تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
بازتاب اخبار ایران در رسانه‌های هلند

«خوزستان، اصل ایران است»

مد نظر بودن گزینه حمله به ایران از سوی رییس مجلس نمایندگان آمریکا، دستگیری یک اسرائیلی ایرانی‌تبار به اتهام جاسوسی برای ایران در اسرائیل، بازگردانده نشدن همجنسگرای پناهنده ایرانی از انگلیس به ایران، انفجار و آتش‌سوزی در دو کارخانه در اراک و فیلترینگ تقریباً تمامی سایت‌های حقوق بشری فارسی‌زبان در ایران از جمله خبرهای این هفته رسانه‌های هلند در مورد ایران بودند.
دیگر خبرهای هفته گذشته این رسانه‌ها در مورد ایران و ایرانیان را با هم مرور می‌کنیم1:

ایران دوباره مسیحیان را دستگیر کرد
این عنوان خبری است از آر.ک.نیوز، پایگاه خبری کلیسای کاتولیک رومی هلند. در این خبر که روز ۲۳ مه درج شده می‌خوانیم:

در شهر شیراز در جنوب ایران، طی ماه اخیر اعضای سه خانواده که به دین مسیح گرویده بودند، دستگیر شدند. این خبر را روزنامه «رفورماتوریسه داخ‌بلاد» (Reformatorisch Dagblad) به نقل از خبرگزاری آمریکایی «کامپس دیرکت» (Compass Direct) عنوان کرده است.

این مسیحیان دستگیرشده که پیش از این مسلمان بودند، در محافل خانگی خود فعالیت‌های مذهبی انجام می‌دادند. کتاب‌ها و رایانه‌های آنان مصادره شده؛ ولی بیشتر دستگیرشدگان هم‌اکنون آزاد شده‌اند. چند تن از آنان هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

طی دو سال گذشته سخت‌گیری حکومت شدیداً اسلامی ایران نسبت به محافل خانگی مسیحیان در این کشور بیشتر شده است. گفته می‌شود شمار برگزاری این محافل در ایران رو به افزایش است.

کسانی که در ایران به مسیحیت بگروند، با بدرفتاری جسمی و روحی مواجه می‌شوند. دستگیرشده‌ها را روزها و هفته‌ها در سلول انفرادی حبس می‌کنند و برای آزادی ایشان اغلب مبالغ هنگفتی به عنوان ضمانت طلب می‌شود.

در ماه ژانویه لایحه‌ای در مجلس ایران مطرح شد که بر اساس آن اجرای حکم اعدام برای «از اسلام برگشتگان» می‌تواند عملی شود.

***

سوریه از قطع رابطه با ایران سر باز زد
روزنامه دپرس روز ۲۴ مه تحت این عنوان نوشت:
سوریه از قطع رابطه با ایران و گروه‌های پیکارجوی عرب در عوض رسیدن به صلح با اسرائیل خودداری می‌کند.

تزیپی لیونی (Tzipi Livni) وزیر خارجه اسرائیل روز جمعه از سوریه خواست تا از ایران، حماس و حزب‌الله لبنان روی گرداند.

سرمقاله‌ای اصلی در روزنامه دولتی تِشرین سوریه این درخواست را رد کرده است. از نظر این روزنامه، اسرائیل حق این را که در اول مذاکرات صلح، شرط و شروطی قائل شود، ندارد؛ آن هم مذاکرات صلحی که پس از هشت سال میان دو کشور آغاز شده است. این سرمقاله می‌نویسد: «شروط غیرممکن» اسرائیل تنها کار مذاکره‌کنندگان را سخت می‌کند.

نویسنده این سرمقاله همچنین خواستار باز پس دادن بلندی‌های جولان به سوریه شد. این بلندی‌های که از سال ۱۹۶۷ در دست اسرائیل است هم‌اکنون منطقه‌ای توریستی شده و ۱۸ هزار اسرائیلی در آن ساکنند.

***

۲۱ کشته در تصادفی در غرب ایران
در تصادفی که بین یک کامیون و یک اتوبوس مسافرتی در غرب ایران رخ داد، روز چهارشنبه ۲۱ نفر جان باختند. ۱۲ نفر دیگر در این تصادف زخمی شدند.

تارنمای خبری ی.ت.و روز ۲۴ مه به نقل از خبرگزاری فرانسه با درج این خبر نوشت: این تصادف در جاده همدان به ملایر رخ داد. به گفته‌های روزنامه‌های ایران سرعت اتوبوس زیاد بوده و کامیون نیز مانور اشتباهی کرده است.

