برگزار شد، شبکه تلويزيونی پی‌بی‌اس (PBS) آمريکا با دريافت 10 جايزه امی در زمينه‌ها و ژانرهای مختلف خبری و مستند با موضوعات متنوع از تجارت سکس گرفته تا تحقيقات علمی در باره شمپانزه، جنگ عراق و اوضاع ايران، موفق‌ترين شبکه تلويزيونی و ماهواره‌ای در ميان شبکه‌های خبری آمريکا شناخته شد و جايگاه اول را کسب کرد.


پس از پی‌بی‌اس، شبکه تلويزيونی سی‌بی‌اس (CBS) نيز با دريافت پنج جايزه امی در مقام دوم قرار گرفت.

شبکه‌های ان‌بی‌سی (NBC) و ديسکاوری (Discovery) با دريافت سه جايزه و ای‌بی‌سی (ABC) و سی‌ان‌ان (CNN) هر کدام با يک جايزه امی به ترتيب در مقام‌های سوم و چهارم جدول برنده‌ها قرار گرفتند.

جوايز امی در حوزه فيلم‌های مستند و برنامه‌های خبری تلويزيونی، هر ساله از سوی آکادمی ملی هنرها و علوم تلويزيونی آمريکا (The National Academy of Television Arts and Sciences) و به منظور توسعه علوم و هنرهای تلويزيونی و تقويت مديريت خلاقه در زمينه‌های هنری، آموزشی و فنی تلويزيون اهدا می‌شود.

در مراسم اهدا جوايز امی امسال، بيش از هزار نفر از تهيه‌کنندگان، خبرنگاران و گزارش‌گران تلويزيونی و ماهواره‌ای و چهره‌های شاخص رسانه‌ای شرکت داشتند. اما اين مراسم، شکوه و زرق و برق بخش سرگرمی (Entertainment) جوايز امی را ندارد و در آن از فرش قرمز و سلبريتی‌ها و ستارگان مشهور تلويزيون و سينما خبری نيست.

ايران و درگيری‌های عراق، موضوع غالب بيشتر فيلم‌ها و برنامه‌های خبری و گزارشی نامزد دريافت جوايز امی امسال بود و اهميت خبری اين موضوعات و حساسيت رسانه‌ای در مورد آن‌ها را يادآوری می‌کرد.

به علاوه تقارن زمانی اجرای اين مراسم با سخنرانی جنجالی محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران در دانشگاه کلمبيا نيويورک نيز، ايران را به موضوع کانونی و داغ اين مراسم تبديل کرد.


تد کاپل، گزارش‌گر شبکه ديسکاوری در کنار همسرش گريس

همچنين اهدای دو جايزه امی به دو برنامه تلويزيونی خبری و مستند در باره ايران يعنی برنامه «ايران: خطرناک‌ترين ملت» (Iran: The Most Dangerous Nation) ساخته «تد کوپل» گزارش‌گر قديمی و باتجربه شبکه ديسکاوری و گفتگوی تلويزيونی مايک والاس با احمدی‌نژاد، توجه مراسم را بيشتر معطوف ايران ساخت.

تد کوپل که جايزه امی يک عمر دستاورد حرفه‌ای را به خاطر فعاليت رسانه‌ای اش دريافت کرد، از باسابقه‌ترين خبرنگاران و گزارش‌گران تلويزيونی در آمريکاست که مدت 42 سال برنامه خط شبانه (Nightline) را در تلويزيون ای‌بی‌سی اجرا می‌کرد. وی در سال 2005 از اين شبکه استعفا داد و به شبکه ماهواره‌ای ديسکاوری پيوست و هم اکنون سردبير اصلی اين شبکه است.

«بيل اسمال» رييس بخش جوايز مستند و خبری امی، هنگام اهدای جايزه به تد کوپل او را چنين توصيف کرد: «تد يک مصاحبه‌گر شجاع، گزارش‌گر پرشور جنگ، چالش‌گر وضعيت موجود و نويسنده و تهيه‌کننده‌ای مستعد است.» وی همچنين کوپل را نمونه برجسته ژورناليسم تلويزيونی و از چهره‌های شاخص تاريخ تلويزيون معرفی کرد.


