تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

«حمله اسرائیل به ایران فعلاً منتفی است»

عدم پذیرش ایران در شورای امنیت، احتمال سفر سفیر حقوق بشر هلند به ایران، گلشیفته فراهانی، هنرپیشه ایرانی و مساله عکس و روسری، بهبود شانس ایران برای شرکت در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰، و دیگر خبرهای فوتبال ایران از جمله خبرهای رسانه‌های هلندی در هفته گذشته بودند.

با هم مروری داریم بر دیگر خبرهای مربوط به ایران در این رسانه‌ها:

«حمله اسرائیل به ایران فعلاً منتفی است»

روزنامه ان.آر.سی هلند روز بیستم اکتبر با درج این عنوان نوشت: به نقل از خبر روز گذشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، اسرائیل معتقد است که با انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری، ایالات متحده تماس‌های مستقیمی با ایران خواهد داشت و به این خاطر اسرائیل سرگرم کار روی یک کمپین دیپلماتیک برای تأثیرگذاری بر این روند است.

به باور این روزنامه این بدین معنی است که تهدید حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران که از سوی رهبران اسرائیلی شنیده می‌شد فعلاً منتفی است.

پیش از این نیز شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل مخالفت خود را با چنین حمله‌ای ابراز کرده‌بود. اهود اولمرت، نخست‌ وزیر اسرائیل نیز سه هفته پیش در گفت‌ و شنودی با روزنامه یدیعوت اَحرونوت گفت اسرائیل با اعلام احتمال برخورد نظامی با ایران «حس تناسب» را از دست داده‌است.

وی افزود: «کاری که ما با فلسطینی‌ها، سوریه‌ای‌ها و لبنانی‌ها می‌توانیم بکنیم نمی‌توانیم با ایرانی‌ها بکنیم.»

به گفته هاآرتص، چندین ماه است که میان وزارت خارجه اسرائیل، کمیسیون انرژی اتمی و موساد (سازمان اطلاعات) و وزرات دفاع اسرائیل گفت ‌و گوهایی جریان دارد.

این گفت ‌و گوها از سوی وزیر خارجه آن کشور و تزیپی لیونی، نخست‌‌وزیر آینده هماهنگی می‌شود. تصمیم این گفت ‌و گوها بر این شده تا فشار بین‌المللی دیپلماتیک بر ایران و انزوای اقتصادی ایران افزایش یابد.

در خبری مشابه از روزنامه تراؤ هلند، از این اطلاعات روزنامه هاآرتص به عنوان «یک گزارش محرمانه افشا شده» نام برده‌ شده ‌است.


شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل /عکس: ویکی‌پدیا

اعدام نوجوانان در ایران بیش از چهار برابر بقیه جهان بوده ‌است

خبر لغو قانون اعدام نوجوانان در ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های هلندی داشت. روزنامه‌های گوناگون از جمله روزنامه مترو به نقل از خبرگزاری آ.اِن.پ. نوشتند:

تصمیم لغو قانون اعدام افراد زیر سن قانونی که روز جمعه در ایران اعلام شد با استقبال سازمان‌های حقوق بشری روبه‌رو شد، اما این سازمان‌ها در مورد اجرا شدن این تصمیم شک و تردید دارند.

جمهوری اسلامی، طی سال جاری تا‌کنون شش نوجوان زیر سن را اعدام کرده‌است. حسین ذبحی، معاون قضایی دادستان کل کشور از تغییر احکام اعدام نوجوانان به حبس ابد خبر داد.

در سال ۲۰۰۴ نیز ایران چنین ممنوعیتی را اعلام کرد ولی اعدام نوجوانان پس از آن همچنان ادامه یافت. به نقل از دیده‌بان حقوق بشر، از آغاز سال ۲۰۰۵ در ایران جمعاً ۲۶ فرد زیر سن قانونی اعدام شده‌اند.

در همین دوره در بقیه جهان شش نوجوان حکم اعدام گرفته‌اند. قانون بین‌الملل اعدام نوجوانان زیر سن قانونی را ممنوع کرده‌است.


طاهره نظری در هلند و احتمال فرستادن سفیر حقوق بشر به ایران

در خبری در تارنمای وزارت خارجه هلند مورخه ۱۷ اکتبر در مورد سفر تازه طاهره نظری، همسر وزیر خارجه ایران، منوچهر متکی، چنین آمده‌است:

ماکسیم فِرهاخن، وزیر خارجه، امروز پس از پایان گفت ‌و گوی خود با طاهره نظری، دبیر امور حقوق بشر و امور بین‌المللی زنان وزارت خارجه ایران گفت:

با وجود اختلاف عقیده‌های بزرگ میان هلند و ایران، این مهم است که ما در مورد احترام به حقوق بشر گفت ‌و گوها را ادامه بدهیم.

فرهاخن (از حزب دموکرات مسیحی) اعتراضات شدید هلند را نسبت به زیر پا گذاشتن شدید حقوق بشر در ایران به خانم نظری اعلام کرد و افزود:

«هلند در خصوص امور بسیاری در ایران نگرانی‌های بزرگی دارد از جمله شمار زیاد اعدامیان، حتی افراد زیر سن قانونی، ارعاب مدافعان حقوق بشر و وضعیت اقلیت‌ها.»

وزیر امور خارجه امیدوار است تا به جریان انداختن و ادامه دادن گفت‌ و گوها با ایران در مورد حقوق بشر، همچنین در چهارچوب اتحادیه اروپا، به بهبود عملی حقوق بشر در ایران بینجامد.

