تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جهان بی‌پایان «شام آخر»

بيژن روحانی


تابلوی شام آخر اثر لئوناردو داوینچی

در دنیای هنر، چند تابلو و مجسمه مشهور وجود دارد که ظاهراً بحث و تحقیق در مورد راز و رمز آن‌ها تمامی ندارد. آثاری که تبدیل به آیکون‌ها یا شمایل‌های اسطوره‌ای شده‌اند و هر کسی با کم‌ترین شناختی از تاریخ هنر، حداقل چندین بار نام آن‌ها را شنیده و تحت تاثیر هاله‌ی مقدسی که پیرامون آن‌ها وجود دارد، قرار گرفته است.

مسلما صحنه شام آخر در کلیسای سانتا ماریا دله گراتزیه (Santa Maria Delle Grazie ) شهر میلان، اثر لئوناردو داوینچی یکی از مشهورترین نقاشی‌های دیواری است که صدها کتاب و مقاله در مورد آن نوشته شده و بیش از آن‌که اکنون به عنوان یک اثر هنری نگریسته شود در چشم بسیاری به یک بت واره تبدیل شده است. اثری که به جز زیبایی‌های هنری، به عقیده بسیاری احتمالا حاوی پیام‌ها و یا راز و رمزهای دیگری نیز هست.

یک کشف اتفاقی

در هفته گذشته دوباره نام این اثر مطرح و فرضیات جدیدی در مورد آن ارائه شد. یک مححق شاخه انفورماتیک، با انجام مطالعاتی روی تصویر شام آخر، مدعی شد این نقاشی درون خود حاوی تصویر دیگری ا‌ست که تاکنون کسی متوجه وجود آن نشده است.

اسلاویسا پشی (Slavisa Pesci)، محقق آماتوری از اهالی شمال ایتالیا، اعلام کرد با آینه کردن یا معکوس کردن این نقاشی و قرار دادن دو تصویر روی یکدیگر و از تلاقی اشکال موجود، تصویر دو شخصیت ظاهر می‌شود که تاکنون کسی به آن‌‌ها توجه نکرده است: «یکی از این شخصیت‌ها زنی است در سمت چپ مسیح که کودک نوزادی در بغل دارد و دیگری شوالیه است صلیبی. همچنین در این نسخه جدید از شام آخر، یهودا از تصویر کنار می‌رود و عیسی لباس دیگری بر تن و جام شرابی مقابلش قرار دارد.»


اسلاویا پشی در حال نشان دادن کشف تازه خود

وب‌سایتی که این خبر را برای بار اول منتشر کرد، در صبح روز انتشار بیش از پانزده میلیون کلیک خورد و برای مدتی طولانی به دلیل تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان از کار افتاد.

اسلاویسا پشی سی‌و‌شش ساله که پیش از افشای یافته اخیر خود در رسانه‌های عمومی آن‌را در یک دفترخانه به ثبت رسانده بود معتقد است ظهور این شخصیت‌ها و صحنه‌های جدید در تصاویر روی هم قرار داده شده به هیچ وجه تصادفی نیست و لئوناردو طبق محاسبات دقیق ریاضی توانسته طوری تصویر شام آخر را طراحی کند که نتیجه افزودن آن به تصویر معکوسش، حاوی صحنه‌های دیگری باشد.

بازگشت رمز داوینچی

این ادعای جدید از برخی جهات شباهت‌هایی با ماجرای داستان تخیلی «رمز داوینچی» نوشته‌ی دان بروان دارد. در این کتاب پرفروش و جنجال‌آفرین که از سوی واتیکان به شدت تحریم شد، قهرمان داستان در پی کشف معمای یک قتل، به این راز پی می‌برد که مسیح بر خلاف تصور رایج، ازدواج کرده و صاحب فرزندی بوده است و این راز در طول تاریخ توسط یک انجمن مخفی که لئوناردو داوینچی نیز از اعضای آن بوده به نسل‌های بعد منتقل شده است. در این کتاب داستانی، تابلو شام آخر یکی از آثاری است که به‌طور تلویحی به این راز اشاراتی دارد.

با این حال ویتوریو اسگاربی، یکی از منتقدان مشهور هنر در ایتالیا، تمام ماجرای اخیر را هیاهوی بسیار برای هیچ و یک گاف بزرگ توصیف کرد. او معتقد است آن چه این محقق جوان ادعا می‌کند تاثیرات سایه ـ روشن است که در هر تصویر یا نقاشی دیگری که روی خودش قرار بگیرد تکرار می‌شود. بنابر گفته این منتقد هنر، تمام رمز این تابلو مقابل دیدگان ماست و هر تفسیری که می‌خواهیم انجام دهیم باید با استفاده از عناصر صحنه و تصویر باشد.

بزرگ‌ترین اثر نقاش

لئوناردو داوینچی، نقاش، طراح، مجسمه ساز، مهندس، معمار و شهرساز ایتالیایی در سال ۱۴۵۲ به دنیا آمد. او تصویر شام آخر را در فاصله سال‌های ۱۴۹۴ تا ۱۴۹۸ بر دیوار شمالی یکی از سالن‌های کلیسای سانتاماریا دله گراتزیه نقاشی کرد. در این اثر او به جای استفاده از تکنیک مرسوم فرسک یا نقاشی بر روی گچ مرطوب از تکنیک سکو (Secco) یا نقاشی بر روی گچ و اندود خشک استفاده کرده است.


