تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

صندلی خالی پناهی در افتتاحیه کن

محمد عبدی

افتتاحیه جشنواره کن امشب در تالار باشکوه لومیر با ادای دین به جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی در بند افتتاح شد.


تالار لومیر کن امشب با حضور صدها خبرنگار و عکاس و هزاران مهمان، مثل همیشه میزبان افتتاحیه جشنواره کن در این شهر ساحلی جنوب فرانسه بود که امسال شصت و سومین دوره اش را برگزار می کند.
مجری برنامه امشب، بازیگر برجسته کریستین اسکات تامس بود که به فرانسه صحبت کرد و به معرفی داوران و مهمانان شب افتتاحیه پرداخت.

اسکات تامس در حرف های کوتاهی حال و هوای جشنواره را ترسیم کرد و با اشاره به مشکلات و مسائل مربوط به خاکسترهای آتشفشانی که برخی پروازها را مختل کرده، گفت:«اما بالاخره ما اینجا هستیم!» تامس به شوخی اشاره کرد که هوا هم خوب است و گفت شهر کن شهر سینماست و این شهر هرگز نمی‌خوابد.

تامس از تک تک داواران دعوت کرد که روی صحنه بیایند و بر روی صندلی‌ای که برای آنها آماده بود، بنشینند؛ اما یک صندلی خالی بود و تنها با حروف بزرگ بر روی آن نوشته شده بود: جعفر پناهی. از عدم حضور او اظهار تأسف شد.


جعفر پناهی به طور رسمی به عنوان داور این دوره‌ی جشنواره کن معرفی شده است، در حالی که در ایران در زندان به سر می‌برد.

تیم برتون رئیس هیات داوران در کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به پناهی گفت:«زمانی که فیلم‌سازی در کشور خودش نتواند فیلم بسازد، در واقع در زندان است.»

تیری فرمو، مدیر هنری جشنواره در مصاحبه‌ی تلویزیونی از اقدام آنها برای انتخاب پناهی دفاع و از زندانی بودن او اظهار تأسف کرد.

پیش از آغاز برنامه مهمانان مختلف جشنواره در میان استقبال مردم از روی فرش‌های قرمز گذشتند که در میان آنها فیلم‌سازان و بازیگران نامداری چون مارتین اسکورسیزی، تیم برتون و ژولیت بینوش حضور داشتند. عباس کیارستمی که هم با فیلم رونوشت برابر اصل تنها نماینده‌ی ایران در جشنواره است(و البته فیلم او به عنوان محصول مشترک به نمایش در می‌آید و در اروپا ساخته شده) بر روی فرش‌های قرمز حاضر شد.


ژیل ژاکوب رئیس جشنواره، باز بر روی فرش‌های قرمز حضور داشت و شخصاً از کسانی که بر روی فرش حاضر می‌شدند، عکس می گرفت! او به تازگی کتاب قطور و نفیسی از عکس‌های خود بر روی فرش‌های قرمز به چاپ رسانده است. این عکس ها از جذابیت خاصی برخوردارند چون از زاویه‌ای گرفته شده‌اند که نزدیک‌ترین وضع ممکن به ستاره هاست و هیچ عکاسی جز مدیر جشنواره حق حضور در آن را ندارد!

برنامه افتتاحیه با اجرای موسیقی و نمایش فیلم رابین هود ساخته ریدلی اسکات ادامه یافت.

جشنواره کن تا بیست و سوم ماه مه در این شهر دیدنی ادامه خواهد یافت و فیلم‌سازان به نامی چون مایک لی، کن لوچ،برتران تاورنیه و آلخاندرو گونزالس ایناریتو برای به دست آوردن نخل طلا با هم رقابت می‌کنند.
عباس کیارستمی هم یکی از بخت‌های جایزه در جشنواره کن است و فیلم‌اش به صورت گسترده بر روی اتوبوس‌های پاریس تبلیغ شده و به زودی اکران می‌شود.


عکس‌ها از AFP

اولین نمایش فیلم عباس کیارستمی روز دوشنبه در ساعت هفت برای مطبوعات خواهد بود و روز بعد برای باقی مهمانان به نمایش در خواهد آمد.

نمایش فیلم کیارستمی برای مطبوعات در تالار اصلی یعنی لومیر نخواهد بود و در تالار دبوسی و بازن در دو سانس مختلف به نمایش در می‌آید. پوستر جشنواره عکسی از ژولیت بینوش است که در فیلم کیارستمی هم بازی دارد و این موضوع بحث‌انگیز شده و باعث شده که بر سر در تالار لومیر در افتتاحیه، این پوستر نصب نشود.

امروز صبح، فیلم رابین هود پیش از افتتاحیه جشنواره، برای خبرنگاران و منتقدان به نمایش درآمد و فردا فیلم‌هایی از وانگ زیاشوهای، مانوئل دو الویریا، سابین گوزانتی، ماتیو آمالریک، رادو مونتین و ایم سانگسو در بخش‌های مختلف نمایش خواهند داشت.

جشنواره کن بلیت فروشی ندارد و فقط ویژه‌ی منتقدان و اهالی سینماست.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
آغاز شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن
علی امینی: با انگ «فیلم جشنواره‌ای» مخالفم
بازگشت به اصل
در آستانه‌ی جشنواره‌ی فیلم کن

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)