تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مرور بازتاب خبرهای ایران در رسانه‌های هفته گذشته هلند

فارس و لرستان در «الاحواز»

هشدار ۳۰ سناتور آمریکایی به بوش در پرهیز از حمله به ایران، هشدار ایران به اروپا در مورد تحریم‌های متقابل، آغاز مذاکرات جدید ایران و آژانس اتمی و مرگ دسته‌جمعی دلفین‌ها در جنوب ایران، از جمله خبرهای بازتاب‌یافته در اخبار این هفته رسانه‌های هلند بودند.

«یک هلندی در ایران محکوم به اعدام شد»
این عنوان خبری است از روزنامه‌ها و رسانه‌های گوناگون هلند در تاریخ ۳۰ اکتبر.

محتوای این خبرها مربوط می‌شود به شخصی به نام فالح عبدالله المنصوری. وی که از نظر دولت ایران تنها ملیت ایرانی دارد؛ ولی از نظر دولت هلند فردی با ملیت هلندی به شمار می‌آید، به گفته رسانه‌های هلند از یک سال پیش تا کنون در ایران در حبس به سر می‌برد.

به گزارش روزنامه ان.آر.سی هلند، المنصوری یکی از درجه‌داران پیشین ارتش ایران است که در حین جنگ ایران و عراق، یعنی در سال ۱۹۸۷ به رژیم صدام حسین پناهنده شد و پس از اقامت در بغداد، به عنوان پناهنده به شهر ماستریخت هلند منتقل شد. وی بعداً گروهی تجزیه‌طلب به نام «سازمان آزادی‌بخش الاحواز» تأسیس کرد.

فالح عبدالله المنصوری در هلند به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه همکاری با سازمان عفو بین‌الملل از سوی ملکه هلند نشان افتخار و درجه اورانیه - ناساو دریافت کرد که از بالاترین درجات افتخار کشور هلند است.

به گفته رسانه‌های هلند، دولت ایران او را با جریانات بمبگذاری‌های اهواز مرتبط می‌داند.

روزنامه تلگراف هلند در تاریخ سی‌ام اکتبر می‌نویسد: ایرانی‌ها عدنان المنصوری، پسر عبدالله المنصوری را نیز که از سوی ایرانیان با خطر اعدام مواجه شده، تهدید می‌کنند.

عدنان المنصوری ۳۵ ساله می‌گوید که او چه از طریق تلفن و چه از طریق پست در خانه‌اش در شهر ماستریخت تهدید می‌شود. به این خاطر او جرأت ندارد در یک مکان بماند و هر شب را در جای دیگر می‌خوابد.

ایران پدر او را که فعال حقوق بشر است و از سوی ملکه هلند نشان افتخار دریافت کرده، تروریست می‌نامد و عدنان تمام تلاش خود را برای آزادی او انجام می‌دهد.

تارنمای نو دات اِن‌ال روز چهار نوامبر از قول عدنان المنصوری مدعی است که ایران در خوزستان، عمداً‌ بیماری ایدز منتشر می‌کند و به کشتار مردم محل مشغول است. همچنین از قول او، به خاطر ترس از عملیات آزادسازی عبدالله المنصوری، ایرانیان هر چند روز یک‌بار، محل او را تغییر می‌دهند.

***

‌ ‌

فارس و لرستان در «الاحواز»
این هفته رسانه‌های هلندی مملو بوده است از خبرهای مربوط به عبدالله المنصوری و پسر او عدنان.

در لابه‌لای صحبت‌های عدنان المنصوری همواره در شبکه‌های تلویزیونی هلند نقشه‌ای به نمایش در می‌آید که در آن ناحیه جنوب ایران از حدود بندرعباس به سوی فارس و مرزهای اصفهان و مناطقی شامل لرستان و ایلام و خوزستان و بختیاری و کهگیلویه، همگی شیخ‌نشینی به نام «الاحواز» را تشکیل می‌دهند

در این نقشه همچنین از خلیج فارس با نام «خلیج عرب» یاد شده. طبق گفته رسانه‌های هلند، منطقه نامبرده «در راه جدایی از ایران کوشش می‌کند.»

رسانه‌های هلند از حکم اعدام المنصوری و عدم دسترسی او به وکیل مدافع سخن می‌گویند و برخی از نمایندگان پارلمان هلند و ۶۰ نفر از فعالان سیاسی این کشور، سه‌شنبه این هفته طی یک راهپیمایی کوچک و اعتراض‌آمیز در برابر سفارت ایران در لاهه، خواهان آزادی بی قید و شرط المنصوری شدند.

