تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی:

دیوارنگاری، مشغولیتی محبوب در ایران

اقدامات تنبیهی جدید آمریکا علیه ایران، حضور بازرس ارشد آژانس اتمی در ایران، حکم پنج سال زندانی برای نویسنده خوزستانی، یوسف عزیزی بنی‌طُرُف، اعدام روزنامه‌نگار ایرانی یعقوب مهرنهاد، و خودداری شناگر ایرانی المپیک از حضور در رقابت با شناگر اسرائیلی، از جمله خبرهای این هفته در رسانه‌های هلند بودند.

با هم نگاهی داریم به دیگر خبرهای مربوط به ایران در این رسانه‌ها:

«ایران، سنگسار را ملغی می‌کند»

منبع خبری نو.دات.ان‌ال روز ۶ ماه اوت تحت این عنوان نوشت:
در لایحه جدیدی از قانون کیفری اسلامی ایران آمده که اجرای احکام سنگسار در ایران قرار است ملغی شود. البته هنوز مجلس ایران باید این تصمیم را تأئید کند. این خبر را روزنامه ایرانی اعتماد روز چهارشنبه گزارش کرده‌ است.

حکم سنگسار چند نفر از محکومان به‌تازگی لغو شد و قرار شد تا به‌جای آن به آن‌ها تازیانه بزنند و آن‌ها را در حبس نگه دارند. یک سخنگوی دادگستری از اعلام این‌که تاکنون چند فقره حکم سنگسار لغو شده‌است خودداری کرد.

در صورتی که این لایحه به تصویب برسد، کیفر قطع عضو نیز در ایران لغو خواهد شد. احکام به دار آویختن و سر بریدن اما، هم‌چنان پابرجا خواهند بود.

به نقل از سازمان‌های ایرانی حقوق بشر محکومان سنگسار اکثراً کم‌سواد و از طبقات پایین اجتماع هستند و شانس داشتن یک پروسه قضائی عادلانه برای آن‌ها کم است.
سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر نیز اعلام کرده‌اند که محکومان سنگسارهای ایران بیشتر زنان هستند چرا گه بر پاهی قنون اسلام، مردان اجازه چندزنی دارند.

بنا بر آمار سازمان عفو بین‌الملل در ایران سالانه به طور میانگین برای ۳۱۷ نفر حکم اعدام صادر می‌شود.

آزمایش جنگ‌افزار «منحصر به‌فرد» ‌دریایی از سوی ایران

روزنامه دپرس روز ۴ اوت تحت این عنوان نوشت:

سپاه پاسداران انقلاب، یک جنگ‌افزار جدید را آزمایش کرده‌است که «در جهان منحصر به‌فرد است» و برای استفاده بر روی دریا ساخته شده‌است. این خبر را محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران به خبرگزاری دولتی ایران اعلام کرده‌است.


فرمانده سپاه، اعلام کرد که ایران جنگ‌افزاری «منحصر به فرد» را آزمایش کرده است

برد این جنگ‌افزار جدید ۳۰۰ کیلومتر است و به گفته ایران هیچ وسیله نقلیه و شناوری تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری مرز ایران از این سلاح در امان نیست.

خبرگزاری ایرنا جزییات دیگری در مورد این سلاح ارائه نداد، ولی بُردی که برای این جنگ‌افزار اعلام شده این احتمال را پیش می‌آورد که این سلاح، نوعی اژدر باشد.

ایران در ماه ژوییه نیز انواع موشک و اژدر را در خلیج فارس آزمایش کرد. تهران هم‌چنین گفته‌است که موشک شهاب‌- ۳ خود را که بردی ۲ هزار کیلومتری دارد، به آزمایش گذاشته ‌است.

«پیدا شدن سلاح‌های ایرانی در شهرک صدر»

روزنامه دپرس، روز ۶ اوت نوشت:

ارتشیان عراق در شهرک صدر، یک محله شیعه‌نشین و ناآرام در بغداد، موشک و خمپاره‌های ایرانی پیدا کرده‌اند. این خبر را روز چهارشنبه، ارتش آمریکا اعلام کرده‌است.

این انبار اسلحه، روز دوشنبه در نزدیکی محلی یافت شد که شیعه‌های پیکارجو در جریان نبرد امسال با نظامیان آمریکایی، بیش از هزار موشک از آن محل به سوی منطقه سبز پرتاب کردند.

بر پایه این اعلامیه جنگ‌افزار یافته‌شده، سلاح‌های جدید ایرانی هستند که اوایل سال ۲۰۰۸ تولید شده‌اند. مهمات روسی و چینی نیز در این انبارها پیدا شده ‌است.


