تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی:

اعدام انبوه در ایران

هشدار آمریکا به ایران پس از گفت ‌و گو، وجود شش هزار سانتریفوژ اورانیوم در ایران، تشویق ایران از سوی اوباما برای پذیرش پیشنهاد رهبران اروپایی، درخواست اتحادیه اروپا برای توقف سنگسار در ایران، تمایل اتحادیه اروپا به ادامه مذاکرات با ایران، خواست مک‌کین برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران و مربیگری پیر لیتبارسکی برای تیم سایپا از جمله عناوین خبری این هفته هلند در مورد موضوعات ایران بود.

با هم نگاهی داریم به دیگر عناوین و موضوعات مرتبط با ایران در این رسانه‌ها:


یکشنبه، ۲۹ نفر در ایران اعدام شدند

اعدام انبوه در ایران

اعدام ۲۹ نفر در سحرگاه روز یک شنبه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های هلند داشت.
روزنامه پرتیراژ دپرس با آوردن این عنوان در این باره نوشت:

بیشتر اعدامیان افراد مظنون به قاچاق مواد مخدر، تجاوز جنسی و قتل هستند. این اعدام‌ها در حدود ساعت پنج بامداد در زندان معروف اوین صورت گرفت.

طی سال گذشته در ایران حکم اعدام ۳۱۷ بار به اجرا درآمد. این رقم امسال به ۱۵۵ مورد رسید.

اتحادیه اروپا هفته پیش نیز نگرانی عمیق خود را از برنامه اعدام دو نوجوان زیر سن قانونی در ایران ابراز کرد. اتحادیه اروپا اعدام کودکان در ایران را «ناپذیرفتنی» می‌داند و آن را «به‌طرزی بی‌شرمانه در مغایرت با تعهدات ایران به جامعه بین‌الملل» می‌نامد.

روزنامه دپرس ادامه می‌دهد: در ایران طی ماه ژوئن یک نوجوان ۱۶ساله به دار آویخته شد. به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر ایران قصد دارد طی تابستان جاری چهار کودک دیگر را نیز به دار بیاویزد.


دفتر شبکه ایرانی العالم در مصر، تعطیل شد

تعطیلی دفتر شبکه ایرانی العالم در مصر

روزنامه ان.‌آر.سی روز ۲۵ ژوئیه نوشت:
دولت مصر طی روزهای گذشته در سه مورد جداگانه راه را بر خبرنگاران منتقد بست و منتقدان به حسنی مبارک، رییس جمهور مصر را دستگیر کرد.

مقامات مصری، روز گذشته دفتر شبکه تلویزیونی ایران العالم را در قاهره مجبور به تعطیلی کردند. این تعطیلی در رابطه با فیلمی انجام شد که ایران درباره انور سادات، رئیس جمهوری پیشین مصر ساخته‌است. در این فیلم که «قتل یک فرعون» نام دارد، انور سادات به‌خاطر آشتی با اسرائیل به عنوان یک خائن و قاتل او در نقشی مثبت ترسیم می‌‌شود.

انور سادات در سال ۱۹۷۹ یک توافق‌نامه صلح با اسرائیل امضاء کرد و در سال ۱۹۸۱ به‌دست یک افراطی مسلمان کشته شد.

مقامات مصری گفته‌اند که تلویزیون ایرانی العالم جواز معتبر برای پخش برنامه ندارد.

مصر در اقدامی جداگانه، این هفته ۲۶ نفر از فعالان را که از طریق شبکه اینترنتی فیس‌بوک گرد هم آمده بودند دستگیر کرد. این افراد در شهر اسکندریه گرد هم آمده و به یادبود ۶ آوریل سرود خواندند. ۶ آوریل روزی بود که گروهی از جوانان در اعتراض به بالا رفتن قیمت مواد غذایی قصد تظاهرات داشت ولی رهبر گروه از سوی دولت دستگیر شد.

در اقدامی دیگر، مقامات مصری این هفته انتشار و خواندن یک کتاب منتقد به حسنی مبارک را ممنوع کردند. این کتاب که «در درون مصر: سرزمین فراعنه بر لبه انقلاب1» نام دارد و نوشته جان بردلی است نگاهی انتقادی به حکومت حسنی مبارک دارد. مقامات مصری در مورد دلایل ممنوعیت این کتاب پاسخی نداده‌اند.


اوباما در پی جلب رضایت اسراییلی‌هاست

مقدار وفاداری اوباما به اسرائیل

روزنامه ان.آر.سی روز ۲۵ ژوئیه با گزارشی از سخنان باراک اوباما، نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا، که طی سفرش به اسرائیل بیان شد، در بخشی از خبر خود نوشت:
اوباما همان چیزی را گفت که اسرائیل می‌خواهد بشنود. او گفت که ایران هیچ‌گاه نباید امکان ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای را پیدا کند.