محور اصلی بحث‌ها در رسانه‌های هلندی حول این پرسش می‌گردد که المنصوری به هنگام دستگیری با گذرنامه ایرانی خود سفر می‌کرده یا با گذرنامه هلندی. اگر مورد اول صدق کند، هلند اهرم فشار خود برای آزادی او را از دست می‌دهد.

***

‌ ‌

«یک هلندی در ایران محکوم به اعدام نشد»
در آخرین خبرهای مربوط به جریانات، خبرگزاری نووم هلند در تاریخ دوم نوامبر می‌نویسد:
فعال هلندی حقوق بشر، عبدالله المنصوری سال پیش به هنگام دستگیری‌اش در سوریه با گذرنامه ایرانی خود سفر می‌کرده. این مطلب را سفارت ایران روز جمعه در روزنامه فولکس‌کرانت اعلام کرده است. ادعای سفارت، نقطه مقابل اظهارات پسر المنصوری است که می‌گوید پدرش با گذرنامه هلندی خود سفر می‌کرده است.

سفارت ایران همچنین روز سه‌شنبه به ماکسیم فرهاخن، وزیر امور خارجه هلند اعلام کرد که برای عبدالله المنصوری در ایران حکم اعدام صادر نشده است. گزارش‌های مربوط به یک چنین حکم اعدامی از سوی یکی از سازمان‌های حقوق بشر در سوریه به رسانه‌های هلند رسیده بود.

یکی از سخنگویان سفارت ایران در هلند به فولکس‌کرانت گفت که المنصوری جریان عادی دادرسی را طی خواهد کرد و گزارش‌هایی مبنی بر وکیل نداشتن وی، درست نیست.»

به‌زودی بلندپایه‌ترین مشاور سیاسی وزیر امور خارجه هلند به ایران سفر خواهد کرد تا در زمینه پرونده المنصوری با مقامات ایرانی مذاکره کند.

***

‌ ‌

«خطر مرگ همجنسگرای ایرانی در صورت برگرداندن»
گِی دات بلاگ، از تارنماهای خبری همجنسگرایان در هلند، سی‌ام اکتبر نوشت:
سازمان‌های جنبش همجنسگرایان یونان اعلام خطر کرده. زیرا حکومت آن کشور می‌خواهد یک ایرانی همجنسگرا را به ایران بازگرداند.

به گفته این خبر، این فرد ایرانی در سال ۱۹۹۹ به خاطر گزارشی که یکی از هم‌کلاسی‌هایش به پلیس داده بود، دستگیر و شکنجه شد. بعدها وی برای حضور یافتن در تشیع جنازه مادرش به قید وثیقه آزاد شد و توانست از راه ترکیه به یونان بگریزد.

این خبر ادامه می‌دهد: تقاضای پناهندگی این فرد ایرانی در یونان رد شده و در صورت بازگردانده شدن، اعدام در انتظار اوست. در سال ۲۰۰۵ دو همجنسگرای زیر سن ایرانی با وجود اعتراض از سراسر جهان، اعدام شدند.

گفته می‌شود که پس از آن نیز همجنسگرایان بیشتری در ایران اعدام شده‌اند. چند هفته پیش، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران در دانشگاهی در نیویورک اظهار کرد که «در کشورش همجنسگرا وجود ندارد.»

***

‌ ‌

«خلیج‌فارسی‌ها می‌خواهند به ایران اورانیوم غنی‌شده بدهند»
منبع خبری نیوز دات اِن‌ال روز دوم نوامبر به نقل از خبرگزاری آی.پی نوشت:
شش کشور خلیج (فارس) می‌خواهند کنسرسیومی برای تحویل اورانیوم غنی‌سازی‌شده به ایران ایجاد کنند. آن‌ها به این وسیله امید دارند تا در چاره‌یابی در زمینه نزاعی که ایران در مورد برنامه هسته‌ای ایران خود با غرب دارد، کمک کنند. این مطلب را سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در آخرین شماره مجله «میدل ایست اکونومیک دایجـِست» اعلام کرد.

به گفته سعود الفیصل، کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات متحده عربی قصد دارند در کشوری بی‌طرف مانند سوییس، یک کارخانه غنی‌سازی اورانیوم بدین منظور برپا کنند. وی افزود از این طریق اطمینان حاصل خواهد شد که از این اورانیوم در ساخت سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد شد. به گفته او ایران به این پیشنهاد علاقه نشان داده و ایالات متحده نیز احتمالاً از این طرح حمایت خواهد کرد.


***

‌ ‌

تحریم آمریکا زندگی در ایران را سخت‌تر می‌کند
توماس اِردبرینک، خبرنگار روزنامه ان.آر.سی هلند، چهارشنبه این هفته در گزارشی از تهران برای روزنامه خود نوشت:
وقتی که بر روی کاناپه خانه‌ام در تهران، تصاویر اخبار ایران را از کانال‌های غربی نگاه می‌کنم، فراموش می‌کنم که خودم در ایران زندگی می‌کنم.