جاده‌های ایران از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان هستند. در پنج سال گذشته دست کم ۱۰ هزار نفر در این جاده‌ها جان داده‌اند.

***

فیلم‌برداری «شاهزاده ایران» در مراکش
تارنمای ماروک دات اِن‌ال، تارنمای هلندی‌زبان هلندیان مراکشی‌تبار روز ۲۱ مه در بخش خبر خود می‌نویسد:
فیلم‌برداری برای فیلم «شاهزاده ایران» از ماه ژوئیه در مراکش و لندن آغاز می‌شود. در این فیلم که بر اساس یک بازی رایانه‌ای به همین نام ساخته می‌شود «جــِیک گیلِن‌هال» (Jake Gyllenhaal) نقش اول را دارد.

سازنده این فیلم شرکت دیزنی است و قرار است سال آینده در سینماها به نمایش درآید. مایک نیوول (Mike Newell) کارگردان این فیلم، به خاطر کارگردانی فیلم «هری پاتر و جام آتش» شهرت دارد.

موضوع این فیلم داستان یک شاهزاده ایرانی به نام شاهزاده دَستان است که در سده شش پس از میلاد در شاهنشاهی ایران زندگی می‌کرده . او می‌کوشد تا با کمک یک شاهدخت زیبا به بازیگری «گِما آرترتون» (Gemma Arterton) دسیسه‌های پلید یکی از اشرافیان را نقش بر آب کند.

بازی «شاهزاده ایران» برای نخستین بار در سال ۱۹۸۹ توسط شرکت یوبی‌سافت به بازار آمد. از این بازی ماجراجویانه و محبوب شش شماره بعدی هم ساخته شد و شماره هشتم آن قرار است اواخر امسال به بازار عرضه شود.

***

پویانمایی اسرائیلی، ادامه‌دهنده راه پرسپولیس

روزنامه ان.آر.سی در شماره ۲۰ ماه مه خود به مقایسه‌ای میان فیلم پویانمایی (انیمیشن) «والس با بشیر» اسرائیلی و «پرسپولیس» ساخته مرجانه ساتراپی ایرانی می‌پردازد.

والس با بشیر یک فیلم کارتونی ساخته فیلمساز اسرائیلی، آری فولمن (Ari Folman) است که تنها فیلم پویانمایی با شانس دریافت جایزه نخل طلایی در جشنواره امسال فیلم کن بود.

این فیلم یک زندگی‌نامه خودنوشته و فیلمی مستند و ضدجنگ است که غلط‌اندازی‌های حافظه و خاطره انسان را به نمایش می‌گذارد.

داستان فیلم به خاطرات یک سرباز اسرائیلی یعنی همان آری فولمن از رویداد اردوگاه پناهندگان صبرا و شتیلا مربوط می‌شود که در آن ۸۰۰ فلسطینی غیرنظامی به دست نظامیان هم‌پیمان با اسرائیل کشته شدند.

روزنامه ان.آر.سی می‌نویسد:
خاطراتی که در فیلم به تصویر کشیده شده‌اند تحریف‌شده، یک‌سونگر و جانب‌دارانه هستند؛ ولی همین مسأله، موضوع فیلم را تشکیل می‌دهد.

سال گذشته نیز جشنواره کن یک فیلم پویانمایی به خود دید: فیلم پرسپولیس. فیلمی از یک زندگی‌نامه خودنگاشته توسط مرجان ساتراپی از دوران نوجوانی‌اش در ایران. مرجان ساتراپی امسال در هیأت داوران این مسابقات قرار دارد.

والس با بشیر را باید فیلمی با ارزشی دست کم برابر با پرسپولیس دانست. فولمن می‌گوید: بزرگ‌ترین تفاوت با پرسپولیس این است که من صداهای واقعی و اصلی افرادی را که با ایشان صحبت کردم، در فیلم آورده‌ام. چهره آن‌ها نیز دقیقاً به شکل اصلی در فیلم ترسیم شده‌اند.

وسواس شدید داشتم تا فیلم تا حد امکان واقع‌گرایانه ساخته شود. امیدم این است تا بینندگان بتوانند خود را به جای افراد درون فیلم بگذارند، هر چند که این فیلم، یک فیلم کارتونی باشد.