با این‌حال در میان گروه‌های هوادار منافع یهودی در اسرائیل و ایالات متحده در ماه‌های اخیر در مورد وفاداری اوباما به اسرائیل شک و تردید ایجاد شده‌بود (یا ایجاد کرده‌ بودند). بیانات محتاطانه اوباما که در آن احتمال گفت ‌و گو با ایران را داده ‌بود وجهه او را در اسرائیل خراب کرده‌بود. روزنامه‌ها در جستجوی گفته‌هایی که ممکن است طرفداری از اسرائیل در آن‌ها کم‌تر باشد، هر یک از اظهارات اوباما را با دقت در کفه ترازو قرار می‌دهند.

تحلیلگران نظامی، آشکارا دست به گمانه‌زنی زده‌اند که انجام حمله به ایران بهتر است تا پایان سال جاری آغاز شود چرا که رسیدن باراک اوباما به ریاست جمهوری شاید برای پشتیبانی از این حمله سودمند نباشد.

ممنوعیت تحصیلی ایرانیان در مغایرت با اصل آزادی آکادمیک

کِیس بلایش‌رود2، مدیر سازمان دانشجویان پناهنده هلند (او.آ.اف.)3 طی نامه‌ای به روزنامه ان.آر.سی که در بخش نظرات آن انتشار یافت به سیاست دولت هلند در ممنوعیت تحصیلی برای دانشجویان ایرانی انتقاد کرد.

دانشگاه‌ها و نهادهای پژوهشی هلند از، ۴ ژوئیه ۲۰۰۸، موظف شده‌اند تا از ورود شهروندان ایرانی به مکان‌ها و رشته‌های دانشگاهی که در آن‌ها ممکن است دانش هسته‌ای آموزش داده شود جلوگیری کنند.

رییس سازمان دانشجویان پناهنده هلند در این نامه از جمله نوشت:
سازمان ما در حال حاضر به هزاران پناهنده که مشغول تحصیل در مؤسسات آموزش عالی هستند کمک می‌کند. در میان آن‌ها صدها دانشجوی ایرانی نیز هستند که از رژیم آیت‌الله‌ها گریخته‌اند و پس از گذراندن مشقات فراوان اجازه اقامت پناهندگی گرفته‌اند.

آن‌ها اکنون سعی دارند تا دوباره به آینده خود بیندیشند و از آزادی به‌دست آمده استفاده کنند؛ ولی این آزادی ازنویافته ظاهراً در زمینه کار فکری دوباره برای ایشان محدودیت‌هایی بنیادین قرار داده‌است.

آزادی آکادمیک که در فرمان کبیر دانشگاه‌های اروپا در شهر بولونیای ایتالیا در سال ۱۹۸۸ تصویب شد4 در سراسر جهان تحت فشار قرار دارد. رژیم‌های دیکتاتوری که این فرمان را زیر پا می‌گذارند بی‌وقفه از سوی جهان غرب به اجرای این هنجار حقوق بشر که در سراسر جهان پذیرفته شده فرا خوانده می‌شوند.

از رهگذر چنین سنتی، جای شگفتی دارد که هلند، و آن هم به عنوان تنها کشور در سازمان ملل متحد، چنین تحریمی را تصویب می‌کند که از طریق آن آزادی آکادمیک به‌طور کامل از گروهی از افراد سلب می‌شود. این‌که به برخی از پناهندگان ایرانی قرار است بنا به مورد، اجازه تحصیل در آن رشته‌ها داده شود فرقی در اصل قضیه نمی‌کند.

نه تنها ذات تبعیض‌آمیز و مغایرت با هنجارهای پذیرفته‌شده بین‌المللی این قانون را غیر قابل قبول می‌کند بل‌که خصوصاً مسئله سلب آزادی آکادمیک خود دلیلی کافی برای لغو بی‌درنگ این مصوبه است.

«ایران با ۱۰ بمب اتم، برای اسرائیل بهتر است»

مارتین فان کریفلد5، تاریخ‌دان هلندی متخصص در تاریخ نظامی اسرائیل در یکی از برنامه‌های رادیویی هلند نظراتش را درباره مقدار ریسک برنامه هسته‌ای ایران برای اسرائیل توضیح داد. این نظرات در یکی از شماره‌های اخیر روزنامه ان.آر.سی نیز بازتاب یافت. در این روزنامه از قول مارتین فان کریفلد می‌خوانیم:

جان مک‌کین دو سال پیش گفته است که «تنها یک چیز از بمباران ایران بدتر است و آن دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است». این حرف ممکن است درست باشد؛ ولی برعکسش هم همین‌طور.

برای اسرائیل کم‌خطرترین سناریو اینست که ایران ۱۰ عدد بمب اتم داشته‌باشد. در آن صورت وضعیت از الان هم امن‌تر خواهد شد.