خانم نظری در هلند با مقامات قضایی و دانشگاهی دیدار خواهد کرد. این سفر قرار است به درک وی از نظرات هلند در مورد حقوق بشر عمق بیشتری ببخشد.

روزنامه نیدرلاندسه داخ‌بلاد نیز روز هفدهم اکتبر در خبری نوشت: ماکسیم فرهاخن روز گذشته در لاهه به مقام ایرانی، طاهره نظری پیشنهاد کرد تا سفیر حقوق بشر هلند به ایران سفر کند.

از قرار معلوم قرار بر این است تا به‌ زودی آریان هامبورخر، سفیر حقوق بشر هلند به ایران برود.

بازداشت کبوترهای جاسوس در ایران

این عنوانی بود از یک خبر در روزنامه دِپــِرس مورخه ۲۰ اکتبر. در این خبر آمده ‌است: به گزارش روز دوشنبه منابع ایرانی، نیروهای انتظامی ایران دو کبوتر جاسوسی را بازداشت کردند.

این پرندگان در نزدیکی کارخانه بحث‌انگیز هسته‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم در نطنز پرواز می‌کردند. یکی از کبوترها در یک کارخانه گلاب‌گیری در کاشان، نزدیک به نطنز، دستگیر شد.

به گفته یک منبع بی‌نام در روزنامه اعتماد ملی، به این کبوتر حلقه‌های فلزی و سیم‌های غیر مرئی وصل شده ‌بود.

در اوایل ماه جاری نیز یک کبوتر سیاه که چنین حلقه‌ها و سیم‌هایی به او وصل بود بازداشت شده‌ بود. این منبع از وضعیت کنونی این کبوترها و آینده آن‌ها خبری نداد.

اصل خبر

دستگیری سنجاب‌های جاسوس در ایران


سوره حرا

عکس‌های جنجالی به نمایش درآمدند

شبکه تلویزیونی ان.اُ.اس هلند روز ۱۹ اکتبر از به نمایش درآمدن عکس‌های جنجال‌برانگیز هنرمند ایرانی‌تبار، با نام مستعار سوره حِرا، در موزه شهر خاؤدای هلند خبر داد.

در توضیح این خبر می‌خوانیم: در این موزه برای نخستین بار این عکس‌ها نمایش داده می‌شوند. در این سری عکس‌ها که «آدم و اِوالد» نام دارد دو مرد همجنس‌گرا دیده می‌شوند که نقاب‌هایی از چهره حضرت محمد و داماد او علی بر صورت دارند.

موضوع نمایش این عکس‌ها سال گذشته در خبرها گزارش شد. موزه شهرداری شهر لاهه جرأت نمایش این عکس‌ها را نداشت زیرا این عکس‌ها ممکن است برای مسلمانان توهین‌آمیز باشند.

سوره حرا خود در گشایش نمایشگاه عکس‌ها در خاؤدا حضور نداشت. به گفته این موزه، عدم حضور او به خاطر مسایل امنیتی نبود و به خاطر بیماری این هنرمند بوده‌ است.

سوره حرا: کار من دیوانگی است

برگزاری جشنواره فیلم ایرانی در هلند

جشنواره فیلم ایرانی برای دومین بار در هلند برگزار شد. این جشنواره که این‌بار در شهر روتردام برگزار شده‌است طی سه روز (۱۷، ۱۸ و ۱۹ اکتبر) نیز فیلم‌های جدید، فیلم‌های مستند و پویانمای ایرانی را به نمایش گذاشت.

فیلم‌هایی مانند «آن سه» از نقی نعمتی، «به آهستگی» از مازیار میری و «زندان زنان» ساخته منیژه حکمت از جمله فیلم‌های این جشنواره بودند.

اجرای موسیقی توسط دی‌جی‌ها، برگزاری سخنرانی‌ها، گفت ‌و گو با کارگردانان ایرانی و برگزاری نمایشگاه هنرمندان ویدیویی جوانان ایران از برنامه‌های حاشیه‌ای این جشنواره بود.


رکورد جهانی ساندویچ در ایران

بخش خبری نوجوانان شبکه ان.او.اس هلند در خبری در مورد تهیه ساندویچ عظیم گوشت شترمرغ در پارک ملت تهران با حضور ۱۵۰۰ آشپز چنین نوشت:

در ایران، ایرانیان با درست کردن تعداد زیادی ساندویچ و چسباندن آن‌ها به هم رکورد جهانی درست کردن ساندویچ را شکستند.

این ساندویچ‌های به ‌هم‌ چسبیده یک ساندویچ غول‌آسا به طول یک و نیم کیلومتر و وزن هزار کیلوگرم را تشکیل می‌دهد.

این رکورد هم‌اینک رسماً در کتاب رکوردهای جهانی گینـِس ثبت شده ‌است. این خبرگزاری در ادامه با قرار دادن فیلم کوتاهی از تهیه ساندویچ‌ها در ایران و القای شک و تردید به خوانندگان خود می‌نویسد:

این فیلم را ببینید و نظرتان را به ما بگویید. آیا این واقعاً یک ساندویچ غول‌آسای رکوردشکن است؟ در خبری دیگر از این خبرگزاری، علت تهیه ساندویچ شترمرغ «سالم نبودن غذاهای آشپزی ایرانی» حدس زده شده ‌است.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)