ارتش آمریکا مدعی شد که سلاح‌های ایرانی را در شهرک صدر پیدا کرده است

«زوج ایرانی در اثر حمله پلیس کشته شد»

منبع خبری مسیحی روراته روز ۸ اوت زیر این عنوان نوشت:

یک زوج مسیحی ایرانی که هر دو در حدود شصت سال داشتند به هنگام یک جلسه خانگی توسط پلیس مخفی ایران کتک خورده و در اثر جراحات‌شان درگذشتند.

۱۵ مسیحی دیگر که دختر این زوج نیز یکی از آن‌هاست پس از ضرب و شتم روانه زندان شدند.

عباس امیری و سکینه رهنما جلسه‌ای به عنوان کلیسای خانگی در خانه خود در ملک‌شهر اصفهان ترتیب داده‌بودند که با یورش نیروهای پلیس به خانه روبرو شدند و در پی ضرب‌وشتم و فشار روحی در بیمارستان فوت کردند.

دیگر حاضران که هفت مرد و شش زن و دو کودک را شامل می‌شد نیز کتک خورده و به زندان فرستاده شدند. آن‌ها هنوز در بازداشت به‌سر می‌برند.

عباس امیری، در سی‌ام ژوییه در بیمارستان بر اثر ضربه شدیدی که به قفسه سینه‌اش وارد شده ‌بود، درگذشت و همسرش، سکینه رهنما در اثر فشار روحی درگذشت شوهرش چهار روز بعد از آن فوت کرد.

عباس امیری از سربازان ایران در جنگ ایران و عراق بود و پیش از گرویدن خود به مسیحیت سفری نیز به مکه انجام داده‌بود.

نیروهای انتظامی پس از درگذشت وی و همسرش ‌کوشیدند تا از حضور سوگواران در مراسم تشیع جنازه جلوگیری کنند، ولی ‌با این وجود شمار زیادی از دوستان و بستگان آن‌ها توانستند در مراسم حضور پیدا کنند.

بنا بر تخمین‌ها، در حدود ۱۰۰ هزار مسلمان در ایران مسیحی شده‌اند و بنا به گفته ژنیو سِبوک1
سخنگوی سازمان مسیحی اوپن دورز2

شمار آن‌ها «به سرعت رو به افزایش است.»

دیوارنگاری، مشغولیتی محبوب در ایران

گزارشی تصویری از خبرگزاری نووم هلند ، این هفته در بسیاری از رسانه‌های این کشور قابل تماشا بود. در این گزارش که در مورد آغاز فرهنگ دیوارنگاری خیابانی در ایران است آمده:

ایران به مراتب مدرن‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم. موزیک هیپ‌هاپ، اِمینِم و دیوارنگاری با اسپری چیزهایی هستند که ارتباطی بین آن‌ها و این کشور شدیداً اسلامی نمی‌بینیم.


گروه‌های رپ ایرانی به دیوارنوشت علاقه دارند

ولی فرهنگی در میان جوانان ایران وجود دارد که شدیداً مشابه فرهنگ جوانان در کشور دشمن یعنی آمریکا است.

در ایران هر گروه و رپر، گرافیتی مخصوص خودش را دارد مثلاً رپر هیچکس.
ولی در ایران دیوارنگاری به‌جز هنر برای تبلیغات هم به‌کار می‌رود. مثلاً حسین، ملقب به مستر رپ، در تهران موزیک خود را از طریق دیوارنگاری تبلیغ می‌کند.

او می‌گوید: «گرافیتی را باید سریع بکشیم، چون یکی پلیس ممکن است ما را بگیرد و دوم این‌که مشکلات آب‌وهوایی هست مثلاً باید می‌آید اسپری‌ها را می‌برد.»

در ادامه این گزارش آمده:
مقامات ایرانی هم مثل مقامات بیشتر شهرهای غربی از نقش‌نگاری بر روی بتن راضی نیستند و آن را نه یک نوع هنر بل‌که نوعی خرابکاری به‌شمار می‌آورند.

«آیا خوک کوچولو را به نمایش تهران راه می‌دهند؟»

منابع مختلف خبری هلند نوشتند:
گروه تئاتر تِرا در برنامه موزیکال خود به نام «غوکی» برای اجرا در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران تغییراتی می‌دهد. گروه ترا قرار است در ۱۴ و ۱۵ اوت در تهران اجرای نمایش کند.