تد کوپل برای تهيه برنامه‌ای خبری در باره بحران هسته‌ای ايران، سال گذشته به ايران سفر کرد و به مدت سه هفته در آنجا به سر برد و با مردم شهرهای مختلف ايران درباره انرژی هسته‌ای، روابط ايران و آمريکا، سياست‌های محمود احمدی‌نژاد و مسئله اسراييل گفتگو کرد. اين برنامه که چندی قبل با عنوان «ايران: خطرناک‌ترين ملت» از شبکه ديسکاوری پخش شد، جايزه امی بهترين برنامه اطلاع‌رسانی تلويزيونی را کسب کرد.

مايک والاس نيز نخستين خبرنگار غربی بود که با رييس‌جمهور ايران گفتگو کرد. اين گفتگو برای مجله خبری «60 دقيقه» شبکه سی‌بی‌اس تهيه شده بود و برنده جايزه بهترين گفتگوی سياسی امی گرديد.

مجله خبری 60 دقيقه که روزهای يکشنبه از شبکه سی‌بی‌اس پخش می‌شود با دريافت چهار جايزه امی از موفق‌ترين برنامه‌های تلويزيونی خبری سال شد.

برنامه فرانت لاين(Frontline) شبکه پی‌بی‌اس نيز يکی ديگر از برنامه‌های تلويزيونی موفق در اين مراسم بود که چهار جايزه امی را به خاطر برنامه‌های گزارشی و مستند زير به خود اختصاص داد:
- عراق: راه صدام به سوی جهنم
- ليبی: از درون سايه
- بردگان سکس
- سال گذشته در عراق


جایزه امی

جوايز امی برای بهترين پوشش خبری در بخش «breaking news» به شبکه ان‌بی‌سی به خاطر گزارش تأثيرگذارش از درگيری حزب‌الله و اسراييل و حمله موشکی حزب‌الله به تل‌آويو برای برنامه خبری شبانه «Nightly News» و شبکه سی‌ان‌ان به خاطر گزارش ويژه و پوشش خبری‌اش از انتخابات سال گذشته اهدا شد. برنامه «Today» مربوط به شبکه ان‌بی‌سی نيز به خاطر ارائه گزارشی از يک نقاش آمريکايی که نقاشی‌هایش مربوط به سربازان کشته شده آمريکايی در عراق است، از برندگان جوايز امی بود.

خانم ان کاری (Ann Curry) گزارش‌گر شبکه ان‌بی‌سی به خاطر گزارش تکان‌دهنده‌اش از بحران دارفور و خانم لارا لوگان گزارش گر شبکه سی‌بی‌اس به خاطر گزارش ويژه‌اش از شهر رمادی عراق و وضعيت سربازان آمريکايی در اين شهر با عنوان «رمادی، خط مقدم جبهه» بهترين گزارش‌گران تلويزيونی شناخته شدند و هر کدام يک جايزه امی دريافت کردند.

از سوی ديگر جايزه امی بهترين فيلم‌های مستند خبری نيز به مستند خداوند در رواندا می‌خوابد (God Sleeps in Rwanda) از مجموعه تلويزيونی «Reel Life» و مستند دست دادن با شيطان: سفر رمئو دالر که هر دو در باره قتل عام مردم رواندا در دهه 90 بود، اهدا شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام جناب جاهد
اگر ممکن است؛ دست کم نگاهی گزارش گونه نیز به فیلم«ايران: خطرناک‌ترين ملت» (Iran: The Most Dangerous Nation) داشته باشید.
بی صبرانه منتظر یم!

-- سید مهدی طاهری ، Sep 29, 2007

پس فایل صوتی؟

-- نازلی ، Sep 30, 2007

طاهري عزيز
به محض اينکه اين فيلم به دستم برسد حتما اين کار را خواهم کرد. من هم منتظر ديدن آنم.

-- پرويز جاهد ، Sep 30, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)