تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
بازتاب اخبار ایران در رسانه‌های هلند

«پاسخ به فتنه، نشان می‌دهد که ویلدرس حق دارد»

درگیری لفظی بوش و اوباما در مورد مذاکره با ایران، احتمال شکایت استرالیا از احمدی‌نژاد، محبوب دانستن حزب‌الله، ادامه مشارکت شل در پروژه‌های گازی ایران، برنامه جدیدی هسته‌ای ایران و تمجید ایران از حزب‌الله و حماس از جمله عناوین خبری این هفته رسانه‌های هلند بود. با هم دیگر عناوین این رسانه‌ها را مرور می‌کنیم:

***

هشدار ریاض به ایران در مورد کودتا در لبنان
روزنامه تلگراف در خبری، روز ۱۳ ماه مه نوشت:
عربستان سعودی روز سه‌شنبه به ایران هشدار داده تا از «کودتایی» که حزب شیعی حزب‌الله در لبنان مرتکب می‌شود، حمایت نکند. این هشدار توسط شاهزاده سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان اظهار شد.

وی افزود: با این سیاست، به رابطه ایران با جهان عرب و حتی همه کشورهای اسلامی ضربه می‌خورد.

خشونت فرقه‌ای در لبنان طی روزهای اخیر بیش از ۶۰ کشته بر جای گذاشته است.

روزنامه تلگراف در ادامه نوشت:
ریاض از فؤاد سینیوره، نخست‌وزیر سنی و غرب‌گرای لبنان حمایت می‌کند.

بسیاری از رژیم‌های عرب، به‌ویژه رژیم‌های شبه‌جزیره عرب، از نفوذ فزاینده جنبش‌های شیعی و ایران در هراسند. پس از تعویض قدرت در عراق و چیرگی شیعیان بر سیاست آن کشور این هراس افزایش یافت.

در کشورهای خلیج (فارس) نیز اقلیت‌های شیعه زندگی می‌کنند. شیعه‌ها در لبنان بزرگ‌ترین گروه مذهبی و سیاسی را تشکیل می‌دهند.

***

سوء قصد به ایرانیان در بغداد

روزنامه دپرس، روز ۱۶ مه گزارش داد:
مردان مسلح در بغداد روز پنج‌شنبه به روی یک گروه از افراد سفارت ایران آتش گشودند. در این حمله سه نفر مجروح شدند.

به گفته سخنگوی سفارت ایران، افراد سفارت در راه آرامگاه مقدس شیعی محله کاظمیه بودند که در محله سنی‌نشین اعظمیه به آن‌ها حمله شد. وضعیت سه فرد زخمی تجت کنترل گزارش شده. دو تن از مجروحان دیپلمات‌های ایرانی و فرد سوم کارمند عراقی سفارت است.

ایران، ایالات متحده را برای این حمله مقصر دانست. به باور ایران، تهدیدات آمریکا علیه ایران مشوق این گونه حملات به منافع ایران در عراق است.

***

رد درخواست گفت‌وگو در مورد المنصوری از سوی سفیر ایران در هلند
روزنامه دپرس هلند در روز ۱۲ ماه مه خبری داشت در مورد تجزیه‌طلب ایرانی، عبدالله المنصوری.

فالح عبدالله المنصوری از نظر دولت ایران تنها ملیت ایرانی دارد؛ ولی از نظر دولت هلند فردی با ملیت هلندی به شمار می‌رود.

به گزارش روزنامه ان.آر.سی هلند، المنصوری یکی از درجه‌داران پیشین ارتش ایران است که در حین جنگ ایران و عراق، یعنی در سال ۱۹۸۷ به رژیم صدام حسین پناهنده شد و پس از اقامت در بغداد، به عنوان پناهنده به شهر ماستریخت هلند منتقل شد.

وی بعداً گروهی تجزیه‌طلب به نام «سازمان آزادی‌بخش الاحواز» تأسیس کرد. به گفته رسانه‌های هلند وی در حدود دو سال است که در ایران در حبس به سر می‌برد.

روزنامه دپرس در خبر تازه خود نوشت:
«سفیر ایران روز جمعه از انجام گفت‌وگو با سازمان عفو بین‌الملل و چند تن از نمایندگان پارلمان هلند درباره فعال حقوق بشر، عبدالله المنصوری، سر باز زد. ادوارد نازارسکی، مدیر عفو بین‌الملل اظهار داشت که این خودداری سفیر از گفت‌وگو را اهانتی به خود می‌داند.