ماری‌کلِر ویتلاکس، تنها عروسک‌باز زن در این گروه قرار است اجرای خود را روسری‌به‌سر انجام بدهد. هنوز معلوم نیست که آیا «خوک کوچولو» که یکی از شخصیت‌های عروسکی این نمایش است اجازه نمایش پیدا می کند یا نه. خوک به باور اسلام موجودی ناپاک است.

سخنگوی گروه تئاتر به خبرنگاران گفت که قرار است در محل تصمیم بگیرند که خوک کوچولو را به نمایش راه می‌دهند یا خیر. «ما این عروسک را به هر حال با خود می‌بریم و در آن‌جا خواهیم دید که واکنش چیست».

موزیکال غوکی3
یک موزیکال هلندی بر پایه کتاب‌های کودکان نوشته ماکس فِلت‌هایس4

است. این موزیکال تاکنون تورهایی در هلند و بلژیک و برادوی5

خیابان مشهور هنرمندان نیویورک داشته‌است.

تماشای بخشی از موزیکال غوکی

«تنها راه خاورمیانه‌ای، گزینه سوسیالیسم است»

حزب چپ سوسیالیست بلژیک روز ۱۱ اوت مطلبی در ارتباط با ایران و خاورمیانه در تارنمای خود منتشر نمود که این مقاله در رسانه‌های هلندی نیز بازتاب داشت.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

سال‌های سال موضوعات بحث در مورد خاورمیانه تنها در جنگ، کشمکش‌های مذهبی و حملات نئولیبرال بر استاندارد معیشتی خلاصه می‌شد. برآمدن اخیر مبارزات کارگری به‌ویژه در ایران، مصر و اسرائیل اما، یک تحول تازه و مهم است.

در ایران دو بمب زمان‌دار تیک‌تیک می‌کند. یکی شمار زیاد جوانان است که نیمی از آن‌ها بیکارند. دیگری مسائل قومیتی است.

یک بخش از طبقه حاکم خواستار شکستن حالت ایزوله ایران از طریق رسیدن به یک موقعیت قوی اقتصادی در صحنه جهانی است اما این جریان قادر به چاره‌یابی برای مشکلات نیست.

در عین حال دولت احمدی‌نژاد موضوع هسته‌ای را علم کرده تا توجه عمومی را از سرکوبی طبقات کارگر منحرف کند و در جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران نیرویی تازه بدمد.

طبقه حاکم آمریکا از سال ۱۹۷۹ به این‌سو خواستار تغییر رژیم در ایران است. سال ۱۹۷۹ سالی است که شاه دست‌نشانده ایشان براندازی شد.

امپریالیسم آمریکایی در رویکردهای خود خواستار حمایت هم‌پیمانان اروپایی است و از ایجاد کشمکش با روسیه و چین گریزان است. افزون بر این آمریکائیان به دنبال یافتن گروه‌های اپوزیسیون داخلی در خود ایران هستند، اپوزیسیونی که آمریکا بتواند با آن‌ها کار کند.

ولی آمریکاییان در مورد انجام اقدامات واقعی عملی شک و تردید دارند چرا که حمله به ایران پیامدهایی منفی برای بهای نفت در بر خواهد داشت و از سوی دیگر، به اقتصاد شکننده جهانی نیز آسیب خواهد زد.

از سوی دیگر حمله به ایران برای موقعیت لشکریان آمریکا در عراق و افغانستان و همچنین دولت‌های دوست مانند اسرائیل، عربستان سعودی، کشورهای خلیج فارس و مصر نیز پیامدهای منفی دارد.

آمریکاییان از سوی دیگر گزینه حمله را نیز نمی‌توانند منتفی قلمداد کنند. نو محافظه‌کاران آمریکا هنوز ممکن است پیش از ترک کاخ سفید، دست به چنین عمل مذبوحانه‌ای بزنند.

رفقای هم‌مسلک مختلف، در بحث‌ها ما را متوجه تظاهرات و جنبش‌های اعتصابی در ایران کرده‌اند. جنبش‌هایی که علیه افزایش تورم شکل یافته‌است. این‌گونه فعالیت‌ها با سرکوب رژیم مواجه می‌شود.

نیروهای انتظامی ایران حتی در جریان اشغال یک کارخانه از بولدوزر استفاده کردند تا بتوانند دیوار را خراب کرده و کارگران کارخانه را دستگیر کنند.

با این وجود، شمار تظاهرات و اعتصابات رو به افزایش است. حتی برای کارگران کارخانه نامبرده، تظاهراتی برگزار شد که طی آن ۱۰۰۰ کارگر در برابر دادگاه خواستار آزادی همکار خود شدند.