***

«درک من از ایران از کل «شورای علمی سیاست دولت هلند» بیشتر است»

این عنوان مقاله‌ای است از افشین عِلیان، حقوقدان و استاد ایرانی‌تبار دانشگاه‌های هلند که روز ۲۶ مه در تارنمای روزنامه دست‌راستی اِلسِفیر منتشر شد.

به گفته افشین علیان، «شورای علمی سیاست دولت هلند» (و.اِر.اِر) در گزارش‌های خود اظهار داشته که در قانون اساسی ایران، آزادی ادیان وجود دارد و شریعت اسلامی نیز محدودیتی رسمی برای ادیان دیگر قائل نیست.

علیان سپس به نقد این نظرات و.ار.ار. پرداخته می‌نویسد:
«در ماده ۱۳ قانون اساسی ایران پیروان سه دین زرتشتی، یهودیت و مسیحیت به عنوان اقلیت‌های مذهبی به رسمیت شناخته شده‌اند. این امر البته در راستای خط مشی اسلام در قبال ذمی‌ها قرار دارد.

پیروان این سه دین بر اساس شریعت اسلام، از رسیدن به مناصب مهم لشکری، کشوری و اقتصادی محروم هستند. در حقوق شخصی و حقوق کیفری ایران نیز با آن‌ها رفتار متفاوتی می‌شود.

در ایران برای ادیانی نی که در قانون از آن‌ها نام برده نشده، آزادی وجود ندارد: بوداییان، احمدیه، اسماعیلیه و غیره. در ایران اسلامی یک دین وجود دارد که پیروان آن حتی مورد آزار و اذیت قرار دارند، این دین، دین بهایی است.»

او سپس به دستگیری چند تن از بهاییان در رابطه با انفجار اخیر بمبی در یک هیأت عزاداری در شیراز اشاره می‌کند و نسبت به این ارتباط اظهار شک می‌کند.

او در ادامه می‌نویسد:
«در ارتباط با خبر دستگیری بهاییان، شبکه بی‌بی‌سی مصاحبه‌ای داشت با آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری و نظر او را درباره دستگیری بهاییان جویا شد.

منتظری اپوزیسیون نرمی را علیه دوستان قدیمی‌اش ادامه می‌دهد. وی در مورد دسته‌بندی کافران فتوایی صادر کرد:
سه گروه کافر وجود دارد:کافر حربی (ناباورانی که در حال جنگ با ایشان هستیم) کافر ذمی (سه دینی که در بالا نام برده شد) و کافر مُستَئمِن (کافری که به او قول امنیت داده شده)

علیان ادامه می‌دهد: بهاییان در گروه سوم قرار می‌گیرند: با آن‌ها باید به طور صلح‌آمیز مبارزه کرد؛ اما حقوق شهروندی آن‌ها باید رعایت شود. یا به اصطلاح سیاسی آن: با بهایی‌ها کاری نداشته باشید.

این هم جالب است که ببینیم چگونه منتظری ذمی‌ها را بر خلاف زبان رسمی حکومت ایران که از مسیحیان به عنوان برادران یاد می‌کند، به عنوان کافر نام برده. البته این با واقعیت شریعت اسلام تطابق دارد. واقعیتی که اسلام‌گرایان گاه نمی‌خواهند با صدای بلند اظهار کنند.»

علیان ادامه می‌دهد: «آیت‌الله منتظری در اصل می‌تواند عضو یا حتی رییس «شورای علمی سیاست دولت هلند» بشود. در هر صورت کارشناسی او در مورد اسلام بیشتر از این شورا و محققان حقوق‌بگیر آن است.»

***

ایران، منطقه قندیل را بمباران کرد

تارنمای هلندی‌زبان آزادی، که به خبرها و مسائل کردها و مناطق کردنشین می‌پردازد، روز ۲۴ ماه مه از قول منبع خبری کردی «سبه ی» نوشت:
شب گذشته ارتش ایران در نیمه‌شب به وقت محلی، منطقه پیرامون کوهستان قَندیل را بمباران کرد.

یکی از روستاییان منطقه به آژانس خبری کردی سْبَه‌ی گفت: «در دو شب گذشته ایران، منطقه اطراف قندیل را بمباران کرده است.» جمعه‌شب ایران بیش از 40 بمب به روستاهای پیرامون قندیل پرتاب کرده است.

