تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
بازتاب اخبار ایران در رسانه‌های این ماه هلند

ایران درباره اورانیوم خود بلوف نمی‌زند

این عنوان خبری است که شنبه ۲۸ ژوئیه در بخش دانش‌آموزی روزنامه ان.آر.سی هلند منتشر شد. این خبر ادامه می‌دهد: ایران به‌طور کامل و در مقیاس وسیع سرگرم غنی‌سازی اورانیوم است. با این کار ایران به درصدی از غنی‌سازی دست می‌یابد که از حد و حدود مورد نظر خود آن کشور هم می‌گذرد. ایران به هیچ عنوان قرار نیست به خواسته شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم اعتنایی کند. این شرایطی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش هفته گذشته خود توصیف می‌کند.

در یکی از دو سالن عظیم زیرزمینی در اطراف نطنز، بازرسان آژانس، یازده روز پیش، ۱۳۱۲ سانتریفوژ گازی در حال کار مشاهده کردند. این سانتریفوژها همه با هم در آرایش ۱۶۴ آبشار سانتریفوژی، در آن واحد در حال کار بودند.

دو آبشار سانتریفوژی دیگر در فضای خلأ یعنی در مرحله آخر آزمایشی کار می‌کردند و ۳ آبشار دیگر نیز در دست ساخت بود. به گفته فناوران ایرانی، ایران به درصد غنی‌سازی ۴ ممیز ۸ درصد دست یافته‌است ولی آژانس هنوز نتوانسته این مسئله را تأئید کند. ایران پیش از این گفته بود که از مرز غنی‌سازی ۳ ممیز ۵ درصد نخواهد گذشت و برای نیروگاه برق نیز به بیش از این درصد احتیاجی نیست.

ضربه ایران به دلار آمریکا
ایران می‌خواهد بهای فروش نفت به ژاپن را به‌جای دلار آمریکا به «ین ژاپن» دریافت کند. این را روزنامه ان.آر.سی هلند روز ۱۴ ژوئیه خبر داد. این درخواست ایران، در راستای اعلام بانک مرکزی این کشور مبنی بر کاهش ۲۰ درصدی سهم دلار در ذخیره ارزی ایران صورت می‌گیرد.

پس از اعلام این خبر ارزش دلار نسبت به ین به نسبت ۳۵ دهم درصد کاهش یافت. از آنجا که تنش سیاسی میان ایران و آمریکا افزایش یافته ایران می‌خواهد با این اقدام ریسک مالی خود را کاهش دهد. هیروفومی کاواچی از تحلیلگران مالی ژاپن در این باره گفت: "ژاپن چاره‌ای جز پذیرفتن خواسته ایران ندارد".

بانک‌های مرکزی ونزوئلا، اندونزی و امارات نیز اعلام کرده‌اند که به علت کاهش یافتن ارزش دلار، سهم دلار در مبادلات ارزی خود را کاهش خواهند داد.

چهره زن ایرانی در هلند
تارنمای خبری فوک که از تارنماهای پربیننده هلندی است درباره موج جدید برخورد نیروهای انتظامی با نوع پوشش لباس زنان و مردان در ایران که از یکم مرداد امسال آغاز شد نوشته:

"مأموران پلیس به هنگام مشاهده بدحجابی از بدحجابان در مورد فروشگاه‌هایی که این گونه لباس‌های "نادرست" در آن‌ها خریداری شده می‌پرسند و همچنین در مورد آرایشگاه‌هایی که موی این افراد را به این صورت "نادرست" اصلاح کرده پرس و جو می‌شود".

این تارنما عکسی را نیز در زیر خبر خود قرار داده که در آن گروهی زن در حال گریه شدید دیده می‌شوند و تمامی جسم و چهره اکثر آن‌ها با چادر سیاه پوشیده شده‌است. در پائین این خبر ۱۱۵ نظر از خوانندگان دریافت شده که برخی از خوانندگان بر این باورند که زنان دستگیرشده در ملأ عام سنگسار خواهند شد و برخی نیز خواستار بمباران ایران توسط بوش شده‌اند.

منبع خبر

دستگیری سنجاب‌های جاسوس
گفته می‌شود که پلیس ایران ۱۴ سنجاب را به جرم جاسوسی دستگیر کرده‌است. این را خبرگزاری بزرگ آی.ان.پی هلند ۱۳ ژوئیه از قول شبکه بریتانیایی اسکای‌نیوز گزارش کرده‌است. طبق این گزارش، این جوندگان در مرز ایران با عراق در حالی که تجهیزات استراق سمع به آن‌ها متصل بوده دیده شده‌اند.

آی.ان.پی هلند می‌نویسد: "به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی این سنجاب‌ها برای سازمان‌های اطلاعاتی بیگانه کار می‌کردند". آی.ان.پی ادامه می‌دهد: "این اولین باری است که این حیوانات بیچاره برای فعالیت‌های جاسوسی به‌کار گرفته شده‌اند".
وزارت امور خارجه بریتانیا این گزارش مربوط به سنجاب‌ها را با عبارت "دیوانگی کامل" توصیف کرده‌است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی پیش از این تحت عنوان «شکست مأموریت سنجاب‌های جاسوس» نوشته بود:
طی دو هفته گذشته ‪۱۴‬سنجاب در مرزهای کشور توسط مأموران اطلاعاتی توقیف شده‌اند که گفته می‌شود این سنجاب‌ها توسط سرویس‌های امنیتی بیگانه به سیستم‌های جاسوسی مجهز شده بودند، اما قبل از هرگونه اقدامی با هوشیاری ماموران انتظامی توقیف شدند.