کلیسای سانتا ماریا‌دله‌گراتزیه در میلان

شام آخر با ابعاد ۴ متر و ۶۰ سانتیمتر در ۸ متر و ۸۰ بزرگ‌ترین اثر این نقاش و در ضمن تنها نقاشی دیواری برجای مانده از اوست. لئوناردو برای این اثر یکی از دراماتیک‌ترین و نمایشی‌ترین لحظات داستان مسیح را انتخاب کرده است. لحظه‌ای که مسیح در جمع حواریانش اعلام می‌کند یکی از شما به من خیانت خواهد کرد و با ادای این جمله حرکت و جنبشی از سر حیرت، تعجب و اضطراب در میان یارانش ایجاد می‌شود. یکی از رموز ماندگاری این اثر، به تصویر کشیدن این جنبش درونی در این لحظه خاص است.

کلیسای سانتا ماریا دله گراتزیه در جنگ دوم جهانی و در جریان بمباران نیروهای آمریکایی و انگلیسی، آسیب‌های فراوان دید، اما نقاشی شام آخر از تخریب مصون ماند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

che chiza adam shakh darmiyare

-- sourena ، Aug 2, 2007

با تشكر از راديو زمانه در مورد اين خبر,
در اينكه هر از چندگاهي هنرمندان و متخصصين تاريخ هنر كشف جديدي در اثار داوينچي ميكنند به يك نتيجه دردناك و سراپا تاسف برانگيز ميرسيم,و ان اينكه لئوناردو داوينچي اين پيام اور علم و تحقيق و بلند قامت ترين چهره رنسانس نميتوانسته ازادانه انچه كه در ذهن پر جوش و خروش خود داشت را بزبان بياورد و يا در جايي علنآ بيان كند. اغلب ما اورا بعنوان يك نقاش خوب و با استعداد ميشناسيم اما كمتر كسي از داوينچي بعنوان اولين سازنده قطعات مكانيكي و جايگزين در بدن انسانهاي معلول از جمله دست و پا اسم ميبرد, يا اولين سازنده يك روبات مكانيكي,ماشين پرنده, طراح اولين ماشين عمودپرواز ,چيزي شبيه به هليكوپتر هاي امروز, اولين طراح زير دريايي و لباس غواثي, و يكي از بزرگترين پيوند دهندگان هنر نقاشي و علم واقع گرايي يا رئاليسم بود, داوينچي حتا در ساختن تلسكوپهاي عظيم با استفاده از اينه محدب هم ماه ها تلاش كرده بود, شبها در بالين بيماران در حال مرگ حاضر ميشد و از انها تا لحظه مرگ پرستاري ميكرد و بلافصله پس از مرگ كالبد اجساد را ميشكافت و تك تك اعضاي بدن متوفا را ميشكافت و معاينه ميكرد تا برازهايي كه ديگران صدها سال بعد پي بردند اگاه شود. داوينچي بارها بخاطر تحقيقاتش بكليسا احظار شد و در مقابل كشيشها و كاردينالها محاكمه و از تحقيق منع شد. و بزرگترين علت اينكه چرا داوينچي ياد داشتهاي خود را بر عكس مينوشت و يا رازهاي درون اثارش يك بيك پانصد سال بعد با استفاده از تكنولوژي امروز كشف ميشود ,همين ديوار خشك و خشن مذهب بود. فرض كنيد داوينچي ها, گاليله ها و برونوها در مقابل خود چنين ديواري نداشتند, در هنگام هم فكر ميكنيد انسان پانصد سال بعد از انها به ماه
پاي ميگذاشت؟
من شكي ندارم كه اين اتفاق صدها سال زودتر ميافتاد.
در اخر اينرا هم عرض كرده باشم كه بهترين وبا شكوهترين
شاهكار داوينچي ,نبرد انگياري, بود كه صحنه جنگي بيرحمانه بين عده اي سوار و پياده هفت, هشت نفري از اسپانيا و ايتاليا بود در دره انگياري .البته اين شاهكار عظيم بر روي ديوار كليساي ميلان بود و بلافاصله پس از پايان كار در هنگام خشك كردن رنگها روي ديوار نم دار سرازير شدند و غير از چند طرح از ان اثر چيزي باقي نماند تا اينكه پس از تقريبآ يك قرن روبنس با استفاده از طرح هاي اوليه داوينچي نبرد انگياري را بر روي بوم باز سازي كرد.
زندي از بلژيك

-- zandy ، Aug 5, 2007

با سپاس از آقای روحانی. نکته ای در این گزارش جا افتاده بود و آن این که در سمت راست تصویر نیز پرتره ای ظاهر می شود که با آینه کردن سلف پرترهء معروف و سه رخ داوینچی، تصویری تمام رخ از خود او به دست می آید. برای تجسم بهتر این تئوری، نگاهی به این لینک بیاندازید. فیلمی هست که مطلب را (اگرچه به زبان ایتالیایی است) به خوبی نمایش می دهد.
http://www.thelastsuppertheory.com/

-- زن نارنجی ، Aug 5, 2007

در باره کتاب مسواک من نوشته داوینچی مطلبی اگر دارید بیان بفرمائید

-- arshia ، Apr 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)