چرا؟ برای این‌که اگر ایران این بمب‌ها را داشته‌باشد متوجه خواهد بود که اگر کوچک‌ترین تهدید اتمی بکند اسرائیل بلادرنگ پاسخی شدید خواهد داد و این آغاز یک جنگ هسته‌ای خواهد شد.

در چنین وضعیتی، اسرائیل راه دیگری به‌جز آغاز جنگ هسته‌ای نخواهد داشت و ایران هم این مسأله را درک خواهد کرد و به همین خاطر با آرامش و کنترل بیشتری رفتار خواهد کرد. در کل، کشورهایی که جنگ‌افزار هسته‌ای دارند رفتار مسؤولانه‌تری از خود نشان می‌دهند.

«نظرتان در مورد قطع برق در تهران چیست؟»

توماس اِردبرینک، خبرنگار دائمی روزنامه هلندی ان.آر.سی در ایران در تارنمای پربیننده خود6 این موضوع را بدین صورت به رأی‌گیری گذاشته است:

کمبود برق در تهران‌...

۱-گواه این است که ایران انرژی اتمی نیاز دارد.
۲-باعث و بانی آن حکومت است.
۳-ادامه وضعیت رو به زوال زندگی در ایران است.
۴-در اثر خشکسالی به‌وجود آمده.

در این رأی‌گیری که از ۲۲ ژوئن آغاز شده، تا کنون ۱۷۶ نفر شرکت کرده‌اند. از این تعداد ۲۰ درصد به گزینه یک، ۴۱ درصد به گزینه دو، ۳۲ درصد به گزینه سه و هفت درصد به گزینه چهار رأی دادند.

جنگ ایران و عراق در تئاتر هلند

تارنمای خبری ایران‌آکتوآ، از تارنماهای خبری هلندی‌زبان در مورد ایران، تحت این عنوان نوشت:

یک نمایش ایرانی به نام «خواب‌های خاموش»7 قرار است در ماه سپتامبر در یکی از جشنواره‌های تئاتر هلند به نمایش درآید.

موضوع این نمایش که نویسندگان آن ساناز بیان و کاظم سیاحی هستند در مورد کابوس‌های دختری است در تهران در زمان موشک‌باران این شهر توسط عراق طی جنگ ۱۹۸۰-۱۹۸۸ ایران و عراق.

ساناز بیان می‌گوید: «این نمایش خاطرات نسل ما از جنگ است و خاطرات و کابوس‌های دختری را از شب‌های موشک‌باران روایت می‌کند.»

این نمایش‌نامه قرار است در سه جشنواره مختلف در اسپانیا، کره جنوبی و هلند به نمایش در آید.

خبرگزاری ایسنا این خبر را نقل نموده؛ بدون این‌که نام جشنواره‌های مربوط را ذکر کند.

ساناز بیان نویسنده و کارگردان این نمایش به‌ خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: پنجم شهریورماه (آخر ماه اوت) برای حضور در فستیوال تئاتر اسپانیا، عازم این کشور می‌شویم و بلافاصله بعد از آن به کره جنوبی سفر خواهیم کرد. البته جشنواره تئاتر اسپانیا غیررقابتی و جشنواره کره جنوبی و هلند به‌صورت رقابتی برپا می‌شوند8.

پانوشت
1. Inside Egypt: Land of the Pharaohs on the brink of a revolution از John Bradley
2. Kees Bleichrodt
3. UAF
4. Magna Charta Universitatum, Bologna, Italy, September 18, 1988
5. Martin van Creveld
6. Mooisten van de Maand
7. “Dreams of the Dark Nights”
8. Sanaz Bayan

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من به این فکر می کنم که آیا فشار به شهروندان مهاجر می تواند یا ممکن است بر سیاست های یک دولت اثر بگذارد؟وقتی ایران می تواند از کره ی شمالی و پاکستان و روسیه به خواسته های اتمی اش دست یابد آیا تصمیم دانشگاه های هلند قرین انصاف است؟دیگر این که اگر قرار است بمب هسته ای آرامش بیاورد،در دنیا آنقدر هست که تمام جهان در صلح فرو رود اما با این همه بمب، این اضطراب چیست؟نه،من ایران بدون بمب هسته ای را بیشتر دوست خواهم داشت،فرقی نمی کند،آمریکای بدون بمب هم همین طور و حتا اسراییل بدون بمب برایم قابل درک تر است تا اسراییلی با دویست کلاهک.نه ،نه،من بمب هسته ای را نمی پسندم.

-- مرتضا خباز ، Jul 29, 2008

سلام زمانه ای ها! این برنامه را از شبکه دوم هلند دیدید؟ یک پروفسور دانشگاه از تهران بود که انگلیسیش خوب بود!
. . . . . . .
زمانه ـ درود بر شما. آگاه شدیم. سپاس.
. . . .

-- said zamani ، Aug 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)