سازمان عفو بین‌الملل با تظاهراتی در برابر سفارت ایران در لاهه، خواستار توضیحات بیشتر در مورد وضعیت المنصوری شد. در این تظاهرات ده‌ها نفر از بستگان و دوستان المنصوری نیز شرکت داشتند.

به گفته سازمان عفو بین‌الملل، سه نماینده پارلمان هلند، مارتین فان دام (از حزب کارگر) ماریکو پیترس (از سبزهای چپ) و فاشر بشیر (از حزب سوسیالیست) نیز از این خودداری سفیر اظهار ناراحتی کردند و خواستار انجام یک گفت‌وگو در آینده‌ای نزدیک هستند.»

این روزنامه هم‌چنین ادامه می‌دهد: «سازمان عفو بین‌الملل و نمایندگان پارلمان خواستار روشن شدن وضعیت دادگاهی المنصوری هستند. ماهیت شکایت ارائه شده به دادگاه علیه این فعال حقوق بشر اهل شهر ماستریخت هنوز دقیقاً روشن نیست و این‌که آیا روند دادگاهی او نیز عادلانه انجام می‌شود، ناروشن است. به گزارش عفو بین‌الملل خطر اعدام او هم‌چنان وجود دارد.»

روزنامه دپرس در بخش آخر خبر خود می‌نویسد:
«المنصوری در اواخر دهه 80 و پس از این‌که برچسب «تهدیدی برای امنیت کشور» به او زدند از ایران گریخت. او به خاطر فعالیت‌هایش در «سازمان آزادی‌بخش الاحواز» (اِی‌ال‌اُ) محکوم شد و پس از آن در هلند پناهندگی گرفت. او در سال ۲۰۰۶ در سوریه دستگیر شد و سوریه او را به ایران تحویل داد.


***


«فیلم ایرانی پاسخ به فتنه، نشان می‌دهد که ویلدرس حق دارد»
این عنوان مقاله‌ای است از افشین عِلیان، استاد ایرانی دانشگاه ساکن هلند که روز دوشنبه ۱۹ ماه مه در مجله دست‌راستی اِلسِفیر منتشر شد.

وی در این مقاله می‌نویسد:
«فتنه هم‌اکنون فیلمی فراموش‌شده است. اما در جهان اسلام هنوز فیلم فتنه را فیلمی مشکل‌آفرین قلمداد می‌کنند.

در تارنمای خبرگزاری بانفوذ و بنیادگرای فارس این پیام دیده می‌شود:
فیلم «پاسخ به فتنه»!
«در حالی که رسانه‌های وابسته به صهیونیسم جهانی با تولید و انتشار فیلم «فتنه» بر طبل جنگ میان ادیان می‌کوبند، جوانان ایرانی با ساخت فیلمی قرآنی با هدف تقویت وحدت و یک‌پارچگی همه ادیان توحیدی به فتنه‌گران پاسخ دادند.» افشین علیان این وحدت میان ادیان توحیدی، یعنی سه دین اسلام، یهودیت و مسیحی را بسیار دشوار ارزیابی می‌کند.

او در ادامه در مورد تصویرسازی موسی و عیسی در فیلم «پاسخ به فتنه» این سؤال را پیش می‌کشد که: چرا می‌توان موسی و عیسی را به تصویر کشید و محمد را نه؟ آیا آن‌ها پیامبرانی کم‌اهمیت‌تر بودند؟

وی در ادامه به نمایاندن تصاویری از آزادسازی ملوانان بریتانیا از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران، و در تقابل قرار دادن آن تصاویر با صحنه‌هایی از شکنجه‌گران زندان ابوغُریب عراق در این فیلم اشاره می‌کند. به باور افشین علیان، زندان‌بانان ابوغریب همگی تنبیه شده‌اند؛ ولی دستگیرکنندگان ملوانان بریتانیایی نه. و این ناعادلانه است.