با دیدن تصاویر سربازانی که قدم‌رو می‌روند و جماعت تظاهرکننده، به خود می‌گویم بدبخت کسی که در آن کشور زندگی کند. و به خودم می‌آیم و می‌بینم که من هم شش سال است که ساکن ایرانم.

با این‌که اخبار، تصویری غیرواقعی از ایران ترسیم می‌کنند؛ ولی واقعیت روز ایران دارد روز‌ به روز به این اخبار نزدیک‌تر می‌شود. تحریم‌های آمریکا دارد تأثیر خود را بر زندگی عموم مردم می‌گذارد.

برای نمونه دریافت پول از خارج از کشور بسیار مشکل شده. من برای پرداخت اجاره خود نیازمند دریافت پول از هلندم؛ ولی همه بانک‌های هلندی به‌جز آی.ان.جی ایران را ترک کرده‌اند. از چند ماه پیش، این بانک‌ها اجازه فرستاده شدن پول به ایران را نمی‌دهند. بنابراین من باید برای دریافت پول به هلند سفر کنم.

زیر فشار آمریکا، ایران از کارت‌های اعتباری جهانی طرد شده و من برای استفاده از دستگاه خودپرداز با حساب خارجی خودم، باید به دبی سفر کنم. از یکی از کارکنان یکی از سفارتخانه‌های خارجی در تهران شنیدم که سفرا، امروزه هنگام سفر به ایران هزاران دلار را در زیرشلواری خود به همراه می‌آورند تا بتوانند حقوق کارکنان سفارت را بپردازند.

علاوه بر این ساکنان ایران، به تازگی حق باز کردن حساب در بانک‌های هلند و آلمان را ندارند. این امر، کار تاجران ایرانی را در اروپا بسیار دشوار می‌کند.

تحریم‌های آمریکا از این نیز فراتر می رود. در لیست ایمیل یاهو نام ایران را از لیست حذف کرده‌اند. در تارنمای معروف دوست‌یابی هلندی به نام هایوْز نیز اوضاع از همین قرار است. ساکنان ایران را در آنجا راه نمی‌دهند.

زمانی که خواستم از طریق گوگل خرید بکنم پیامی ظاهر شد که «شما در یک کشور ممنوعه زندگی می‌کنید.» آبونمانی نیز که در شرکت اینترنتی تلفن اسکایپ داشتم، حذف شده و علت آن نیز در پیامشان، همان ممنوع بودن کار بانکی در ایران ذکر شده.

اخباری که در تهران بر روی کاناپه خانه‌ام می‌شنوم، هر روز مزه تلخ‌تری به‌خود می‌گیرد. چرا که رخنه سیاست جهانی به زندگی پیرامون من روز به روز بیشتر حس می‌شود. بعید نیست تا چند وقت دیگر همین مقاله‌ها را هم نتوانم با ایمیل از ایران بفرستم.

***

‌ ‌

خطر محرومیت ایران از جام جهانی
تارنمای خبری فوتبال‌زونه هلند سی‌ام اکتبر نوشت:
سازمان جهانی فوتبال، فیفا، به ایران و پرو هشدار داد که اگر «شرایط را عادی» نکنند هر دو کشور ممکن است از شرکت در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ محروم شوند.

پیش از این، فیفا کشور کویت را به دلیل دخالت بیش از حد دولت آن کشور در امر فوتبال، از شرکت در این مسابقات محروم کرده بود. فیفا انجام نشدن انتخابات فدراسیون فوتبال ایران را به عنوان دلیل اصلی هشدارش به ایران نام برده‌است.

***

‌ ‌

ایران خواستار ثبت کلیسا در یونسکو است
ار.کا نیوز، رسانه خبری کلیساهای کاتولیک رومی هلند روز دوم نوامبر نوشت:
ایران از یونسکو درخواست به رسمیت شناختن «قره‌کلیسا» به عنوان میراث جهانی کرده است. «قره‌کلیسا» از کلیساهای معروف و قدیمی ارمنی در شمال غربی ایران است.

آخرین کشیش ارمنی، نیم‌قرن پیش این کلیسا را ترک کرد. امروزه تمثال آیت‌الله خمینی جایگزین تمثال عیسی مسیح شده است.

این خبر در ادامه می‌نویسد: از زمان انقلاب ۱۹۷۹ در ایران شمار یهودیان و مسیحیان به شدت کاهش یافته. با این حال مسیحیان ارمنی این منطقه می‌گویند که نسبت به ایشان تبعیضی صورت نمی‌گیرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)