«این بمب‌ها تنها خسارت مالی زده‌اند. البته ابن بمباران باعث ترس ساکنان محل شده؛ زیرا ممکن است به زمین‌های کشاورزی آن‌ها خسارت زده باشد. البته محصولات کشاورزی در کردستان عراق امسال به خاطر خشکسالی با کاهش روبه‌رو شده.»

عبدالله ابراهیم، فرماندار منطقه سنگر نیز در تماس با رسانه‌های کردی مسأله بمباران سنگین شب گذشته از سوی ایران را تأیید کرد.

***

خوزستان، اصل ایران است

وبلاگ پربیننده هلندی سارگاسو که توسط جمع بزرگی از وبلاگ‌نویسان معروف و حرفه‌ای هلندی نوشته و نگهداری می‌شود، این هفته مطلبی در مورد یکی از اشتباهات ویراستاری و واقعیتی روزنامه ان.آر.سی هلند داشت.

روزنامه ان.آر.سی به عنوان باکیفیت‌ترین و جدی‌ترین روزنامه کشور هلند هفته گذشته در خبری در خصوص اختلاف ایران و هلند بر سر مسأله دستگیری عبدالله المنصوری، شهروند ایرانی‌تبار هلندی نوشته بود:

«المنصوری در ایران متهم به تروریسم شده است؛ زیرا او برای منافع اقلیت عرب در اهواز، یک منطقه نفت‌خیز در خلیج فارس که توسط ایران ضمیمه شده، مبارزه می‌کند.»

این وبلاگ به این اشتباه خبری منبع اصلی اخبار هلند یعنی اِی.پی که بدون تحقیق توسط روزنامه‌های ان.آر.سی و تلگراف هلند کپی شده، اعتراض می‌کند. اعتراض این وبلاگ در تارنمای توماس اردبرینک، خبرنگار رسمی ان.آر.سی در تهران نیز انعکاس یافته است.

روزنامه ان.آر سی در پی این اعتراض این وبلاگ، این اشتباه را در تارنمای خود تصحیح کرده است. در نوشته اعتراضی وبلاگ سارگاسو می‌خوانیم:
«اول این‌که اهواز منطقه نیست و مرکز استان خوزستان ایران است. دوم این‌که خوزستان هیچ‌گاه توسط ایران ضمیمه نشده و جالب این‌که خوزستان منطقه‌ای بوده که کشور پارس و ایران بعدی از آن‌جا آغاز شده است. آن عراق بود که سعی کرد این منطقه را ضمیمه کند و همین باعث جنگ عراق و ایران شد.

بله، این استان یک اقلیت عرب‌زبان هم دارد و گروهی جدایی‌طلب هم در آن وجود دارد؛ ولی این به این معنی نیست که پس این منطقه «اشغال» شده است.»

این نوشته ادامه می‌دهد: «این توضیح لازم است که این اعتراض ما ربطی به مسأله المنصوری ندارد. ایران در این مورد حقوق بشر را پایمال کرده و می‌کند و هر چه در این مورد فریاد زده بشود، باز هم کم است. ولی با استفاده از واژه «ضمیمه کردن» اشتباهاً به ایران این انگ زده می‌شود که انگار ایران کشوری توسعه‌طلب است. تصویری که آمریکایی‌ها دوست دارند از ایران بسازند؛ چرا که این انگ زدن‌ها به درد منافع دیگری می‌خورد.»

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

البته اصلا امكان ندارد كه اين تارنماى هلندى در خبر اشتباهى !! قبلى خود از اين شيوخكهاى عرب پولى گرفته باشد ... اصلا از اين فكرها نكنيد ها ! مهران / آمستردام

-- مهران آمستردام ، May 27, 2008

تنها چیزی که ایران و ایرانی با آن شوخی نمی کند تمامیت ارضی ایران است. من به عنوان تبریزی تهرانی اعلام می کنم و البته اعلام من یک اعلام بررسی شده است و آن اینکه هیچ چیزی بیشتر از دفاع از تمامیت ارضی ایران، ایرانی ها را بسیج نخواهد کرد. و البته این یک هشدار است. آنکه مردم ایران با هر نیرویی که آنها را از دست رژیم آخوندان برهاند همکاری خواهند کرد مسئله ای دیگر است. حتا و خصوصا آمریکا! و این باید برای رهبران ایران شرمآور باشد.

-- پدر تبریزی مادر تهرانی ، May 27, 2008

تار نما یعنی چه؟؟!