یکی از رفقای ایرانی ما بر لزوم حمایت سیاسی از این مقاومت تأکید دارد. حمایتی که گزینه‌ای سوسیالیستی را پیش رو بنهد. گزینه‌ای که طی آن نبرد با امپریالیسم با نبرد در برابر جنبش‌های مذهبی ارتجاعی که امروزه در حکومت ایران غلبه دارند، یکی شده و هم‌زمان به پیش رود.

این مقاله پس از مقایسه شرایط ایران با اسرائیل و مصر چنین نتیجه می‌گیرد:

یک رکود جهانی اقتصادی، پیامدهای وحشتناکی برای کارگران و تهیدستان در پی خواهد داشت. چنین رکودی برای بسیاری از رژیم‌ها ایجاد دردسر می‌کند. چنین رژیم‌هایی بر سر دوراهی قرار خواهند گرفت.

آیا باید برای نمونه، آب را برای صادرات کشاورزی استفاده کنند یا برای آسایش مردم؟
جمعیت منطقه خاورمیانه از سال ۱۹۵۰ به این‌سو چهار برابر شده‌است. از هر چهار نفر در خاورمیانه یک نفر بیکار است. دوسوم جمعیت اعراب زیر ۲۵ سال سن دارد.

بر پا ماندن نظام‌های سرمایه‌داری در چنین محیطی چیزی جز یک کابوس نیست. طبقات حاکم بر این جوامع باید براندازی شوند و طبقات کارگری جای آن‌ها را بگیرند، چرا که این طبقه می‌تواند جامعه‌ای نو و سوسیالیستی بر پا کند.

Share/Save/Bookmark

پانوشت:
1- Jenö Sebök
2- Open Doors
3- 'Kikker'
4- Max Velthuijs
5- Broadway

نظرهای خوانندگان

دوست قهرمان من، ای کاش درست رسانه‌های هلندی را تعقیب می‌کردید! هفته پیش ان. او.اس جورنال با خانم شیرین عبادی و شهلا لاهیجی مصاحبه کردند راجع به زنان ایران و توجه بیش از اندازه غرب به مسايل هسته‌ای و بی‌توجهی به حقوق بشر. لینکش را این پایین می‌گذارم. هفته قبلش هم برنامه خبری نوفا با یک استاد دانشگاه تهران مصاحبه داشت و یک خبرنگار هلندی ساکن تهران راجع به مسايل هسته‌ای. آن را هم ننوشتید.
این نشان مئ‌دهد شما یا کسی که مسیول ایرانیان هلند هست یا توی باغ نیست یا بقول صادق چوبک مانند سایر ایرانیان به زیور گشادی آراسته. کسی که ان. او.اس جورنال که پر بیننده‌ترین بخش خبری تلویزیون هلند است از دستش در برود.
این هم از لینکها:
مصاحبه با شیرین عبادی
http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-403779/

. . . . . . . . . .
زمانه ـ دوست گرامی، اگر توجه کرده‌باشید همان‌طور که در بالای هر مرور هفتگی
رسانه‌های هلند نیز توضیح داده شده این خبرها مربوط به بازه زمانی
یک‌هفته‌ای هستند و در هر هفته خبرهای پیش از آن هفته در این مرور جا
نمی‌گیرد. بنابر این برنامه خبر نوفا تاریخش به گونه‌ای است که نمی‌توان
آن را تحت عنوان مرور خبرهای این هفته جا داد. این‌گونه هم نیست که ما هر
هفته مرور هفتگی داشته‌باشیم و برخی هفته‌ها چنین مروری نداریم و هفته
گذشته یکی از این هفته‌ها بود.
در مورد برنامه تلویزیونی ان.او.اس ژورنال با این‌که تأکید مرور هفتگی ما
بر مطبوعات هلند است با این‌حال برنامه‌های گوناگون تلویزیونی هم از
چشممان دور نمی‌ماند و معمولاً مقالات جداگانه‌ای درباره آن برنامه‌ها
(اگر مطالب تازه‌ای داشته‌باشند)‌ تهیه می‌شود. در این مورد از آن‌جا که
رسیدگی جداگانه به آن مصاحبه در دست بررسی است از بازتاب تکراری آن در
مرور هفتگی هم خودداری شد.
در آخر از شما به عنوان یک بازدیدکننده محترم زمانه انتظار می‌رود تا از
زشتگویی و استفاده از الفاظ توهین‌آمیز بپرهیزید و بدون دست یازیدن به
توهین تنها علت‌ها را جویا شوید تا توضیح لازم را دریافت کنید. با سپاس.
. . . . . . .

-- تازیانه زمانه ، Aug 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)