اعتراض به حضور شل در ایران
شرکت شل روز ۲۶اُم این ماه آمار سودهای خود را اعلام کرد و این آمار از سودآوری کلان این شرکت خبر می‌دهند. ولی یک روز پس از اعلام این آمار، صندوق‌های مالی بزرگ آمریکایی مربوط به امور بازنشستگان، طی نامه‌ای خواستار عدم حضور شِل در ایران شدند. آن‌ها از حضور شل در ایران که در این نامه به عنوان "کشور منفور" ذکر شده ابراز نگرانی کرده‌اند. این اعتراض بحث جدیدی را در مورد سرمایه‌گذاری بیشتر شل در ایران به جریان انداخته‌است. از سوی این صندوق‌های مالی، نامه‌ای مشابه نیز به شرکت‌های توتال و گازپروم فرستاده شده‌است.

ایران به عراق هواپیما کادو داد
شبکه خبری آر.تی.ال.زِد هلند روز ۲۵ ژوئیه می‌نویسد:

ایران یک ایرباس آ.۳۰۰ غول‌پیکر به عراق هدیه داده‌است. این هواپیما هدیه‌ای است برای مردم عراق. یکی از سخنگویان حکومت عراق می‌گوید که این هواپیما که هم‌اکنون به عراق وارد شده برای مسافرت‌های رسمی نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق استفاده خواهد شد. این سخنگو از سوی حکومت عراق از ایران صمیمانه تشکر کرد. این هواپیما از قدیمی‌ترین مدل‌های ایرباس است.

پناهندگی آسان‌تر برای مسیحیان ایرانی
روزنامه تراؤ هلند در یکی از گزارش‌های این ماه خود اعلام کرد که از این پس مسیحیان ایرانی در هلند آسان‌تر پناهندگی خواهد گرفت. این خبر را خانم نَباهَت آلبایراک، معاون ترک‌تبار وزیر دادگستری هلند اعلام کرد. به باور او مسیحی‌زادگان در ایران با خطری مواجه نیستند ولی مسلمانان مسیحی‌شده و کسانی که دیگران را به گِرَوش به مسیحیت ترغیب می‌کنند تا اندازه‌ای "با خطر" روبرو هستند. طبق این خبر، ایرانیان مسیحی اگر بتوانند در خطر بودن خود را به مقامات هلندی نشان دهند اجازه اقامت دائمی هلند را دریافت خواهند کرد، بدون این‌که جزئیات زیادی از ایشان خواسته‌شود.

آلبایراک تصمیم تازه خود را بر پایه گزارش رسمی تازه هلند در مورد ایران اتخاذ کرده‌است. از آنجا که وضعیت پناهجویان مسیحی بازگردانده‌شده از هلند به ایران روشن نیست، هلند پس‌فرستادن این دسته از پناهجویان را از نوامبر سال گذشته به تعلیق در آورده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عنوان این بخش با محتوای آننمی خواند . این نگاه مطبوعات هلند است به مسائل ایران . وقتی می گوئید "ایرانیان هلند " خواننده تصور می کند مطلب راجع به ایرانیانی است که در هلند اقامت دارند . یا عنوان را عوض کنید و یا محتوا را با عنوان تطبیق بدهید .ممنون .

-- منوچهر ، Jul 28, 2007

يعني اروپا و آمريكا با اين همه كبكبه و دبدبه نمي تواند جلوي غني سازي اورانيوم ايران را بگيرد - چطور آمريكا همه جا حضور دارد و در عراق بخاطر بمب هسته اي 5 سال است كه عراق را به خاك تبديل كرده است و بخاطر عدم رعايت حقوق بشر در سودان به آنجا نيرو ميفرستد ولي در ايران كه ساخت بمب هسته اي علني شده و از حقوق بشر هم خبري نيست چرا آمريكا و اروپا كار ي نميتواند بكند . بعضي اوقات آدم شك ميكند كه نكنه با ايران همدست هستند . تو را بخدا سازمانهاي حقوق بشر ما را نجات بدهيد و در قفسي بنام ايران هستيم .

-- بدون نام ، Aug 2, 2007

بعني آمريكا و اروپا نمي توانند جلوي ساخت بمب هسته اي ايران را بگيرند . آمريكا و اروپا ادعا مي كنند كه مخالف ساخت بمب هسته اي و از بين بردن حقوق بشر هستند - ولي هر دوي اينها در ايران وجود دارد . چرا كاري نميكنند

-- بدون نام ، Aug 2, 2007

به کوری چشم دشمنان ایران هر روز قوی تر از دیروز

-- یوسف زاده ، Oct 20, 2008

ایران بمبی نساخته.اینم گیریم بسازه.اگر امریکا ایران رو تحریم کنه و فقط جلوی واردات بنزین رو بگیره ایران با چی میخوات از نیروی نظامی حرف بزنه؟ آمریکا الان کل منطقه رو پوشش داده کافیه اجازه نده کشوری به ایران بنزین بفروشه.ختم کلام آمریکا میدونه چکار داره میکنه.ایران و آمریکا دستشون تو یه کاسست.

-- یه دوست ، Nov 10, 2008

هر جوان ايروني اگه با دولت مخالف باشه اما بدونيد عاشق كشورشه و نميزاره پاي هر كسي باز بشه.

-- بدون نام ، Nov 26, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)