تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با منیژه‏ حکمت به مناسبت آغاز جشنواره‏‌ی فیلم فجر

منیژه‏ حکمت: هیچ فیلمی را سانسور نکرده‌‏اند

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

جشنواره‏‌ی فیلم فجر به ترتیب هر ساله از روز شنبه دوازدهم بهمن، در تهران برگزار شد. قبل از برگزاری این جشنواره، صحبت از عدم امکان راه یافتن خیلی از فیلم‏‌ها و کارگردان‏‌ها به این جشنواره و حتی سانسور فیلمی که گلشیفته فراهانی در آن بازی کرده، البته با اشاره به وضعیت فعلی او و حضور در سینمای هالیوود بود.

یک‌شنبه سیزدهم بهمن، دومین روز از برگزاری جشنواره با نمایش فیلم بهرام بیضایی، به نام «وقتی همه خوابیم» و فیلمی از تهمینه میلانی، به نام «سوپر استار» همراه بود.

جالب این‌‏که هر دو فیلم در‌باره‌‏ی موقعیت فعلی سینمای فارسی و به نوعی در نقد آن ساخته شده‏‌اند.

برای رسیدن به یک دریافت کلی در مورد فضای برگزاری جشنواره و به‌‏خصوص بیم و امیدهایی که در مورد صدور یا عدم صدور مجوز برای برخی از فیلم‏‌ها بود، نظر خانم منیژه‏ حکمت، کارگردان فیلم‏های «سه زن» و «زندان زنان» را جویا شدم که در جریان برگزاری جشنواره هستند و فیلم‏‌های نمایش داده شده و یا فیلم‌‏هایی را که به نمایش درخواهند آمد، دیده‌‏اند.

Download it Here!

شما از جشنواره‌‏ی سال گذشته ناراضی بودید. امسال چه خبر است؟

امسال شاهد فیلم‌‏های بسیار بسیار خوب از سینمای ایران هستیم. حضور دو سه کارگردان، از جمله بهرام بیضایی و واروژ کریم مسیحی، رنگ و روی زیبایی به فستیوال امسال داده است. فیلم‏های خیلی خوبی از اصغر فرهادی، پرویز شهبازی هم حضور دارند.

فیلم خوبی از آقای ابوالحسن داوودی به نام «زادبوم» دیدم. هم‏چنین فیلم «صداها» از آقای مؤتمن هم فیلم متفاوتی است. به نظر من، امسال شاهد فستیوال بسیار خوبی از لحاظ ساختاری هستیم که در چند سال اخیر نداشتیم.


منیژه‏ حکمت / عکس: سینما

قبل از شروع جشنواره، صحبت از عدم امکان راهیابی بعضی از فیلم‌‏ها به جشنواره بود. از جمله، فیلم «در‌باره‌‏ی الی» از آقای اصغر فرهادی. آیا ممنوعیت‌‏ها برطرف شده‏ است؟

دو سه فیلم هست که پروانه‏‌ی نمایش برای آن‌‏ها صادر شده است. اما خود کارگردان‌‏های این فیلم‌‏ها حرفی نزده‌‏اند. فیلم توقیف نیست. مثلاً پروانه‏‌ی نمایش ‏«آتشکار» صادر شده است. شاید خود گروه صلاح ندانسته‌‏‏اند، فیلم را به جشنواره بدهند.

یعنی فیلم‌‏هایی که خواهان ورود به جشنواره بودند، آمده‌‏اند؟

همه‌‏ی فیلم‏هایی که خواهان حضور در فستیوال بودند، خوشبختانه حضور دارند. فیلم‏‌های واروژ کریم مسیحی، ابوالحسن داوودی، حمید نعمت‌‏الله، مؤتمن، بیضایی و… فیلم‏‌های خیلی خوبی هستند. حتی فیلم‏های اجتماعی بسیار خوبی امسال در جشنواره داریم.


نشست جشنواره‌ای «وقتی همه خوابیم» به کارگردانی بهرام بیضایی

از نظر شما، چه ویژ‏گی در جشنواره‏‌ی امسال هست؟ اگر هست؟

همین‌‏که نظر مخالف در جشنواره هست، به نظر من اتفاق مهمی است، تا این‌که فیلم‏هایی خنثی بیایند و بروند که اصلاًًًً فرقی نکند.

چند فیلم فارسی در بخش مسابقه شرکت دارند؟

در بخش مسابقه، ۲۴ فیلم سینمای ایران حضور دارند.


نشست نقد و بررسی فیلم «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داوودی

سینماگران بخش خصوصی، سال گذشته از جشنواره ناراضی بودند. امسال وضعیت سینمای بخش خصوصی در جشنواره چگونه است؟

امسال، فستیوال بخش خصوصی است. فیلم‌‏سازهای دولتی خیلی کم هستند. دو درصد هستند.

نسبت شرکت فیلم‏‌سازان بخش دولتی و خصوصی چگونه است؟

۲۰ فیلم از ۲۴ فیلم از بخش خصوصی است. بدون یک ذره سانسور. امسال هیچ فیلمی را سانسور نکرده‌‏اند. یعنی امسال انگیزه‏‌ی فیلم دیدن و سینما رفتن داریم.

لابد انگیزه‏ی فیلم ساختن هم؟

این را هم می‌‏توان گفت. امسال واقعاً انگیزه داریم.

Share

نظرهای خوانندگان

از خواندن اظهار نظرهاي خانم حکمت دهان آدم -البته نه به زيبايي دهان باز ايشان در عکس- از حيرت باز مي ماند. آيا ايشان پيشاپيش تمام فيلم هارا ديده اند که قاطعانه ميفرمايند« امسال هيچ فيلمي را سانسور نکرده اند» ؟

-- بدون نام ، Feb 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)