او هم‌چنین به بخش‌هایی از فیلم پاسخ به فتنه اشاره می‌کند که به باور او اسلام توسعه‌طلب و آن‌چه را که او «امپریالیسم اسلامی» می‌نامد، به نمایش می‌گذارد. وی این توسعه‌طلبی را دلیلی بر موجه بودن نگرانی‌های خیرت ویلدرس، نماینده دست‌راستی پارلمان هلند می‌داند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
فارس و لرستان در «الاحواز»

نظرهای خوانندگان

شما ها مگر ایرانی نیستید؟
حتما نیستید که از یک (به قول خودتان) تجزیه طلب ایرانی به عنوان فعال حقوق بشر یاد می کنید و از او دفاع می کنید؟

شاید بگویید ما فقط نقل خبر می کنیم.خوب چرا خبری را اعلام می کنید که چنین توهینی درش وجود دارد؟
چرا از تمامیت ارضی ایران دفاع نمی کنید؟
رفتید پشت دولت هلند پنهان شده اید و سنگ پرت می کنید!
منتظر پاسختان هستم...

----------------------------
دوست گرامی
اتفاقاً هدف از نقل این صحبت‌ها، آشنا کردن مخاطبان زمانه با فضای رسانه‌های هلند پیرامون ایران، ایرانیان و مسائل مربوطه است. آن‌چه در این مرور مطالب رسانه‌ها می‌آید، به هیچ عنوان نظر زمانه یا مورد تأیید آن نیست.

اگر ادبیاتی، توهین‌آمیز است یا برداشتی که این رسانه‌ها دارند، نادرست است، بهتر است از آن آگاه باشیم. اگر این موارد به دلیلی چون نادرستی یا توهین‌آمیز بودن، نقل نشوند، شما از وجود آن دیدگاه و نظری که نادرست یا توهین‌آمیز می‌دانید، خبر پیدا نمی‌کنید و تا هنگامی که از وجود آن اطلاع نداشته باشید، طبیعتاً نمی‌توانید اعتراضی به آن بکنید.
زمانه

-- Don Amir ، May 20, 2008

مطمئن باشید اگر روزی در ایران تمامی گروه های سیاسی بتوانند به اتحاد برای کشور و ملت ایران برسند تجزیه طلبان و مجاهدین خلق باز هم لایق شدیدترین برخوردها هستند.هیچ کس اجازه ندارد پاره ای از وطن را جدا کند.اگر گروهی در کشورامریکای جوان فریاد تجزیه دهد مطمئن باشید قبل از اینکه دولت وقت کند رسیدگی کند مردم نشانی از آنها باقی نمی گذارند حالا چه برسد به کشوری که سال ها ایران نام دارد.در ضمن یه سری به YOUTUBEبزنید و با دیدن صحنه های دلخراش بمب گذاری افرادی از همین دست در بین مردم بی گناه مواجه می شوید

-- محمد ، May 21, 2008

خب از مزدوران بيگانه و كساني كه پول مي گيرند تا به مردم خود خيانت كنند انتظاري بهتر از آنچه در اين تارنما عليه ايران و ايراني درج مي شود انتظار نمي رود.
اميدوارم موفق نباشيد

-- امير احمدي - تهران ، May 21, 2008

یک بخشی راه اندازی بکنید به نام دفاعیات برادر عزیزمان خیرت ویلدرز. بسه دیگه بابا هیچ کس اسمی از این بابا نمیاره رادیو زمانه هنوز مشغول است!!! من هم یک پسر خاله دارم استاد حوزه علمیه قم است گفته ویلدرز حق ندارد میشود بی زحمت صحبتهای اون رو هم بنویسید اینجا

-- rezar ، May 21, 2008

به Don Amir و امیر احمدی: در این خبر فقط آمده که آن تجزیه طلب چه گفته. شما چرا ناقل خبر را که بیچاره می خواهد شما را در جریان بگذارد با گوینده آن جملات اشتباه می گیرید؟ کمی معقول باشید. به rezar: وقتی خبرگزاری فارس و دستگاه جمهوری اسلامی تا این حد با این موضوع مشغول است که فیلمی در پاسخ به فتنه ساخته و تازه منتشر کرده خب چرا ما از اوضاع بی‌خبر بمانیم؟ مشکل ما ایرانی‌ها کلا اینست که اولین کلمه‌ای که خواندیم قضاوت عجولانه و نادرست می کنیم و به متن و قالبی که یک نقل قول یا کلمه در آن آمده هیچ توجهی نداریم. از دلایل اصلی بدبختی‌مان هم همینست.

-- شاهین ، May 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)