--------------------------
دوست گرامی
«تارنما» معادل فارسی پیشنهادی برای واژه لاتین وب‌سایت (Website) است
زمانه

-- بدون نام ، May 28, 2008

اي که گمراهي دروهم و سراب بشنو از حـــامد یک حـرف حساب

أنچـــــــه بشنیدی زتاریــخ کهن یک فسانه بـــــــود کــل آن ســخن

گرزمانی کوروشی لشکر کشید بــــــا خشونت ملتی گــردن بــــرید

بابل وآشور چون گشتند خراب این جنایـــت را تــوپنداری صــواب

لیک چـــــون آمد سرباز عرب جـــانی وخونخــوارهست وبی ادب!

این همان یک بام هست ودوهـوا منطق یک سبک مغـز فـقیر بی نـوا

کشور ایـــــران درگیتی نــــبود سرزد ایـــــن ایران ازفـــکر یـهود

پرسیایی بود در عهد قــــــــدیم بود ذکــــــرش در کتاب ابـن الندیـم

لیک درقرن اخیری که گـذشت انـــــگلیس آمــــد یــک نقشی ببست

روبهی مکار در جـــلد شـریف نـــقشه ای آورد بـــا قصد ی مخيف

یک قزاقی جست بــروفق مراد مـــردکی مـــــزدور بــود وبیسواد

تا بسازد کشوری مــرکز نشین نام آن کشور شــــود ایـــران زمین

گشت مسیو در خفا یـــار قزاق پــــای آن کفتار را آورد بـه بـــاغ

لیک مردان عــــــرب با بختیار دفع کـــردند مشترک شـراز دیــــار

لشکر قزاق چــــــون آمد زیان چاره جستند ایـــن قشون از حامیان

عاقبت بـا حیله رفتند نزد شیخ با ریا کـــردند برایش صــد مـــدیح

پهلوی با شیخ مـا عـهدی ببست عاقبت این عـهد را بـــزدل شکست

اینچنین گشتیم در تــــــور شـما پس ازخــــزعل پهلوی شد شـاه ما

پهلوی گفتند از کـــوروش بــگو واز بـــــرای نقشه مـان هیچی مگو

کشوری سازید تک فرهنگی کنون ملتی واحــــد بـــی رأی وزبـــــون

زآن زمان تا حال هستیم در ستم هــــرچه مــــا داریـم بشد سهم عجم

یک عرب مهمان شد در بیت خود وآن مهاجـــــــرصاحب آن بیت شد

حــاکم ومالک شدید بـرهـر دری مــنع گشتـیم ززبـــــــــان مــادری

پــــول نفت وگـــازدر جـیب شما آب شور وگـرد خاک است سهم ما

نخل ما بی آب هست وچهره زرد آب کــــــارون برفت آن سوی یـزد

سرزمین هــرعــــرب شد نیشکر آن عـــرب هم بــــاعیالش در بـــدر

صد دهات از عرب ویران گشت تا شیرین شهری بكارند در آن دشت

شهرکی نـوساز هست وبس نوین مــردمش آیند زکــــــــرمان وخمین

یک عــــرب حقی ندارد در امور گرسخن گـــوید شود زنـــده به گـور

هرکسی خواهد عــدالت درجواب تــوی کیسه جـــای گـــیرد قـعر آب

وآن دگر جایش بود بر چوب دار ملحد و کـــــافرشــــــود یــا بمبگذار

سهم اعـــــرابی بشد هی اتــهام تجزیه یا بــی وطــــن یا فکرخــــام

بجز کین ونفرت وبغض وفــساد یا خـــــــروش شیر ننگ اعــــــتیاد

کس ندید از شما کـــــردار پــاک پس بگو فـــرق شما با آن ضحــاک

اون اگر خـون جـوانان می مکید یا شکمها را بـــــا حماقت می درید

کس نگفتش یک درختی بــــا ثمر آنچنان بُـــــــرّد کـه نــگذارد اثــــــر

یا بهم ریزد صفــای خـــــانه ای آتــــش کینش بـــــــسوزد لانــــه ای

یــا بخشکاند یک هـــــور عظیم تا بدزدد از صــــــــباحی یک نسیم

کین تو انسان کُشت وکُشت خاک صد هزار رحمت بخاک ان ضحاک

کار تهرونت کنون هست اینچنین گـــــر بگی نـــي بــــرو وضع ببین

دور کن گفت کهن انـــسان بــاش بــذرنیکی درجهـــــان ازنــــوبپاش

-- abood ، Aug 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)